بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
اظهارات رییس‌جمهور درباره نقد، حواشی فراوانی در پی داشته است.
تدبیر24»روزنامه قانون نوشت: «برخی اظهارات و سخنانی که از زبان مسئولان مطرح می‌شود، واکنش‌های سریع و حاشیه‌داری را به دنبال دارد. برای مثال حسن روحانی روز دوشنبه هفته گذشته در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: «هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد و در کشور ما معصوم نداریم. حالا یک وقتی اگر امام زمان(عج) در کشور ظهور کرد، آن وقت هم می‌شود نقد کرد. پیامبر اسلام (ص) هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر(ص) در تاریخ وجود ندارد. وقتی پیغمبر(ص) یک صحبتی می‌کرد، طرف بلند می‌شد رو به روی پیغمبر(ص) و می‌گفت: اَ من ا... او منک (این حرف از طرف خدا به شما وحی شده است یا نظر خودت است؟)، اگر پیغمبر می‌گفت، از طرف خداست، می‌گفت، حرفی نیست و اگر می‌گفت، از طرف خودم هست، می‌گفت: «من قبول ندارم و نقد می‌کرد.» این سخنان کافی بود تا موج هجمه‌ها و انتقادها به وی فضای کشور را فراگیرد. در همان بازه زمانی رسانه‌های مخالف روحانی در مطالبی این اظهارات او را زیر سوال بردند و شروع به نقد رییس‌دولت کردند.

روحانی بی‌سواد!

در همین راستا یکی از شخصیت‌های حوزه علمیه این اقدام روحانی را زیر سوال برده و حتی با سخنانی مراتب علمی وی را نقد کرده است. مهدی شب‌زنده‌دار، استاد دروس عالی حوزه علمیه و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره وارد بودن انتقاد به پیامبر(ص) و امام زمان(عج) گفت، آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند. وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: قبل از شروع در بحث، این نکته را عرض می‌کنم که گاهی در سخنان بعضی از بزرگان حکومت ما کلماتی گفته می‌شود که قابل تحمل برای جامعه شیعه و حوزه علمیه نیست. ما نسبت به عقاید شیعه با هیچ کس رودربایستی نداریم و انقلاب ما برای این است که این ارزش‌ها گسترش و قوام پیدا کند. این که گفته می‌شود معصوم و امام هم قابل نقد هستند، اگر مقصود گوینده این باشد که افرادی نقد می‌‌کرند و معصومین(ع) به آنها اجازه می‌دادند، این بلااشکال است. اما نقد امروز به معنای این است که کسی اشتباه دارد و اگر کسی اشتباهش را به او گفت او باید بپذیرد.

احتمال قیام حوزه

شب‌زنده‌دار افزود: نقد ائمه(ع) از ناحیه کسانی است که به مقامات ائمه(ع) آشنا نبودند یا ریگی به کفش داشتند. ائمه(ع) که نقد ندارند و آنها معصومند. پیامبر(ص) معصوم بود. این معنا ندارد که ما عقاید شیعه را مورد هجمه قرار بدهیم. ما نسبت به عقاید شیعه با احدی رودربایستی نداریم و اگر بنا باشد این مطالب تکرار بشود همان‌‌گونه که در گذشته نیز شبیه این مطلب نسبت به مولا امیرالمومنین(ع) بیان شده بود، بدانند که حوزه در مقابل آنها برخواهد خاست.

حمله به رییس‌جمهور

عضو ارشد جامعه مدرسین با تاکید بر این که شما باید خدا را شکر گزار باشید که این فرصت به شما داده شده است که خدمت‌گذار باشید، اظهار داشت: به خاطر عقاید شیعه و ولایت فقیه به اینجا رسیدید و الا شما چه جایگاهی داشتید که حالا هر روز درباره عقاید شیعه مناقشه می‌کنید. معلوم می‌شود در حوزه درست درس‌تان را نخوانده‌اید. این که ما می‌گوییم درست درس بخوانید و فقه و اصول خود را درست کنید برای همین است. آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند. این چه حرفی است که می‌زنید؟ ما جان‌مان را برای ائمه(ع) کف دست گذاشتیم.

موضع جناحی

عزت ا... ضرغامی، عضو شورای‌ عالی فضای مجازی نیز در کانال تلگرامی خود و در نقد سخنان روحانی نوشته بود: «امام زمان(عج) هم قابل نقد است. از پیامبر هم که بالاتر نداریم. به پیامبر (ص) هم می گفتند این سخن از شماست یا وحی الهی است! اگر این جملات را به جای رییس‌جمهور فعلی، رییس جمهور قبلی می‌گفت چه می‌شد؟ شاید کسانی که لباس روحانی به تن می کنند سهمیه ویژه‌ دارند!»

پیشینه یک ساختارشکنی

روحانی در گذشته نیز و زمانی که مذاکره‌کنندگان برای حل بحران هسته ای تلاش می‌کردند، درباره برخی مسائل مربوط به تاریخ شیعه سخن گفته بود که در آن بازه نیز واکنش‌هایی در پی داشت. ماجرا به چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۳ و سخنرانی روحانی در اجتماع مردم زنجان در ورزشگاه کارگران این شهر بازمی‌گردد؛ زمانی که روحانی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: درس و پیام امام حسین(ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است.

رییس جمهور افزود: در شب تاسوعایی که شما مردم زنجان بزرگ‌ترین مراسم گرامیداشت را برای آن برگزار می‌کنید؛ به طوری که مایه افتخار و غرور همه ایرانیان است، امام حسین(ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت کرد؛ امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین‌ رو در آن شب، ساعت‌ها با عمر سعد مذاکره کرد تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود.

روحانی اظهار داشت: این به معنای آن نیست که امام حسین(ع) از شهادت می‌ترسید، بلکه امام حسین(ع) از شهادت استقبال نیز می‌کرد اما با این حرکت به ما یاد داد حتی با دشمن خود باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را در صحنه مذاکره پیروز بداند. همین سخنان کافی بود تا موج حملات به روحانی آغاز شود.

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

این که روحانی برای بیان این نوع اظهارات چه دلایلی و هدفی دارد، مشخص نیست ولی بی شک برخی سخنان در میان حجره‌های حوزوی جای نقل شدن دارد و اگر در بین مردم عامه گفته شود، شاید سبب ایجاد تضاد دیدگاه و آشفته‌ شدن افکار شود. مباحثه‌های حوزوی و سخنان سنگین فقهی جایگاهی در میان مردم جامعه ندارد و نیتجه این می‌شود که مسئولان نیز برای توضیح بیشتر یا دفاع از آن مقوله کار را خراب‌تر کنند و به حاشیه برانند. در آخر باید اشاره شود این اظهارات روحانی مربوط به یک جمعی بود که هفته گذشته بیان شد ولی این که چرا این روزها همچنان ترکش‌های آن وجود دارد، موضوعی است که باید روی آن تامل کرد. گفتنی است در گذشته نیز برخی افراد یا جریان‌ها بوده‌اند که درباره مسائل فقهی و دینی مباحث متفاوتی را بیان کردند ولی برخوردهایی با آنها صورت گرفت و امروز اگر روحانی رییس‌جمهور نبود، شاید با وی مانند سایر افرادی که نام بردن از آنها در این جمله نمی‌گنجد، برخورد می‌شد. شاید او با بیان این نوع سخن سعی داشته تا اعلام کند که تمام ارکان نظام قابل نقد هستند ولی باید در آینده برای این نوع سخن گفتن خود روشنگری کند تا شائبه‌ای ایجاد نشود.»

برچسب ها: تدبیر24 ، روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها