بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۰۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
‌رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل گفت: بیش از یک سال است که در اجرای طرح تحول سلامت کارانه و حق‌الزحمه پزشکان حتی در مراکز بیمارستانی دولتی پرداخت نشده است.
تدبیر24»منصور جعفری نمین در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد صنفی و غیردولتی وظیفه حفظ حقوق بیمار در برابر صاحبان حرف پزشکی و حفظ حقوق پزشکان در برابر سایر صنوف و بیماران را البته با حفظ و تقدم حقوق بیماران مورد توجه قرار داده است.


وی فداکاری و ایثارگری جامعه پزشکی را قبل و بعد از انقلاب، دوران سخت جنگ تحمیلی و وقوع حوادث غیرمترقبه یادآور شد و خاطرنشان کرد: در همه این حوادث پزشکان بدون چشمداشت اما شبانه‌روزی در خط مقدم بوده و به مداوای مصدومان و مجروحان شتافته‌اند.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل نمونه این خدمات‌رسانی بی‌منت را حضور پزشکان در زلزله اخیر کرمانشاه آن هم در اولین ساعات وقوع این حادثه دلخراش اعلام کرد و گفت: در کنار مداوای مجروحان و مصدومان جامعه پزشکی با تهیه و ارسال کانکس در خدمت مردم بوده و در خود شهر اردبیل نیز جامعه پزشکی در همه صحنه‌ها و رویدادها سعی کرده در کنار مردم باشد.


جعفری نمین ادامه داد: تلاشگران این عرصه بازوان قوی نظام سلامت در اجرای طرح تحول در مناطق شهری و روستایی بوده و همواره سعی کردند تا تضمین‌کننده سلامت مردم باشند.


وی به شکل‌گیری دوره هفتم سازمان نظام پزشکی از تیرماه امسال با برگزاری انتخابات با حضور گرم پزشکان در این انتخابات اشاره کرد و افزود: در سطح کشور و به تناسب آن در استان اردبیل انتخابات نظام پزشکی برگزار شد تا بعد از انتخاب نفرات برگزیده هیئت رئیسه شکل گرفته و 6 نفر از استان اعم از نظام پزشکی اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و گرمی نمایندگان خود را در بین 232 نماینده کشوری نظام پزشکی داشته باشند.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل گفت: این منتخبین در شهریور ماه با آرای خود رئیس و اعضای هیئت رئیسه کشوری نظام پزشکی را انتخاب کردند تا دور جدیدی از فعالیت نظام پزشکی در سطح ملی و استانی آغاز شود.


جعفری نمین در ادامه بیان کرد: نظام پزشکی اردبیل در حال حاضر 2 هزار و 47 نفر عضو دارد که 629 نفر از آنها پزشک عمومی، 318 نفر پزشک متخصص، 32 نفر پزشک فوق تخصص، 99 نفر داروساز، 137 نفر دندانپزشک، 38 نفر دندانپزشک متخصص، 9 نفر علوم آزمایشگاهی، 560 نفر ماما و 124 نفر نیز لیسانسیه‌های پروانه‌دار هستند.


رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی کشور خاطرنشان کرد: پزشکان به شرط عضویت در نظام پزشکی شماره پزشکی و مجوز فعالیت می‌گیرند و از همین روی عضویت در نظام پزشکی برای کلیه پزشکان اجباری بوده و هم اکنون صدور پروانه‌ پزشکان به صورت متمرکز و کشوری انجام می‌شود .


جعفری نمین اضافه کرد: پزشکانی که دارای پروانه دستی و قدیمی هستند اعتبار پروانه آنها تا پایان سال 96 دارای اعتبار است و از سال 97 فاقد اعتبار است که امیدواریم با اقدام این دسته از پزشکان در کمتر از 24 ساعت پروانه جدید برای آنها صادر می‌شود.


وی در مورد فعالیت معاونت انتظامی و رسیدگی به پرونده پزشکان در دادسرای انتظامی، بدوی و تجدیدنظر، بیان کرد: بعد از وصول شکایت و سیر مراحل پرونده به دادسرا ارجاع داده شده و رسیدگی به شکایت در صورت وارد بودن آن انجام و قرار منع و تعقیب و یا کیفرخواست صادر می‌شود.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل افزود: در استان اردبیل هیچ پرونده‌ای منجر به ابطال پروانه پزشکان را شاهد نبودیم اما برخی محرومیت‌های 6 ماه تا یکی دو سال اتفاق افتاده است.

پزشکانی که خود بیمه نیستند


جعفری نمین در ادامه سخنان خود به طرح تحول سلامت و مزایا و گستردگی این طرح اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که طرح تحول سلامت یک طرح بزرگ و عظیمی است که در دولت تدبیر و امید اجرایی شده و از سال 93 شاهد عملیاتی شدن آن هستیم.


وی خاطرنشان کرد: در قالب این طرح انقلابی که در نظام سلامت رخ داد پرداختی مردم از جیب‌شان به صورت چشمگیر کاهش یافته، به طوری که هم اکنون این پرداختی‌ها سه تا 6 درصد رسیده که این امر رضایت عمومی مردم را به همراه داشته است.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل افزایش هزینه ارائه دهندگان خدمات را در قبال اجرای این طرح یادآور شد و بیان کرد: بعد از گذشت چندین سال بیمه‌ها توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند و در مراکز دولتی بیش از یک سال است که پزشکان کارانه نگرفته‌اند و در بخش خصوصی نیز آخرین پرداختی بیمه‌ها مربوط به دی ماه 95 بوده است.


جعفری نمین گفت: اکثر پزشکان به دلیل آنکه بیش از یک سال است دستمزد خود را نگرفته‌اند با مشکلات جدی روبرو هستند و از همین روی باید مسئولان تدبیری برای بازنگری در اجرای طرح تحول سلامت بیندیشند و نسبت به پرداخت مطالبات پزشکان اقدامی عملی انجام دهند.


وی ادامه داد: جالب است حتی برخیز از پزشکان خودشان تحت پوشش بیمه نیستند که قطعا مشکلات بیمه‌ها نیز ناشی از افزایش هزینه‌‌های آنهاست به طوری که در سال‌های اخیر با افزایش کلینیک‌های ویژه دولت نسبت به پرداخت سوبسید به این کلینیک‌ها اقدام کرده تا بیماران با نرخ بسیار ناچیز از طرف پزشکان متخصص و فوق تخصص ویزیت شوند.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل بیان کرد: در این طرح پزشکان عمومی ما متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفتند در حالی که باید با اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده پزشکان عمومی در پیشانی اجرای این طرح قرار گرفته تا در مراحل بعد پزشکان متخصص و فوق تخصص نسبت به ویزیت بیماران اقدام کنند.


جعفری نمین افزود: یکی دیگر از معایب این طرح این است که دفترچه‌های بیمه به مانند چک سفید در اختیار بیمارات قرار گرفته به طوری که برخی از بیماران به دلیل نرخ پائین ویزیت و دارو روزانه حتی به چندین متخصص مراجعه می‌کنند و به شدت هزینه‌های ویزیت، درمان، دارو، عکسبرداری، سی‌تی اسکن، آزمایشگاه‌ها و ... افزایش یافته است.


وی خاطرنشان کرد: جالب است در این بین مرجعی نیست که به این ویزیت‌ها و مراجعات مکرر به پزشکان متخصص و فوق تخصص نظارت داشته باشند که با این شرایط هر چقدر پول به این حوزه تزریق شود باز هم کار قابل کنترل نخواهد بود که پیشنهاد شده در بودجه سال آینده در کنار تعرفه‌نویسی طرح تحول سلامت به گونه‌ای مدیریت شود تا نه پزشکان بتوانند دارو، آزمایش، رادیولوژی و سونوگرافی اضافه بنویسند و از طرفی بیمه‌ها نیز این موضوع را کنترل کنند.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل مشکلات به وجود آمده در پرداخت نشدن مطالبات عادلانه پزشکان و گروه‌های دیگر حوزه سلامت را به همراه تعدیل تعرفه رادیولوژ‌ی‌ها و بیهوشی‌ها یادآور شد و اظهار کرد: در همه این موارد باید یک کار منطقی و عقلانی در دستور کار قرار گرفته تا به صورت صحیح و درست این طرح در ادامه مسیر خود تداوم پیدا کند.


83 درصد مطب پزشکان در سرچشمه استاندارد است


رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل در مورد انتقال مطب پزشکان از سرچشمه خاطرنشان کرد: بیش از 20 سال است که این موضوع مطرح شده اما هنوز به صورت جامع و کامل در این زمینه اقدامی انجام نشده است.


جعفری نمین به تاریخچه فعالیت پزشکان در نائبی، قیام و سیمتری اشاره کرد و گفت: اکثر مطب‌های پزشکان در سال‌های اخیر به سرچشمه منتقل شده، به طوری که از تعداد 137 مطب پزشکان در سرچشمه 83 درصد کاملا در فضای استاندارد به فعالیت مشغول هستند.


وی ادامه داد: 32 مطب در این منطقه نیاز به تعمیرات داخلی و استانداردسازی دارند و تنها 5 مطب غیرقابل قبول بوده و برای بستن آنها اخطاریه صادر شده است.


رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه اغلب این مطب‌ها ملکی بوده و سال‌هاست بیماران و مراجعین مسیر آنها را می‌شناسند، اضافه کرد: نمی‌شود به یکباره همه این مطب‌ها را به بهانه غیراستاندارد بودن جمع کرد در حالی که بیشتر از مطب پزشکان عامل ترافیک در این مسیر پاساژها و مجتمع‌های تجاری هستند که فعالیت می‌کنند.


جعفری نمین تصریح کرد: انتقال مطب‌ها به یک جای دیگر کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان در کنار آنها رادیولوژ‌ها، آزمایشگاه‌ها، سونوگرافی‌ها و ... را که دارای تجهیزات منحصر بفرد و ثابت در همان مکان هستند را تغییر داد.


وی به صراحت گفت: قرار بود ساختمان پزشکان در پشت بیمارستان امام به شکل سهام برای پزشکان اخداث و فروخته شود اما بعدها نه تنها این کار انجام نشد بلکه در یک رانت‌بازی هر متر مربع این ساختمان به قیمت گزاف به فروش رسید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها