کد خبر: ۱۲۳۱۷۴
تاریخ انتشار:۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
گفت و گو با محمد هلاکوئی، مجری و ایده پرداز نخستین تورنومنت ترید ایران
تریدینگ و تحلیل بازارهای مالی بشدت در ایران مغفول است
انتشار خبر برگزاری نخستین و بزرگترین تورنومنت ترید ایران در رسانه ها، نگاه بسیاری از تریدرها و تحلیلگران بازارهای مالی کشور را به خود جلب کرد. تورنومنتی که گفته می شود بناست از پایان خرداد سال جاری و به صورت آنلاین برگزار شود و در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی به کشف استعدادهایی نوظهور در حوزه تحلیل بازارهای مالی در کشور بینجامد. به همین بهانه گفت و گویی را با محمد هلاکوئی، مدیر و برگزارکننده این تورنومنت انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

تدبیر24»محمد هلاکوئی از جمله چهره های صاحب نام حوزه تحلیل بازارهای مالی به ویژه حوزه ارزهای دیجیتال است که سالیان طولانی از زندگی خود را به کار و تحقیق در این زمینه اختصاص داده است. او در این گفت و گو پرده از نگاهی علمی و توسعه گرایانه در خود بر می دارد که می کوشد آن را به مشتاقان حوزه تحلیلی اقتصاد و بازارهای مالی در کشور تزریق کند. به گفته وی، کشور ما راهی نسبتا طولانی در زمینه بهره مندی از توان و نگاه تماما علمی در زمینه گردش اقتصادی بازارهای مالی پیش رو دارد اما می توان این راه با استفاده از خرد جمعی و نگاه توسعه محور واقعی، کوتاه و کوتاه تر کرد.

- آقای هلاکوئی، در رسانه ها خبر برگزاری نخستین و بزرگترین تورنومنت ترید ایران توسط شما منتشر شده است. اگر ممکن است بگویید این ایده از کجا و چه زمانی به ذهنتان رسید؟

راستش را بخواهید این ایده، مربوط به امروز و دیروز نیست و اغراق نیست اگر بگویم از سالهای بسیار دوری آن را دنبال کرده ام. منتها الان شرایط و زمان را برای برگزاری چنین رویدادی مناسب دیدیم و تصمیم گرفتیم که آن را کلید بزنیم. اما اینکه پرسیدید این ایده از کجا آمده، باید بگویم از تمام همفکری ها و گفت و گوهایی که ما و دوستان پرشمار تحلیلگر مالی و کارشناس اقتصادی در خصوص توسعه اقتصادی ایران انجام می دهیم؛ گفت و گوهایی با محوریت تحلیل بازارهای مالی و از همه مهمتر احساس نیاز به برگزاری تورنومنتی با این وسعت جهت شناسایی تریدرهای موفق و ممتاز در سطح ایران و جهان.

من عاشق توسعه اقتصادی و تمام بحث های مرتبط با آن هستم و سالهاست آن را دنبال می کنم و به همین سبب گمان می کنم حوزه تریدینگ و تحلیل بازارهای مالی، حوزه ای بشدت مغفول و مهجور در اقتصاد جهانی شده ی امروز در کشور ماست و تمام همتم را مصروف شناساندن این حوزه به نسل جدید و جوانان مستعد و علاقمند کشور کرده ام تا بتوانند به خوبی در این مسیر گام بردارند

- مگر فکر می کنید تردینگ و تریدرها چه نقشی می توانند در توسعه اقتصادی ایران ایفا کنند؟

نقشی بسزا و درخور. پاسخ این پرسش خیلی ساده است؛ کدام زمینه از زمینه های زندگی بشر است که تحلیل گری و نگاه تحلیلی بر آن مترتب باشد و توسعه نیابد؟ خب معلوم است هیچ حوزه ای. از این روست که من می گویم اگر ما بتوانیم تحلیلگری و تریدینگ را در ایران جا بیندازیم و توسعه بدهیم- چون در واقع دانش و نگاه کارشناسی را توسعه داده ایم- پا در مسیر توسعه ی کلان اقتصادی هم گذاشته ایم.

- این خودش با اندکی اغماض می تواند یک نگاه دانش بنیان هم قلمداد شود، درست است؟

دقیقا همین طور است.دست بر قضا امسال که مقام معظم رهبری در ایران سال را با عنوان تولید و اشتغال دانش بنیان نامگذاری کرده اند، برگزاری چنین تورنومنتی می تواند تکیه ای بر نگاه دانش بنیان در اقتصاد داشته باشد؛ حالا یک دانشی مثلا در حوزه نانوذرات و دانش هسته ای و ... عمل می کند و یک دانشی هم به مسایل و نوسانات بازارهای مالی و نقش آنها در تمام تحولات اقتصادی یک کشور در حوزه بورس و بانک و ارز و ... می پردازد. بگذارید راحتتان کنم؛ اگر ما در کشور نگاه تحلیلی و پیشگویانه را در زمینه بازارهای مالی و انرژی و فلزات گران بها و ارز و ارز دیجیتال و ... از سالها قبل توسعه داده بودیم، ای بسا امروز وضع مان دگر بود و بسیار بسیار پیشرفته تر و توسعه یافته تر از این بودیم که اکنون هستیم.

- پس ظاهرا به نظر می رسد تریدی که شما از آن حرف می زنید، حرفهای تازه تری از آنچه تاکنون گفته شده داشته باشد؟

امیدوارم. ببینید مساله اساسا این است که ما در ایران باید knowledge به آن معنای اصیل اش را اول درست بشناسیم و سپس توسعه بدهیم. اگر می بینید که امروز در کشورهای توسعه یافته تر از ما، کلمه های دانش و دانشمند کارکرد اصولی و درست خودشان را دارند و این شخصیت و مفاهیم دارند به طور واقعی تولید علم می کنند، دلیلش این است که آن ها سالیان طولانی پیش از ما اهمیت مفهوم دانش و دانشمند را درک کرده و این مفهوم را در زندگی جمعی شان جاری و ساری کرده اند. منتها ما هنوز هم در ایران کلمه دانشمند را به عنوان متلک به کار می بریم و مثلا اگر بخواهیم بگوییم کسی بهره هوشی پایینی دارد به متلک می گوییم فلانی دانشمند است! من دارم از چنین دردی حرف می زنم.

- یعنی معتقدید تورنومنت ترید ایران می تواند اثری درازمدت در تولید دانش تحلیلی اقتصادی در کشور بگذارد؟

بله، دقیقا. من باور دارم برگزاری چنین مسابقه ای که بتواند تحلیلگران و تریدرهای با استعداد ایرانی را دور هم جمع کند و به هم اندیشی آنها بیانجامد، می تواند سرآغاز تحولی در زمینه بهره گیری از دانش تحلیل بازارهای مالی و ... در کل حوزه اقتصادی کشور باشد.

- شاید بد نباشد اگر در همین فرصت از نحوه شرکت علاقمندان در نخستین تورنومنت ترید ایران بگویید.

همانطور که در پیش خبر این تورنومنت که از اوایل ماه جاری در رسانه های بسیاری انتشار یافت، بیان کرده ایم، این تورنومنت از اوایل تیرماه کار خود را به شکل آنلاین آغاز خواهد کرد و ما به محض پایان یافتن مراحل زیرساختی حضور افراد در تورنومنت، اطلاعات دقیق و جامع آن را مجددا از طریق رسانه های رسمی کشور اعلام خواهیم کرد اما در همین جا باید مجددا تاکید کنم که ما برای نخستین بار شرط استعداد و اعتماد بنفس را در زمره مهمترین شروط شرکت در این تورنومنت مهم در زمینه بازارهای مالی قرار داده ایم و تنها کافیست که علاقمندان به شرکت در این مسابقه، استعداد تحلیل بازارهای مالی جهانی، و یک موبایل و لپ تاپ برای داد و ستد محتوا و تحلیل هایشان داشته باشند. رایگان بودن شرکت در نخستین تورنومنت ترید ایران، موید ادعای ما در خصوص سهل گیری ستاد برگزاری، برای شرکت در مسابقه است.

این نکته را هم اضافه کنم که جدای از مراحل ابتدایی مسابقه ۱۰۰ نفر از مجموع شرکت کنندگان به مرحله نیمه نهایی مسابقه راه خواهند یافت که از میان آنان ۱۰ نفر اول، مشمول دریافت جایزه نقدی به مبلغ 500 میلیون تومان و همچنین هزینه بلیط رفت و برگشت از ایران به ترکیه و فرصت شرکت در کارگاه/کمپین چند روزه تحلیل بازارهای مالی جهانی خواهند شد. همانطور که پیشتر گفته شده شرکت در این تورنومنت هیچگونه محدودیت جفرافیایی نداشته و مسابقه بصورت آنلاین و به مدت ۳۰ روز برگزار خواهد شد.