بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۰۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
آیت الله محسن غرویان

تدبیر24»طبق اخبار به‌دست آمده، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در احکام جداگانه‌ای، ائمه جمعه 31 استان کشور را به عنوان اعضای هیات امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد. در احکام صادره از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس هیات‌های امنای استانی، امام‌جمعه مرکز استان بوشهر به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، امام‌جمعه مرکز استان اصفهان به عنوان عضو هیات‌ امنای دانشگاه آزاداسلامی استان اصفهان، امام‌جمعه مرکز استان یزد به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، امام جمعه مرکز استان هرمزگان به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و امام‌جمعه مرکز استان آذربایجان شرقی به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی این استان منصوب شدند. درنظر گرفتن پست اجرایی برای ائمه جمعه شاید به نوعی تغییری در سیستم نمازجمعه و همچنین سیستم دانشگاهی سراسر کشور ایجاد کند و از جهاتی هم شاید حاشیه‌هایی ایجاد کند. در همین راستا «آرمان» با آیت‌ا... محسن غرویان استاد حوزه گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما انتصاب چند تن از ائمه جمعه تعدادی از استان‌های کشور به عنوان هیات امنای دانشگاه آزاد، چه هدفی از جانب مسئولان مربوطه می‌تواند داشته باشد؟

به هرحال طبیعی است که بعد از فوت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، سیاست‌های دانشگاه آزاد تغییر کرده باشد و همین انتصاب هم از نتایج همان تغییر است. لذا نمی‌توان نظر قاطعی در این‌باره داد و باید توجه داشت که عده‌ای از کسانی که منصوب شدند تفکرشان به آیت‌ا... هاشمی نزدیک است و به هرحال عده‌ای هم مخالف منش ایشان بودند و هستند. ائمه جمعه متفاوت هستند و همگی رفتار مشترک باهم ندارند بنابراین باید سیاست این ائمه و همچنین تفکر و دیدگاهشان مورد بررسی قرار بگیرد که آن هم پیگیری کارشناسانه می‌خواهد.

طبق فرموده امام، ائمه جمعه مسئول برگزاری اجتماعاتی پیرامون نماز جمعه هستند. آیا این فرموده امام با این انتصابات منافاتی دارند؟

در مورد سخنان امام و سایر بزرگان در این‌باره، نباید صرفا به معنای تحت‌اللفظی آن اشاره کرد، بلکه باید به تفسیر سخنان پرداخت و سپس با تفسیر آن تحلیل کرد. مساله مورد بحث در حال حاضر این است که این ائمه جمعه‌ای که به عنوان هیات امنا برسر کار آمدند، چه حرفی برای گفتن دارند و در حوزه عملگرایی چه رویکردی را پیش خواهند گرفت. درواقع انتصاب ایشان، منافاتی ندارد، اما رفتار بعدشان تعیین‌کننده خواهد بود. باید دید رفتار، علم و سواد ایشان متناسب با دانشگاه و اساتید و دانشجو است یا خیر. اما به‌صورت مطلق نمی‌توان همه‌ی افراد را رد کرد. تعدادی از ائمه جمعه در زمان آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان هیات امنا منصوب شده بودند، اما اصولا به جلسات نمی‌آمدند به این دلیل که مخالف منش آیت‌ا... هاشمی بودند و الان اوضاع کمی برعکس شده و این‌هم یکی دیگر از فراز و نشیب‌های سیاست است که شاهد آن هستیم.

پست اجرایی و امام جمعه؟

بله و به‌هرحال نظرات متفاوت را باید شنید. هرکدام از ما یک نظری داریم که باید از طریق رسانه و مطبوعات به‌صورت درست و شفاف بیان شود. دیدگاه کلی این است که سیاست حاکم بر دانشگاه آزاد بعد از فوت آیت‌ا... هاشمی تغییر محسوسی کرده است.

چه تغییراتی مدنظر شماست؟

آیت‌ا... هاشمی شخصیتی با بینش گسترده سیاسی بود که با بازگذاشتن درهای توسعه، عدالت و فرهنگی تفکر ایده‌آل خود را نشان می‌داد. آیت‌ا... به‌خصوص در مسائل فرهنگی، سختگیری بیجا نداشت و محدودیت‌ها را حتی‌الامکان کاهش می‌داد. اما بعد از فوت ایشان کسانی بودند که با روش و خط و مشی این عالم بزرگ تفاوت داشتند و اختلافات گروه‌های مختلف با آیت‌ا... در دوران حیات ایشان، بعد از رحلتشان هم ادامه داشت و به‌این صورت نمود بیرونی پیدا کرد. آیت‌ا... هاشمی همیشه رویکرد اصلاح‌طلبی معتدل و توسعه خواه داشتند و گروه‌های افراطی بر سر همین مواضع با ایشان در بحث بودند و درحال حاضر هم همین است و این مسائل بر کسانی که اهل سیاست و تحلیل در این زمینه‌ها باشند، پوشیده نیست.

در ادامه واکنش‌ها به اعتراضات اخیر، یکی از ائمه جمعه از لفظ آشغال استفاده کرد و این در حالی بود که بخشی از معترضان از قشر دانشجو بودند. مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا این رویکرد ائمه جمعه با این انتصابات در وضعیت فعلی به صلاح بود؟

عرض کنم که ائمه جمعه یکسان نیستند. ممکن است راویان این سخنان با کسانی که منصوب شدند یکی باشند و ممکن است متفاوت باشند. ما همه در جریان نام این اشخاص هستیم؛ ایشان گفتند که درواقع به دلیل دلسوزی برای رئیس‌جمهور صحبت‌های مذکور را داشتند اما باید توجه کنند که این دلسوزی، با علم‌سوزی، فرهنگ‌سوزی و ادب سوزی تلفیق نشود. تریبون نماز جمعه یک تریبون مقدس و مودب است که باید نهایت نزاکت ممکن در آن رعایت شود و احترام به آحاد ملت یکی از وظایف متولی این تریبون‌هاست. راهکار این نیست که از جانب ائمه جمعه، سخنان نامربوط و توهین و ناسزایی گفته شود، حتی اگر برای نیت خیر باشد. چرا که لحن و ظاهر کار، شر به‌پا خواهد کرد. این ائمه جمعه‌ای که این اظهارات ناپسند را در مورد مردم ارائه دادند باید توجه داشته باشند که وظیفه‌شان در این منصب، هدایت مردم به سمت آشتی و صلح و شوق ملی باشد، و نه اینکه یاس و نا امیدی و زشتی پخش کنند. این امر را مقام معظم رهبری و سایر افراد بلندمرتبه انقلاب بارها متذکر شده‌اند که لازم است افراد به آن توجه بیشتری کنند.

به نظر شما چرا دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و یا آقای ناطق نوری به تریبون نماز جمعه دعوت نمی‌شوند؟

بنده سابقا هم این پیشنهاد را داده بودم که روش درستی است اگر رئیس‌جمهور به عنوان سخنران پیش از خطب و یا حتی خطیب نماز جمعه، در مراسم حاضر شود و سخنرانی داشته باشد. به هرحال این جزو مطالبات مردم نیز هست که رئیس دولت حاضرشان، از مسائل سیاسی و اجتماعی با آنها صحبت کند، چراکه ایشان بر این دو موضوع اشراف کامل‌تری نسبت به سایرین دارند. نماز جمعه درواقع عملی عبادی-سیاسی به‌حساب می‌آید و درباره سخنرانی درمورد این مباحث چه کسی بهتر از رئیس‌جمهور از عهده آن برمی‌آید؟ و همچنین در مورد آیت‌ا... ناطق نوری هم به همین صورت است. ایشان شخصیتی متعادل و منطقی دربین مسئولان بودند و هستند و تجربه‌های فراوانی در مجلس اول تا پنجم و همچنین وزارت کشور در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای، کسب کرده‌اند. از اصحاب نزدیک امام و یاران با وفای رهبری به‌حساب می‌آید همفکر و همراه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بودند و اندیشه‌شان به آقای روحانی هم نزدیک‌تر است. پس باید از این افراد مفید نهایت استفاده را ببریم تا در آینده حسرت نخوریم.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها