بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
هنر انسان، زمانی مشخص می شود که بخواهی برای مخاطب محلی بامزه باشی، چون هر شوخی نمی توانی بکنی و خیلی از الگوهای کمدین های جشن های ملی اینجا جواب نمی دهد، حتی شاید نوعی بی ادبی نیز محسوب گردد.

تدبیر24»دیگر همه قبول دارند خنداندن مردم کار بسیار دشواریست. شاید خیلی‌ها اول فکر کنند استعداد ذاتی شان شوخی کردن است اما همینکه از جمع چند نفره رفقایشان جلوتر می روند، به اصطلاح هنگ کرده و می‌بینند ذوق شان ته کشیده است، در این میان معدود آدم هایی، توان باز کردن نیش مردم را دارند.

یکی از آدم هایی که توانسته در این صحنه پیوسته دوام بیاورد، مزه شوخی هایش به سردی نگراید و کهنه هم نشود «استاد تقی لطفی» است.

او یک طنزپرداز محلی در شهرستان گناباد است که حالا با این سابقه درخشانش «پدر طنز گناباد» هم لقب گرفته است؛ مردی خوش مشرب و طناز که ادب مجالس را خوب می فهمد.

شغلش در بیمارستان علامه بهلول گنابادی و میان گرفتاری های مردم است و این او را برای بیشتر شاد بودن و شاد کردن دل‌‎ها مصمم‌تر هم کرده است، پای حرف های او نشستن قطعا شیرین خواهد بود.

به‌مناسبت روز جهانی خنده، یک گفت و گوی خبری را هماهنگ کردیم و در یک شب زمستانی سرد، در منزلش پای سخن های گرم و لطیفش  نشستیم.

این هنرمند طنزپرداز 47 ساله گنابادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه کار طنز را به صورت جدی از سال 1376 آغاز کردم، گفت: اولین کار طنز را در سال 1375 برای جشن فازغ التحصیلی خودم ساخته‌ام که شامل یک شعر طنز و یک برنامه ای با عنوان اخبار عربی بود.

وی ادامه داد: تاکنون در روستاهای دارای 3 خانوار تا شهرهای بزرگی مثل مشهد و حتی برای تمام اداره‌ها و اکثر مدارس و مهدهای کودک برنامه طنز اجرا نموده و این افتخار را دارم که به صورت رایگان در مراکز خیریه ویژه معلولین، سالمندان و ایتام نیز برنامه اجرا کرده‌ام.

او در پاسخ به این سؤال که بهترین هدیه ای که تابحال دریافت کرده‌اید، اظهار کرد: در یکی از برنامه‌هایم ویژه معلولین کم توان ذهنی در شهرستان فردوس، یک تسبیحی از طرف یکی از معلولین به من اهدا شد که بهترین هدیه زندگی من بود که من عهد کرده ام که تا زمانی که زنده باشم آنرا نزد خود نگه دارم.

پدر طنز گناباد با بیان اینکه مردم در قدیم به بهانه ازدواج یک هفته شاد می بودند، افزود: متأسفانه الآن دوطرف در شبکه های اجتماعی با همدیگر آشنا می شوند و سپس با هم ازدواج کرده و بعد از یک هفته هم طلاق می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در گذشته مردم هم به همدیگر کمک می کردند و هم شاد می زیستند؛ به طور مثال در محله ما که اکثر خانه ها گنبدی شکل بود. مردم هر روز به صورت دسته جمعی پشت بام خانه یک نفر را کاهگل می کردند و به اصطلاح با این روش ها از حال همدیگر نیز باخبر می شدند که امیدوارم این سنت های حسنه، مجددا در بین مردم رواج گردد.

لطفی اظهار کرد: مردم در قدیم به بهانه دور هم بودن، شاد می بوده اند و صله رحم را بسیار ساده و صمیمی برگزار می کردند که متأسفانه اکنون تجملات و چشم و هم چشمی باعث دورکردن مردم شده است.

وی همچنین بیان کرد: در برنامه ای که حدود یک ماه قبل با عنوان «چراغو» در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد برگزار شد از مردم خواستم که تلفن همراهشان را کنار بگذارند و اکثر حاضرین نیز این کار را کردند و تعدادی نیز گفتند با این کار خیلی به آنها خوش گذشته است.

لطفی نظر مردم را در مورد شادی و نشاط متفاوت دانست و تصریح کرد: بعضی ها رقص را یک نوع شادی عنوان می کنند در حالی که اینطور نیست و می توان برنامه هایی نظیر لطیفه گویی را جایگزین رقص نمود و بجای یک گروه 20 نفره، همه حاضرین در یک مجلس عروسی را شاد کرد؛ می توان با استفاده از ظرفیت طنزپردازان و استندآپ های مطرح، یک محیط شاد و مفرح را برای همه حاضرین در یک مجلس عروسی فراهم کرد.

وی در خصوص بهترین خاطره خود نیز گفت: سال 1385 در یکی از اجراهایم در یکی از مراکز نگهداری معلولین کم توان ذهنی در شهرستان فردوس، بعد از پایان برنامه یکی از آن کودکان معصوم خودش را در بغلم انداخت و گفت: «انشاءالله خدا به تو یک پسر کاکول زری بدهد که امروز اینجا اجرا کردی» که در آن لحظه هم خنده ام گرفت و هم گریه؛ چراکه 10 سال از ازدواج مان گذشته بود و بچه دار نمی شدیم که سال بعد ما صاحب یک فرزند پسر شدم.

این طنزپرداز گنابادی همچنین با اشاره به اجرای برنامه در مرکز نگهداری سالمندان نیز اضافه کرد: در یک برنامه ای یکی از سالمندان برایم دعا نمود که انشاءالله به کربلا بروی؛ ظهر همان روز یکی از دوستان تماس گرفت و اسم من را در لیست زیارت نیابتی برای کربلا در یکی از گروه های تلگرامی نوشت که صبح روز بعد، اسم من از میان صدها نفر برای زیارت نیابتی بین الحرمین درآمد.

وی درباره واکنش مردم نسبت به حضورش در محیط کار بیمارستان نیز تصریح کرد: محیط کار بنده برای مردم و بیماران به دلیل عدم شناخت از اتاق عمل گاها استرس زا بوده و ممکن است این استرس و اضطراب برایشان خطرناک نیز باشد ، ولی دیده ام که افرادی که بنده را در اتاق عمل شناخته اند استرس آنها کمتر شده است.


پدر طنز گناباد وجود گریه و خنده را برای انسان لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: گریه الزاما اندوه ایجاد نمی کند، بلکه باعث سبک شدن دل انسان می گردد اما نباید افراط کرد و خود را در محیط گریه آور قرار داد.

وی تصریح کرد: این احساس را کرده ام که می توانم در بحث طنز برای مردم مفید واقع شوم و در ابتدای کارم بیشتر برای دانش آموزان اجرا می کردم و در طول این چند سال نیز برای همه سنین برنامه اجرا کردم، ضمن اینکه در یک برنامه ای در مشهد آقای علی نصیریان از بازیگران خوب سینما و تلویزیون نیز حضور داشت و بسیار من را مورد تشویق قرار داد.

این طنزپرداز گنابادی افزود: کارهای هنرمندان طنزپردازی نظیر آقایان رضا عطاران، مهران غفوریان، سیدجواد رضویان و علی صادقی را بسیار دوست دارم و تاکنون از کارهای کمدی آنها الگو گرفته ام.

وی همچنین خنده درمانی را یکی از راه های درمان بیماری های افسردگی دانست و تأکید کرد: وقتی دلتان گرفته است یکی از راه های رفع این دلتنگی این است که بخندید و بر همین اساس کسی که شروع به خندیدن می کند خواه ناخواه اطرافیان وی نیز شروع به خندیدن می کنند.

لطفی در پایان عنوان کرد: آرزو می‌کنم که مردم سرزمینم همیشه دلشان شاد باشد و غم و غصه ای نداشته باشند تا بتوانند راحت بخندند و امیدوارم خداوند این مسائلی که باعث غمگین کردن مردم می شود را از این سرزمین دور کند.

برچسب ها: تدبیر24 ، گناباد
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها