بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۰۰۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در خصوص پیگیری جمهوری اسلامی ایران درمورد مقصرین حادثه سانچی و کشورهای که در کمک به حادثه دیدگان اهمال کردند چه برخوردی خواهد کرد گفت: از این حیث که کشورهایی که (به ویژه چین) نزدیک کشتی بوده اما نسبت به امدادرسانی بی تفاوت بوده اند، جمهوری اسلامی ایران به شدت پیگیر است.در صورت تشخیص، با اشخاص و کشورهای خاطی برخورد خواهیم کرد.
تدبیر24»نفتکش ایرانی سانچی بعد از ظهر روز شنبه (۱۶ دی) با یک فروند کشتی فله‌بر چینی در آب‌های شانگهای برخورد کرد و علاوه بر خسارت‌های مالی بسیار، مفقود شدن ۳۲ تن از خدمه‌های این نفتکش، این واقعه را به یکی از دردناک‌ترین حوادث تاریخ صنعت نفت ایران بدل کرد.
آخرین خبرهای رسیده نشان می‎دهد با وجود اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش نزدیک به 8 روز از وقوع حادثه می‌گذرد، تلاش‌های بین‌المللی برای اطفاء نتوانسته به مهار آتش منجر شود و شعله‌های آتش در نفتکش سانچی همچنان زبانه می‌کشد.
از طرفی صبح امروز فرمانده چینی عملیات نجات نفتکش سانچی اعلام داشت که شدت انفجار اولیه به حدی بود که امکان زنده ماندن افراد وجود ندارد.
همچنین وی افزود: با وجود پیش بینی‌های قطعی ما مبنی بر جان باختن همه دریانوردان حاضر در همان ساعات نخست حادثه به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، با همه امکانات عملیات اطفای حریق دارد. این موضوع نشان می‌دهد که دریانوردان ایرانی جز یک نفر فرصت ورود به آب را نداشتند.
همچنین صبح امروز نیز رئیس مجلس به کمیسیون امنیت ملی دستور داد تا  برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و همچنین سایر دستگاه ها  هرچه سریعتر اقدام نمایند. 
از همین رو و در رابطه با اقدامات ایران جهت تسریع درروند خاموشی و حل مشکلات مربوط به "کشتی نفتکش سانچی"  ابوالفضل حسن بیگی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم شورای اسلامی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت:
کشتی های نفتکش  مشمول  یک سری قوانین بین المللی دریایی می باشند. اگر در هر نقطه ای از دنیا  مشکلی برای کشتی هایی که برروی آب در حال حرکت هستند رخ دهد کشورهای ساحلی وظیفه دارند به کشتی های حادثه دیده امداد رسانی کنند.
به بیان دیگر هر کشتی (بدون توجه به ملیت و مالکیت آن کشتی) که دچار حریق یا هر حادثه دیگری شود، لازم است کشورهای حاشیه دریا تمامی نیروهای امدادی و نجاتی و حمایتی خود را جهت نجات عوامل کشتی به کار گیرند.
این نماینده مجلس ادامه داد:باید بدانیم کشتی نفتکش ایران در اختیار کره  جنوبی بود. این کشتی در حال انتقال نفت به کره شمالی بوده است که با کشتی بار گیر چینی تصادف می کند که در اصطلاح کشتی رانی به این عمل "تصادم" گفته می شود. در همان لحظات برخورد دو کشتی و آتش گرفتن نفتکش سانچی کشورهای حومه به ویژه چین موظف بود تا کمک های امدادی و حمایتی خود را روانه این کشتی کنند اما کشور چین از این کار امتناع ورزید.
حسن بیگی همچنین افزود: عمق آب حدود 50 تا 54 متر بوده است.  متاسفانه این افراد از زمانی که دریافتند باد غالب به سمت جزایر ژاپن است دیر اقدام کردند لذا می توانستند به سرعت کشتی را به سمت مناطق نزدیک تر جهت امدادرسانی و اطفاء حریق برسانند. 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در خصوص پیگیری جمهوری اسلامی ایران درمورد مقصرین این امر و برخورد با آن ها بیان کرد:  از این حیث که ساحل برخی  کشورها (به ویژه چین) نزدیک کشتی بوده اما نسبت به امدادرسانی بی تفاوت بوده اند، جمهوری اسلامی ایران به شدت پیگیر است.
در صورت تشخیص اهمال دولت چین، دولت ایران  مصمم است با اشخاص خاطی و کشورهای اهمال کننده مطابق قوانین بین المللی برخورد کند.خوشبختانه کشور ژاپن کمک و اقدامات موثر بسیاری در این راستا انجام داد گرچه اگر این اقدامات از سوی کشور ژاپن صورت نمی گرفت ممکن بود کشتی به یکی از جزایر آنها برسد و در این صورت با بحران بسیاری در آن مکان دولت ژاپن مواجه می شد. در مواقعی که کمک رسانی قطع می شد مجددا شعله های آتش زبانه می کشید.
عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین خاطرنشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیر مطالبات خود خواهد شد علاوه بر مطالبات و پیگیری های کشورمان، قوانین بین المللی حاکم بر قواعد و قوانین کشتی رانی در سطح جهانی به بازخواست دولت چین در خصوص عدم امداد رسانی به کشتی سانچی خواهد نمود.
این نماینده مجلس درمورد اقدامات صورت گرفته از سوی کشور ایران تصریح کرد: با همه این اوصاف، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت امداد رسانی به افراد این کشتی و اطفاء حریق اعلام و در این راستا تاکنون بسیاری از نیروهای امداد و نجات خود را روانه کرده است ولی متاسفانه چون جابه جایی نیرو از طریق دریا مقداری زمان بر است، کشتی با سرعت زیادی درحال سوختن بود و اکنون این کشتی غرق شده است.
حسن بیگی افزود: لازم به ذکر است که جعبه سیاه هر دو کشتی پیدا شده است و کارشناسان بین اللملی در تلاش هستند تا از این طریق به شناسایی مقصرین این پدیده بپردازند .مقصرین نیز باید در خصوص این امر پاسخگو و خسارات لازمه را بپردازند.

دیده بان ایران
برچسب ها: تدبیر24 ، اشخاص خاطی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها