کد خبر: ۱۲۳۲۴۲
تاریخ انتشار:۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
جلال رشیدی کوچی عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس:
فیلمهای گشت ارشاد را دیدم، مهسا امینی کتک نخورده است
حتماً نباید یکی فوت کند تا به فکر اصلاح باشیم. بنده سه ماه قبل، داد زدم و گفتم این نحوه برخورد گشت ارشاد آسیب می‌زند
تدبیر24» جلال رشیدی‌کوچی عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در خصوص فوت مهسا امینی گفت: فوت مهسا امینی باعث خشم همه مردم شده و طی چند روز گذشته دلایل مختلفی در فضا‌های مجازی در خصوص فوت این دختر کُرد عنوان شده که نیروی انتظامی با انتشار فیلم روز حادثه، سعی در شفاف‌سازی دارد، اما مردم دچار شبهاتی در این خصوص شده‌اند و خواستار حقیقت هستند.
فیلمهای گشت ارشاد را دیدم، مهسا امینی کتک نخورده است

او می‌گوید: در دو جلسه‌ای که به منظور بررسی این موضوع برگزار شد، ویدئو‌های روز حادثه مشاهده و بررسی شد. ویدئو‌ها از لحظه پیاده‌شدن خانم امینی از ون تا لحظه‌ای بود که با برانکارد به آمبولانس برده می‌شود و این ویدئو‌ها به صورت پیوسته بود و به شخصه دو مرتبه ویدئو را کامل و با دقت نگاه کردم که ثانیه‌های آن تقطیع نشود، چون زمان و ثانیه‌ها در ویدئو مشخص بود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها می‌گوید: حقیقت امر این است که هیچ اتفاقی برای این خانم نیفتاده است و هیچ برخورد و ضربه و ضرب و شتمی انجام نشده است و زوایای دوربین‌ها به صورتی بود که می‌توان مستمر، مسیر را دنبال کرد. در واقع از لحظه‌ای که ایشان وارد حیاط می‌شود زاویه دوربین‌ها طوری است که با زاویه دوربینی که در راهرو است، کاملاً منطبق است و نشان می‌دهد که هیچ اتفاقی برای ایشان نیفتاده است. از زمان پیاده‌شدن از ون، دو دوربین او را رصد می‌کند و در راهرو نیز با دو دوربین رصد می‌شده است.



رشیدی می‌گوید: این مطالب را عرض کردم که صادقانه بگویم هیچ برخوردی با ایشان انجام نگرفته است. مستنداتی که تا به امروز پزشکی قانونی به ما ارائه داده است، مشخص شده که هیچ برخورد فیزیکی یا ضرب و شتمی روی ایشان انجام نشده است، اما گزارش قطعی پزشکی قانونی دو هفته دیگر آماده می‌شود که در خصوص گزارش سم‌شناسی است؛ سم‌شناسی نه به این معنا که به او سم داده باشند، بلکه به معنای مشخص‌شدن دارویی است که مصرف می‌کرده است.

نماینده مرودشت می‌گوید: ایشان دارو مصرف می‌کرده و به شخصه تمام شبهات و ابهاماتی که در فضای مجازی وجود داشته را جمع کردم و بحث خون آمدن از گوش یا اینکه گفته بودند پلیس با مشت او را زده، همه را بررسی کردیم و همچنان در حال بررسی هستیم. حتی یک نفر گفته بود من دیده‌ام چندین بار سر او را به دیوار زدند. با تمام کسانی که آن‌جا بودند صحبت می‌کنیم و بی‌طرفانه و صادقانه آنچه که حق بوده را می‌گوییم.
خانواده مهسا امینی در فرمی که در بیمارستان پر کرده‌اند، نوشتند فرزندشان دارو مصرف می‌کرده است

او در خصوص اظهارات پدر مرحومه امینی مبنی بر بیمار نبودن فرزندش، گفت: این صحبت پدر ایشان که گفته دخترم بیمار نبوده، اشتباه است، چراکه دلیل منطقی برای بیماری او وجود دارد. هر شخصی که بیمار می‌شود پرونده پزشکی دارد و وقتی یک نفر وارد اورژانس می‌شود، فرم اولیه‌ای به خانواده او می‌دهند تا پُر کند و اگر بیماری زمینه‌ای دارد، بنویسد تا به درمان کمک کند. ما تمام دلایل را کنار همدیگر قرار می‌دهیم و بنده نه می‌خواهم دفاع کنم و نه توجیه و نه قضیه را رد کنم.
چون خون مهسا امینی رقیق بوده، از گوشش خون بیرون زده است

عضو مجمع نمایندگان استان فارس می‌گوید: بنده ادله را عرض می‌کنم و تصمیم با شما است. وقتی اعضای خانواده ناراحت باشند و استرس داشته باشند برای حفظ جان فرزندشان هر آنچه لازم باشد را می‌گویند، چون یک درصد احتمال می‌دهند مورد گفته شده به درمان کمک کند. در فرمی که خانواده خانم امینی پُر کرده‌اند، عنوان شده که بیماری داشته و چنین دارو‌هایی را مصرف می‌کرده است. پرونده پزشکی نیز برای سال ۸۷ و قبل از آن و بعد از آن داشته است. ایشان یک غده در سر داشته که بعد از عمل، دچار بیماری دیابت بی‌مزه شده که برای درمان آن، دارو مصرف می‌کرده که این دارو خون را رقیق کرده و یکی از دلایلی که از گوش او خون آمده به دلیل رقیق بودن خونش بوده و همه این‌ها در مرحله سم‌شناسی پزشکی قانونی بررسی می‌شود.

او می‌گوید: بنابراین ما ریز به ریز جزییات را بررسی می‌کنیم و با هیچ کسی تعارف نداریم. کسانی که بنده را می‌شناسند، می‌دانند سر این مسائل هزینه بسیاری می‌دهم، اما دنبال حق و حقیقت هستم. فوت ایشان بسیار بااهمیت است، اما زمینه بروز حوادث اخیر نیز اهمیت دارد. با فوت ایشان، کشور هزینه می‌دهد، چه کسی که موافق گشت ارشاد است، چه کسی که مخالف است، چه کسی که با بدحجابی موافق است، چه کسی که چادری و بی‌چادر است، همه در کشور با این حوادث رخ داده هزینه می‌دهیم و امنیت به خطر افتاده است.

نماینده مرودشت با اشاره به ایجاد دوقطبی‌شدن حجاب در جامعه گفت: در این دو قطبی ایجاد شده، همه آسیب می‌بینند. به دنبال این هستیم که این روش اصلاح شود تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم. بایستی عملکرد گشت ارشاد را طی ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته ارزیابی کنیم و محاسن و معیاب آن را بسنجیم و هر طرف که سنگینی کرد، اصلاح شود، چراکه عقل حکم می‌کند مسیر را اصلاح کنیم.

او با اشاره به خشم مردم در این چند روز، تصریح کرد: ما باید خشم مردم را بفهمیم و همه را ضدانقلاب ندانیم. بسیاری از افراد جامعه به دلیل وضع موجود و فشار‌های اقتصادی ناراحت هستند و یک زمینه‌ای برای اعتراض به وجود می‌آید که البته بنده مخالف اعتراض هستم، چون ره به جایی نمی‌برد و بعد از چند روز، خشم فروکش می‌کند، بنابراین راه اساسی نیست. باید همان‌طور که رییس مجلس گفت این مسیر غلط را اصلاح کنیم.

عضو کمسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفت: حتماً نباید یکی فوت کند تا به فکر اصلاح باشیم. بنده سه ماه قبل، داد زدم و گفتم این نحوه برخورد گشت ارشاد آسیب می‌زند. این کار نیروی انتظامی نیست و کار دستگاه‌های فرهنگی است. یکی از علل ایجاد دوقطبی در جامعه، گشت ارشاد و بخشی هم رسانه و بخشی هم مسئولان هستند و هر کسی که به سهم خود در ایجاد این دوقطبی کمک کند، به این کشور خیانت می‌کند، اما نباید کورکورانه صحبت کنیم و صد درصد نیروی انتظامی را نقد یا از آن دفاع کنیم که اشتباه است، باید حق و حقیقت را گفت.

او می‌گوید: اگر ما نسبت به عملکرد سلیقه‌ای گشت ارشاد انتقاد داریم، به منزله موافقت با بدحجابی نیست و ما را با امثال مسیح علی‌نژاد یکی نکنند، ما با حجاب مشکلی نداریم، ما با عملکرد دارای ایراد یک جزء مشکل داریم و با کل مشکل نداریم.

منبع :‌رویداد24 - زهرا ظهروند