بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر لزوم توجه به برخی مقولات مثل تفکر انتقادی، آزاد اندیشی و فضای نقد و نقدپذیری در دانشگاه‌ها گفت: تقویت روحیه نقدپذیری و آزاد اندیشی در دانشگاه می‌تواند علاوه بر حوزه‌های فرهنگی در زمینه‌های علمی نیز تاثیرگذار باشد و موجب رشد و شکوفایی علمی شود.

تدبیر24»دکتر ناصری پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر لزوم وجود تعریف درست از فعالیت های فرهنگی در دانشگاهها گفت: اگر در چارچوب مسائل دانشگاهی به مقوله فعالیت های فرهنگی بپردازیم باید گفت در چاچوبی که قوانین موجود ایجاب کرده فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها ساری و جاری و در حال انجام است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر فعالیت های فرهنگی در سطح دانشگاه ها گستره قابل توجهی دارد و برنامه ریزی‌ امور فوق‌برنامه طیف گسترده ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر شورای نظارت بر تشکل ها در دانشگاه، بر تمام تشکیلاتی که وجود دارند نظارت دارد و به فعالیت‌های آنها مجوز می‌دهد، تاکید کرد: تشکل‌ها بر اساس ضوابط و در یک چارچوب مشخص می‌توانند فعالیت های آزاد اعم از فعالیت های سیاسی و فرهنگی داشته باشند که در اساسنامه نیز به این موارد شده است و همچنین علاوه بر آن کمیته ها و شوراهای صنفی در دانشگاه ها شکل گرفته اند که حق و حقوق دانشجویان و مشکلات و مطالبات صنفی دانشجویان را پیگیری می کنند. 

وی تاکید کرد:  طیف گسترده ای از فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها در جریان است واینطور نیست که فضای فعالیت فرهنگی محدود باشد و تقریبا آنچه از نظر عرف و شرایط قانونی وجود دارد در دانشگاه شکل می گیرد.

ناصری پور با بیان اینکه گستره فعالیتهای دانشجویی محدودیت خاصی ندارد و آنچه به عنوان فعالیتهای فرهنگی در جامعه هم صورت می‌گیرد در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد ادامه داد: در جامعه مجموعه‌هایی افکار خود را تحت عنوان افکار واندیشه های مختلف در نشریات و رسانه‌های تسری می‌بخشند همین حالت در دانشگاه هم وجود دارد و به طور مثال در دانشگاه علوم پزشکی ایران در فصل پاییز بیش از 3000 شماره نشریه توسط گروه های مختلف دانشجویی با گرایشات متفاوت در رابطه با موضوعات متنوع انتشار پیدا کرد و در بین دانشجویان توزیع شد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: از اولین فعالیت‌های انجام شده در زمان مسئولیت من راه اندازی و فعال کردن شورای نظارت بر تشکل‌ها و پیگیری درخواست های ایجاد انجمن‌های مختلف بوده است که تا مدتی مسکوت مانده بود و این مجوزها داده شده و  تشکل‌های جدید طبق اساسنامه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که این تشکلها صداهای مختلف را در بر می گیرد و از طیف های مختلفی هستند. 

لزوم انجام نظر سنجی از دانشجویان و اساتید در خصوص فضای چند صدایی در دانشگاه ها 

وی در خصوص وجود فضای چند صدایی در دانشگاه ها تصریح کرد: باید یک تحقیق میدانی صورت بگیرد برای این موضوع و اگر تحقیق میدانی صورت نگیرد نمی شود بر اساس دیدگاههای کلی صحبت کرد و باید یک جواب متقن و مبتنی بر شواهد انجام داد چراکه نظرات افراد در این رابطه متفاوت است و نمی‌توان با مراجعه به نقطه نظرات مختلفی در این زمینه اظهار نظر کرد و این مساله نیازمند پژوهش میدانی و همراه با نظر سنجی از اساتید و دانشجویان و مسئولین در این زمینه است که این نظر سنجی باید از نهادهای غیر دست‌اندرکار نظیر رسانه ها صورت گیرد. 

ناصری پور در رابطه با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفت: آیین نامه های مورد نیاز در این رابطه در دانشگاه ها طراحی شده و بر اساس دستورالعمل و چارچوب های مشخص منعی برای این کرسی ها وجود ندارد و تشکل های دانشجویی در صورت تمایل می توانند برای برگزاری این تشکل ها اقدام کنند و اگر به میزان لازم در این رابطه تمایل وجود ندارد ممکن است گاها به دلیل محدودیت هایی که از سوی شورای نظارت بر تشکل ها در برخی دانشگاه ها ایجاد می شود اما برخی اوقات استقبال از سوی دانشجویان نیز وجود ندراد. 

استفاده از سلایق و عقاید متنوع در دانشگاه ها در چارچوب قانون 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بهترین کار برای بهره گیری از سلایق و عقاید متنوع در دانشگاه ها رجوع به قانون است و باید با مراجعه به قانون و در چارچوب قانون در این راستا فعالیت کرد و در این زمینه باید فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها را قانونمند و نظارت پذیر کنیم تا جوی سرشار از نشاط وپویایی در دانشگاه ها حاکم شود و همراه با رعایت و مقرراتی که در قانون پیش بینی شده است بتوانیم شاهد پدیده چند صدایی در دانشگاه ها باشیم. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به برخی مقولات مثل تفکر انتقادی، آزاد اندیشی و فضای نقد ونقد پذیری در دانشگاه‌ها گفت: وجود این مسائل منجر به رشد خلاقیت و نو آوری می‌شود و این فضا می تواند موجب مشارکت عمومی شود و در کنار این مساله با احترام به آرا مخالف و بالا رفتن آستانه تحمل افراد حتی پیشرفت در زمینه های علمی را نیز ایجاد می‌کند. بنابراین تقویت روحیه نقدپذیری و آزاد اندیشی در دانشگاه می‌تواند علاوه بر حوزه‌های فرهنگی در زمینه های علمی نیز تاثیرگذار باشد و موجب رشد و شکوفایی علمی شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها