بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰
گردشگری کوهسرخ نیازمند توجه جدی است. به دلیل نبود کشاورزی پایدار و خشک‌سالی 18 سال گذشته در کاشمر و به خصوص کوهسرخ می‌توان از صنعت گردشگری به کسب درآمد پرداخت، اما نگاه مسئولان به این حوزه مطلوب نبوده و همچنان بی‌تفاوت از کنار این صنعت پرسود عبور می‌کنند.
تدبیر24»در همین خصوص رئیس شورای شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه گردشگری نشست‌های بسیاری برگزار شده است، گفت: بدون شک گردشگری در توسعه شهرستان تأثیر بسیاری داشته و انکارناپذیر است.

یعقوب گل محمدی با اعلام اینکه در صورت رونق گردشگری بخش کوهسرخ  شاهد افزایش اشتغال، تولید و سرمایه خواهیم بود، عنوان کرد: باید دیدگاه مسئولان شهرستان را به سمت گردشگری سوق داد.

وی با بیان اینکه همه مسئولان در حوزه گردشگری باید احساس مسئولیت کنند، بیان کرد: باید بر فراهم کردن بسترهای بیشتر برای معرفی نقاط دیدنی منطقه کوهسرخ به گردشگران تلاش کرد.

رئیس شورای شهرستان کاشمر با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری برای سال‌های آینده باید عالمانه باشد، گفت: اگر گردشگری یک صنعت معرفی شده پس یک علم هم است.

وی با اعلام اینکه هنوز گردشگری ما به صورت سنتی است، اظهار کرد: تا وقتی نگاهی علمی به موضوع گردشگری نداشته باشیم موفق نخواهیم بود.

گردشگری صنعتی مغفول مانده است

متأسفانه به‌رغم اهمیت صنعت گردشگری اما تاکنون برنامه‌ریزی مناسبی برای معرفی مناطق گردشگری شهرستان به خصوص بخش کوهسرخ نداشته‌ایم. بسیاری مواقع بر روی مراکز سنتی خود تمرکز کرده‌ایم و به هر نحو می‌خواهیم ادامه دهیم به همین خاطر موفق نبوده‌ایم.

در ادامه یکی از فعالان حوزه گردشگری با بیان اینکه توسعه گردشگری با شعار دادن انجام نمی‌شود بلکه نیازمند همدلی و هم‌اندیشی و همیاری مسئولان است، گفت: ما دارای شهر چهار فصل هستیم به طوری که در تابستان منطقه ییلاقی بسیار سرد و خوش آب و هوای کوهسرخ و هم‌زمان از مناطق کویر بردسکن با هوای گرم برخوردار هستیم.

زهرا یزدانی با اشاره به اینکه با سرمایه‌های بسیار اندک در حوزه گردشگری بخش کوهسرخ می‌توان برای مردم درآمد کسب کرد، افزود: آنچه در شهر ما مغفول مانده و موجب شده از گردشگری آن‌گونه که باید به خوبی استفاده نشود نگاه مردم سایر شهرها نسبت به شهرستان کاشمر است.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه برای جذب گردشگر در منطقه کاشمر به خصوص کوهسرخ نیازمند پتانسیل‌های قوی هستیم، بیان کرد: متأسفانه هرگاه صحبت از گردشگری می‌شود تنها شهرهای کرمان، یزد، اصفهان، شیراز و نهایت مشهد به عنوان قطب گردشگری مطرح می‌شوند.

وی با اعلام اینکه تاکنون نتوانسته‌ایم بخش کوهسرخ را به عنوان یکی از مکان‌هایی که می‌تواند برای گردشگری مؤثر باشد به خوبی معرفی کنیم، گفت: باید معرفی شهرستان کاشمر به مردم ایران در اولویت مسئولان مربوطه قرار گیرد.

وی همچنین بر ضرورت برگزاری همایشی در راستای معرفی پتانسیل‌های گردشگری بخش کوهسرخ تأکید کرد.

در ادامه رضا کاردانی شهردار ریوش گفت: به زودی اولین اقامتگاه بوم گردی در بخش کوهسرخ افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه در یک فاصله 20 تا 30 دقیقه‌ای از کاشمر کوهسرخ با اختلاف چندین درجه دما وجود دارد، اظهار کرد: کوهسرخ می‌تواند ییلاق کاشمر باشد.

شهردار ریوش با اعلام اینکه کوهسرخ می‌تواند مکمل ظرفیت زیارتی کاشمر باشد، عنوان کرد: بسیاری از زائرانی که وارد کاشمر می‌شوند با آمدن به بخش کوهسرخ می‌توانند میزان ماندگاریشان را افزایش داد.

وی با توجه به وجود شرایط آب و هوایی مناسب و پتانسیل‌های خوبی که  در بخش کوهسرخ است، اظهار کرد: به گردشگری کوهسرخ باید بها داده شود.

کاردانی با بیان اینکه به زودی اولین اقامتگاه بوم گردی شهرستان کاشمر در بخش کوهسرخ به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: درخواست داده‌ایم آب گرم کریز که ظرفیت ارزشمندی دارد برای احیاء در اختیار شهرداری ریوش قرار گیرد.

وی همچنین رودخانه نابای را از دیگر مناطق گردشگری بخش کوهسرخ دانست و افزود: می‌توان برای این منطقه سرمایه‌گذاران بسیاری جذب کرد.

کاردانی در ادامه با اشاره به اینکه در ورودی شهر ریوش 9 هکتار از منابع طبیعی تحویل گرفته‌ایم، بیان کرد: از میراث فرهنگی خواسته‌ایم طرحی برای این منطقه تهیه کنند تا بتوانیم پارک گردشگری و حتی چندین اقامتگاه سنتی را احداث کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود قابلیت‌های موجود در بخش کوهسرخ می‌توان تورهای گردشگری بسیاری را به این منطقه آورد، عنوان کرد: گردشگری کوهسرخ نیازمند توجه ویژه است.

صنعت گردشگری یک از مهم‌ترین صنایعی است که بر روی آن متمرکز شده‌اند، به نوعی گردشگری صنعتی است که تنها نیازمند ذخایر بوده و نیازی به سرمایه کشور نداشته است.

در همین خصوص عضو کارگروه گردشگری شورای شهر کاشمر با اشاره به اینکه با فراهم کردن بسترهای لازم باید نسبت به جذب گردشگرانی از نقاط مختلف دنیا برای منطقه بکر و دیدنی کوهسرخ اقدام کرد، افزود: بسیاری از کشورها با درآمد حاصل از صنعت گردشگری نه تنها خودشان را اداره می‌کنند بلکه ایجاد اشتغال و توسعه کشور را در پی دارد.

سید حسین حسینی با اظهار تأسف از اینکه اگر نمی‌توان در کشور ایران بر روی صنعت گردشگری برنامه‌ریزی خاصی داشت اغلب به خاطر مسائل دینی و مذهبی است، عنوان کرد: با وجود اینکه طبق بررسی‌های انجام شده کشور ایران از نظر داشتن آثار میراث فرهنگی در رتبه دهم و از نظر مناطق گردشگری در رتبه پنجم قرار دارد اما اکنون در رده‌های آخر در جذب گردشگر قرار داریم.

وی، نبود بسترهای مناسب، تبلیغات و انتشار منفی که در دنیا بر علیه کشور انجام می‌شود، مسائل سیاسی و برخی مشکلات داخلی را از جمله موانع موجود در جذب گردشگر دانست و بیان کرد: بسیاری از کشورها نه تنها مسائل اسلامی خود را حفظ کرده‌اند بلکه به مسائل اجتماعی و دیدگاه‌های اجتماعی ملل مختلف نیز توجه داشته‌اند.

عضو کارگروه گردشگری شورای شهر با بیان اینکه مجلسیان باید قوانین مدونی که همخوانی با مسائل دینی و مذهبی و مراجع داشته باشد به تصویب برسانند تا مقداری در جذب گردشگر موفق‌تر باشیم، گفت: تا زمانی که توجهمان به ذخایر نفتی باشد به حوزه گردشگری توجهی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هرچند بعد از برقراری روابط با کشور عراق اکنون تنها گردشگر مذهبی و اخیرا گردشگر سلامت داریم که همان هم محدود به دو یا سه شهر شده‌اند، ادامه داد: با توجه به پیشینه تاریخی و بررسی‌هایی که انجام شده از هزاره دوم و اوایل پیش از میلاد کاشمر مسکونی بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه هرچند شهرستان کاشمر پیشینه بسیاری در تاریخ دارد که متأسفانه در جذب گردشگر عقب افتاده‌ایم و تاکنون کاری انجام نشده است، گفت: شهرستان کاشمر و بخش کوهسرخ از پتانسیل و توانایی‌های بسیاری در مسائل تاریخی، گردشگری و صنایع‌دستی برخوردار است.

عضو کارگروه گردشگری شورای شهر با اعلام اینکه برای شناساندن این توانایی‌ها برنامه‌ریزی مدون، اعتبارات اولیه و  عزم جدی نیاز است، به آثار تاریخی موجود اشاره کرد و افزود: کاروانسرای حاجی امین، کاروانسرای مدرسی، مسجد حاج سلطان، امامزادگان، زیارتگاه شهید مدرس، مسجد جامع، قلعه آتشگاه، منازل قدیمی با قدمت  100 تا 110 سال قدمت و یخدان فروتقه را از جمله مناطق دیدنی شهرستان کاشمر است.

وی همچنین با بیان اینکه کارخانه آسفالت قدیم به عنوان تپه جن به ثبت میراث فرهنگی رسیده است، گفت: به‌رغم اینکه بسیاری از کشورها هیچ مکانی برای جذب گردشگر نداشته و خودشان درست کرده‌اند اما ما به‌رغم داشتن مکان‌های بسیار دیدنی بی توجه از کنار این پتانسیل‌ها عبور می‌کنیم و آن‌ها را رها کرده‌ایم.

حسینی با اشاره به وسعت 47 هزار هکتاری وسعت منطقه شکار ممنوع کوهسرخ اظهار کرد: در این منطقه حیوانات بسیار دیدنی از جمله قوچ و میش اوریال زیست می‌کنند.

وی با اعلام اینکه به دلیل عدم معرفی درست حتی برخی از خود کاشمری‌ها از بسیاری مناطق دیدنی بخش کوهسرخ و خود کاشمر بی‌اطلاع هستند، از روستای نامق و ایور در بخش کوهسرخ  به دلیل نوع خانه‌هایی که بر روی پشت‌بام یکدیگر ساخته شده‌اند به عنوان بهترین مناطق برای جذب گردشگر نام برد.

عضو کارگروه گردشگری شورای شهر کاشمر همچنین به یخچال طبیعی بند قراء و طبیعت شصت دره اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه شصت دره در بخش کوهسرخ وضعیت مطلوبی ندارد اما استقبال بسیاری از این مکان می‌شود.

وی در همین خصوص از وجود 31 چشمه در مسیر شصت دره خبر داد و عنوان کرد: باید در معرفی منطقه نمونه گردشگری شصت دره تلاش بیشتری کرد.

حسینی در ادامه فرش، گلیم‌بافی، مسگری، نجاری، حصیربافی و گیوه‌دوزی را از جمله صنایع‌دستی شهرستان دانست و بیان کرد: هرچند برنامه‌ریزی‌های بلند مدت به زودی محقق نمی‌شود اما می‌توان در کوتاه مدت برخی اقدامات از جمله هماهنگی در خصوص آماده کردن زیرساخت‌های موقت برای جذب گردشگری مذهبی را انجام داد.

وی با اظهار تأسف از اینکه به خاطر فراهم نبودن زیرساخت‌ها نمی‌توان گردشگران را به این شهرستان آورد، گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم از وجود گردشگران مذهبی برای توسعه شهرستان به خوبی استفاده کنیم. هزینه‌هایی که اکنون در شهرستان می‌شود بدون برنامه‌ریزی است، افزود: باید در راستای ساخت مکان‌های ارزان قیمت برای گردشگران در منطقه سید مرتضی اقدام کرد.

وی همچنین بر ساماندهی دست‌فروشان سید مرتضی تأکید کرد و گفت: نارضایتی بسیاری از گردشگران به خاطر وضعیت نامطلوب نظافت و بهداشت منطقه سید مرتضی موجب شده تمایلی بر ماندگاری نداشته و بعد از چند ساعت برگردند. بدون شک اگر کاشمر در حوزه گردشگری توسعه پیدا کند مشکلات بسیاری از بخش‌های دیگر مرتفع خواهد شد.

در ادامه رئیس کارگروه توسعه گردشگری شهرستان کاشمر احداث موزه مردم‌شناسی را نیاز جدی شهرستان دانست و اظهار کرد: باید با دفاتر خدمات گردشگری مشهد در راستای راه‌اندازی گردشگری ارزان، ایمن، هوشمند و پایدار رایزنی شود.

فاطمه نبوی همچنین بر توسعه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: احداث باغ موزه، موزه فرش و برگزاری جشنواره‌های تخصصی محصولات محلی باید در دستور کار کمیسیون گردشگری قرار گیرد.

وی نقش ادارات در توسعه گردشگری را ضروری دانست و اظهار کرد: باید هرچه سریع‌تر بانک اطلاعات گردشگری شهرستان راه‌اندازی شود.

نبوی با اشاره به اینکه معرفی مشاهیر، اماکن تاریخی و مذهبی و مناطق سیاحتی شهرستان در قالب یک آلبوم در اولویت است، بر راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی با ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تأکید کرد.

وی همچنین با اعلام اینکه روستاهای کریز و طرق در بخش کوهسرخ جزء روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته‌اند، افزود: احداث دهکده گردشگری، راه‌اندازی اماکن اقامتی در شهر، احداث بازارچه  در ورودی و خروجی شهر برای عرضه صنایع‌دستی و سوغات و ساماندهی بازار روز با کاربری‌های مختلف جزء اقداماتی است که باید هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

رئیس کارگروه توسعه گردشگری شهرستان کاشمر بیان کرد: با ارتقاء صنعت گردشگری نه تنها ملل مختلف با آداب، رسوم و فرهنگ یکدیگر آشنا می‌شوند بلکه موجب ایجاد اشتغال می‌شود.

شصت دره در حال از بین رفتن

در همین خصوص نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز با خشک‌سالی و افت آب‌های زیرزمینی، کاهش قیمت محصولات کشاورزی مواجه هستیم و از 10 سال آینده خبر نداریم، افزود: کسی نمی‌داند با این وضعیت در آینده مردم چگونه می‌خواهند ارتزاق کنند.

بهروز بنیادی با اشاره به اینکه باید به سمت کسب درآمد از حوزه گردشگری حرکت کرد، پتانسیل‌های منطقه را در حوزه گردشگری مثال‌زدنی دانست و گفت: باید در راستای اماکن گردشگری سه شهرستان کاشمر خلیل‌آباد و بردسکن تلاش کرد. باید اولویت‌های مهم حوزه گردشگری مشخص و بر روی همان‌ها کار شود و باید مدیران شهرستان هرچه سریع‌تر بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را تهیه کنند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تا وقتی بسته سرمایه‌گذاری برای منطقه تهیه نشود نمی‌توانیم سرمایه‌گذاران غریبه را به منطقه دعوت کنیم، گفت: باید همه اطلاعات در حوزه گردشگری به طور کامل تهیه شود.

وی، بروکراسی اداری را یکی از مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری دانست و افزود: متأسفانه مدیران شهرستان از توانمندی تصمیم‌گیری خارج شده‌اند.

بنیادی با بیان اینکه امروز برای کسی که می‌خواهد اقدام به ساخت هتلی در منطقه کند سنگ‌اندازی‌های بسیاری صورت می‌گیرد، از معلمان خواست در هفته دوساعتی را به معرفی تاریخ کاشمر بپردازند.

وی ریوش را یکی از شهرهای بسیار زیبا در استان خراسان دانست و بیان کرد: نباید شهردار ریوش اجازه دهد فضای سبز این منطقه با ساخت و ساز از بین برود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از اینکه فضای سبز شصت دره در حال از بین رفتن است، بر حفظ و نگهداری این منطقه تأکید کرد و افزود: طرح جامعه گردشگری منطقه باید تهیه و برای تصویب آن اقدامات لازم انجام شود.

با وجود اینکه در کاشمر به خصوص در بخش کوهسرخ صنعت گردشگری به عنوان پتانسیل خوبی مطرح است اما تاکنون به این مقوله به خوبی پرداخته نشده است. کاشمر تنها شهر استان و کشور است که از مرکزیت 40 دقیقه تا کویر و 40 دقیقه تا منطقه کوهستانی کوهسرخ با اختلاف دمای 10 درجه فاصله دارد و خود این مسئله می‌تواند توریست‌های بسیاری را جذب کند.

برچسب ها: تدبیر24 ، گردشگری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها