بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
حسن روحاني در مراسم تحليف:
دولت تدبير و اميد براي کرامت ايرانيان به همفکري و همراهي همه مسوولان نيازمند است
پس از انجام مراسم تنفيذ حکم حسن روحاني و خروج احمدي‌نژاد از نهاد رياست‌جمهوري، بر مبناي قانون اساسي نوبت به مراسم تحليف رسيد تا حسن روحاني در جمع نمايندگان مردم در خانه ملت، به قرآن مجيد و قانون اساسي قسم ياد کند. اين مراسم با حضور روساي جمهور، معاونان و سفراي کشورهاي خارجي و نيز جمعي از شخصيت‌هاي داخلي کشورمان برگزارشد. در اين مراسم علي‌اکبر هاشمي رفسنجاني به همراه عفت مرعشي و ياسرهاشمي و فاطمه هاشمي، صادق‌لاريجاني، حسن‌خميني، محمدي‌گلپايگاني رئيس‌دفتر مقام معظم‌رهبري، سرلشکر جعفري، محمد‌باقر قاليباف، محسن رضايي، سرلشکر صالحي، احمد جنتي، ناطق نوري، محسن اسماعيلي، سيدرضا‌تقوي، مهدي چمران، طباطبايي امام جمعه اصفهان، اسماعيل احمدي‌مقدم فرمانده نيروي انتظامي، رئيسي معاون اول قوه قضائيه، منتظري رئيس ديوان عدالت اداري، موسي‌پور معاون سازمان بازرسي و استاندار سابق قم، مدرسي يزدي عضو فقهاي شوراي نگهبان، مجتهد شبستري، موسوي جزايري و دري نجف‌آبادي، سرلشکر رحيم صفوي دستيار فرمانده کل قوا، محسني اژه‌اي دادستان کل کشور، سرلشکر فيروزآبادي، رئيس ستادکل نيروهاي مسلح، آيت‌الله موحدي کرماني امام جمعه موقت تهران، برخي از وزراي دولت دهم و بسياري ديگر از شخصيتهاي کشوري و لشگري برگزار شد. نکته جالب توجه اين مراسم اين بود که محمود احمدي نژاد حضور نداشت.

مراسم تحليف رئيس‌جمهور با نواختن سرود جمهوري اسلامي ايران توسط ارکستر سمفونيک حاضر در صحن علني مجلس و قرائت آياتي از کلام‌الله مجيد در حضور 249 نفر از نمايندگان مجلس به صورت رسمي آغاز شد.

در ادامه اين مراسم علي لاريجاني گفت: امروز از دو جهت اهميت دارد؛ اول انتخابات رياست‌جمهوري که از مراسم تنفيذ که در روز گذشته برگزار شد، دوره رياست‌جمهوري آقاي روحاني عملا آغاز گرديد.

رييس مجلس گفت: دومين موضوع قابل اهميت اين است که امروز سالروز مشروطه و به سرانجام رسيدن آزادي‌خواهي در ايران است و در ادامه به تاريخچه‌اي از مشروطه در ايران اشاره کرد. وي افزود: بشر امروز در رنج به سر مي‌برد، آزادي فکر در بسياري از کشورها وجود ندارد، در برخي کشورهاي شرق و کشورهاي اسلامي توقف فکري وجود دارد، سلطه بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي بر سياستمداران سد راه تفکر آزادي است. لاريجاني بي‌عدالتي را دومين علت به سرانجام نرسيدن مردم‌سالاري ديني دانست و افزود: بي‌عدالتي حزبي رمق ملت‌ها را گرفت، در اکثر کشورها ياس ايجاد کرد و در غرب انکار نظريه عدالت و تمسخر عدالت‌خواهي مخصوصا پس از جنگ جهاني دوم، شکاف غني و فقير را در کشورهاي توسعه يافته افزايش داد؛ درد استثمارزدگي در يک قرن اخير به اوج خود رسيد که غالبا با حمايت کشورهاي ديکتاتوري و غارت اموال ملت‌ها به سرانجام رسيد.

رييس مجلس در ادامه به انتقاد از عملکرد تصميمات شوراي امنيت، سازمان ملل و برخي ديگر از نهادهاي بين‌المللي در ارتباط با جنگ 33 روزه، جنگ 7 روزه، دفاع مقدس جمهوري اسلامي ايران و انتفاضه ملت فلسطين پرداخت. لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با آرزوي توفيق براي رييس جمهور يازدهم خاطرنشان کرد: براي جناب آقاي روحاني آرزوي توفيق و موفقيت دارم و به ايشان عرض مي‌کنم که پايبندي به قانون را محور فعاليت قوه مجريه قرار دهند، چراکه بي‌اعتنايي به قانون، نه توسعه پايدار را ايجاد مي‌کند و نه عدالت در آن شکل مي‌گيرد و نه اينکه در شرايط بي‌اعتنايي به قانون، زندگي مردم قابل پيش‌بيني مي‌شود. وي تصريح کرد: توسعه کشور در دهه عدالت کشور براساس عمل به قانون است و قطعا تصميمات عجولانه و روزمره در دراز مدت موجب به هم ريختگي اقتصادي مي‌شود و لازم است با تدبير رونق توليد داخل را که علاج مشکلات اقتصادي کشور است، مدنظر قرار دهيم.

لاريجاني تاکيد کرد: امروز و در شرايط فعلي کشور صنعت، کشاورزي و توليد نيازمند حمايت جدي است و قطعا مي‌توان از رهگذر اين حمايت‌ها کشور را از مشکلات کنوني مانند تورم و گراني خارج نمود.

لاريجاني خاطرنشان کرد: مجلس به عنوان پايگاه مردم‌سالاري در اين چارچوب همه‌گونه همکاري صميمانه با دولت جديد خواهد داشت و اميدوارم کابينه آينده نيز از ظرفيت کافي براي تحقق فعاليت‌ها در کشور برخوردار باشد.

در ادامه اين مراسم، آيت‌الله صادق آملي لاريجاني پشت تريبون رفت و گفت: خداوند را شکر مي‌گذاريم که ملت بزرگ با حضور آگاهانه حماسه سياسي خلق کرد که آثار آن براي سال‌ها باقي خواهد ماند.

رييس قوه قضاييه متن سوگند رييس‌جمهور را بسيار مهم دانست و گفت: در قسمت‌هايي از سوگند به مذهب رسمي کشور و قانون اساسي اشاره شده که بسيار حائز اهميت است. نظام و مذهب داراي اهميت زيادي است و همچنين يک ضرورت است.

وي خاطرنشان کرد: بندهايي از قانون اساسي به سنگيني وظايف دولتمردان در جمهوري اسلامي اشاره مي‌کند که مي‌فهميم اين وظايف چقدر سنگين و حائز اهميت هستند لذا حاکميت شامل همه قواست بنابراين همه قواي کشور مسئول هستند.

آملي لاريجاني‌، با اشاره به تصريح موضوع حقوق شهروندي در قانون اساسي گفت: حقوق شهروندي و حقوق بشر در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نقش پررنگي دارد و بنيان‌هاي اين حقوق در معارف اسلامي است. رييس قوه قضاييه گفت: طبق اصل 19 قانون اساسي مردم ايران از هر قوم و قبيله که باشند از حقوق مساوي برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اينها سبب امتياز نخواهد بود. وي با اشاره به موضوع اقتصاد و وضع معيشت مردم گفت: اين امر از امور مورد توجه قانون اساسي بوده به طوري که فصل چهارم قانون اساسي مربوط به اقتصاد و امور مالي است.

آملي‌لاريجاني افزود: امروز کشور شرايط ويژه‌اي دارد و تحريم‌هاي ظالمانه مشکلاتي را براي خانواده‌ها ايجاد کرده است؛ گرچه با صلابت مردم و تدبير مسوولان به حول و قوه الهي از اين تحريم‌ها هم عبور خواهيم کرد، چنانچه در طول 30 سال گذشته انقلاب اينگونه بوده است و اين تحريم‌ها را به فرصت تبديل خواهيم کرد ولي به هرحال شرايط ويژه، تدابير ويژه و همت عالي مي‌طلبد. وي گفت: با توجه به نکاتي که گفته شد، به رييس جمهور محترم برادر مکرم جناب آقاي دکتر سيدحسن روحاني که خود شخصيتي فهيم، مدبر و برخاسته از حوزه و دانشگاه است، عرض مي‌کنم در سوگند شرعي و قانوني که به موجب اصل 121 قانون اساسي به عمل مي‌آوريد ملتزم مي‌شويد که پاسدار قانون اساسي و مذهب اصلي کشور و نظام جمهوري اسلامي باشيد و خود را وقف خدمت به مردم و ترويج دين و اخلاق کنيد و پشتيبان گسترش عدالت باشيد.

آملي‌لاريجاني با بيان اينکه در نکته‌هايي که گذشت، عمق التزام مذکور تا حدي روشن شده است، گفت: از خداوند قادر متعال توفيق جنابعالي را در انجام اين وظايف خواستارم و اميدوارم با همکاري و تعامل سازنده بين همه قوا، فصل نويني در اعتلاي نظام جمهوري اسلامي و خدمت‌رساني به ملت شريف بصير ايران گشوده شود.

در ادامه اين مراسم، حسن روحاني در کنار آيت الله صادق آملي لاريجاني قرار گرفت و در صحن علني مجلس مراسم سوگند را اجرا کرد و پس از آن به سخنراني پرداخت و گفت: با سوگندي که در اين مجلس باشکوه ادا نمودم اکنون رسما مسئوليت خطير قوه مجريه و پاسداري از قانون اساسي و پاسخگويي به خواسته‌هاي بحق ملت شريف ايران را پذيرفتم.

وي اظهار کرد: باور دارم تشکيل دولت راستگويان، امانتداران، اخلاق‌مداران و مردمداران نزديک‌ترين مسير براي پيروي از پيامبر رحمت است. رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: از خداوند متعال مسالت مي‌نمايم که در اين مسير دشوار درهاي رحمت خويش را بر روي مردم بزرگوار ايران و اين خادم ملت بگشايند و تقديري نيکو و شايسته براي مردم و کشور رقم زند. روحاني اظهار کرد: مردم ايران در انتخابات 24 خرداد حماسه‌اي بس بزرگ آفريدند. ملت بزرگي که فراز و نشيب‌هاي فراواني را تجربه و سختي‌هاي زيادي را تحمل کرده است با روحي سرشار از اميد، نشاط و تعهد به کشور و آينده آن مردم‌سالاري نظام را بار ديگر به نمايش گذاشتند. وي خاطرنشان کرد: در اين انتخابات مردم با لبخند به زندگي و مشارکت موثر و کم‌نظير خواسته‌هاي خود را از طريق صندوق راي به کرسي نشاندند.

روحاني با اشاره به اهميتي که امام راحل به راي مردم مي‌دادند گفت: رهبر فقيد انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران ميزان را راي مردم اعلام کردند و امروز به اعتبار راي مردم و امضاي آن از سوي مقام معظم رهبري متعهد به انجام وظايفي مي‌شوم که فراتر از توان و ظرفيت هر شخص حقيقي است.

رييس‌جمهور اضافه کرد: در هفته‌هاي گذشته در مورد پيام‌هاي صندوق راي بسيار تامل کردم؛ مردم در اين انتخابات به وضوح مشخص کردند که به کدام مشي و انديشه پاي مي‌فشارند و آن را ادامه راستين آرمان‌هاي انقلاب مي‌دانند. وي گفت: همه آنهايي که به اينجانب راي دادند و ديگراني که به ديگران راي دادند يا حتي کساني که پاي صندوق‌هاي راي نيامدند، همه شهروندان ايراني هستند و از حقوق برابر شهروندي برخوردارند. دولت تدبير و اميد خود را مکلف مي‌داند که خواسته‌هاي قانوني همه آنها را مدنظر قرار دهد.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه «من نماينده همه مردم ايران هستم»، اظهار کرد: سرمايه اين دولت در مسير پيش رو اتکا به خداوند، اعتماد به مردم گرانقدر ايران و بهره‌گيري از تمام سرمايه‌هاي طبيعي و انساني اين مرز و بوم است. روحاني افزود: مردم ايران به اعتدال‌گرايي و دوري از افراط و تفريط راي مثبت داده‌اند؛ بنابراين کانون فکري و اجرايي دولت نيز بر محور اعتدال و عقلانيت خواهد بود.

وي به تعريف اعتدال‌گرايي پرداخت و تصريح کرد: اعتدال‌گرايي به معناي توازن ميان آرمان‌ها و واقعيت‌هاست، ترجيح منافع ملي بر منافع حزبي و جناحي است. اعتدال‌گرايي بر اجماع ملي، قانونگرايي و بردباري در تعاملات سياسي تاکيد دارد و بنيان اين موضوع را فاصله گرفتن از تخيل، توهم، تمرکز و تفکر، برنامه، شفافيت و استفاده از تخصص‌ها مي‌داند.

رييس‌جمهور اضافه کرد: دولت تدبير و اميد نهايت اهتمام خود را به کار مي‌برد که بر مبناي اهداف و روش‌هاي عقلايي متناسب با واقعيت‌هاي موجود اعتدال را شالوده عملکرد و مديريت کشور قرار دهد، تهديدها را کاهش و فرصت‌ها را افزايش دهد. اعتدال‌گرايي بر موضوع رعايت اخلاق و مدارا اصرار مي‌کند و از طريق گفت‌وگو، تفاهم و تدوين برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت سعي مي‌کند که شکاف‌هاي اقتصادي و اجتماعي را به حداقل ممکن برساند. دولت تدبير و اميد بر حاکميت قانون، رعايت حقوق و آزادي‌هاي همه شهروندان، پاسخگويي به جامعه تاکيد دارد.

وي گفت: مردم تغيير و تحول و تعالي مي‌خواهند، مردم مي‌خواهند از فقر و تبعيض به دور باشند، مردم مي‌خواهند کرامت داشته باشند و در فضاي آزاد،‌ معنوي و عقلاني زندگي کنند. رييس‌جمهور اضافه کرد: پدران و مادران جامعه ما در پي آينده‌اي مطمئن براي فرزندان خود هستند و جوانان ما فرصت شکوفايي، کار و ابتکار مي‌خواهند. مردم ما مي‌خواهند بهتر زندگي کنند و عزت و زندگي باثباتي داشته باشند و جايگاه شايسته خود را در ميان ملت‌ها باز يابند. روحاني با بيان اين‌که زنان از اول انقلاب بر مبناي انديشه امام خميني دوشادوش مردان در جهت توسعه کشور حضوري همه‌جانبه داشته‌اند، خاطرنشان کرد: انتخابات 24 خرداد جلوه‌گاه ديگري از اين شگفتي‌آفرين بود. دولت تدبير و اميد به دنبال استيفاي حقوق زنان و ايجاد فرصت‌هاي برابر براي زنان است. وي با اشاره به اين که يکي از اهداف کليدي دولت، مبارزه با فساد و تبعيض خواهد بود، خاطرنشان کرد: همه مسئولان دستگاه‌ها بايد دست به دست هم دهند تا با فساد مبارزه شود. اگر با فساد مبارزه کنيم فعاليت اقتصادي مردم معنا پيدا مي‌کند، از منابع ملي به درستي استفاده مي‌شود، شايسته‌سالاري گسترش مي‌يابد و عدالت و شکوفايي اقتصادي به ارمغان آورده مي‌شود، در چنين شرايطي فقر و تبعيض از جامعه رخت مي‌بندد. رييس‌جمهور اظهار کرد: يکي از رويکردهاي دولت تدبير و اميد، زمينه‌سازي براي مشارکت گسترده مردم است. در اين رويکرد کارآمدي، شفافيت، فراهم کردن زمينه کسب و کار مناسب، ترويج فرهنگ کارآفريني، تقويت سرمايه اجتماعي، دستيابي فزآينده به علوم و فنون و تامين رفاه عمومي اساس سياستگذاري‌ها خواهد بود.

روحاني با بيان اين که دولت به دنبال کاستن رنج‌ها و افزودن شادي‌هاي مردم است، خاطرنشان کرد: براي تحقق چنين هدفي، قدرت و ثروت ملي را بايد افزايش دهيم و خرد جمعي را مبناي تصميم‌گيري قرار دهيم. بايد به بخش‌هاي غيردولتي اعتماد کرده و تصدي‌گري دولت را کاهش دهيم. ما بايد به مردم اعتماد کنيم و با آنها صادق باشيم و شرايطي را فراهم آوريم که خود مردم مسئوليت را بپذيرند. چنين چارچوبي موجب افزايش اخلاق عمومي مي‌شود. دولت بايد ساختارها را اصلاح کند تا مردم بتوانند رشد کنند و توسعه ملي را فراهم آورند. وي با بيان اين که يکي از سرمايه‌هاي کشور وجود اقليم‌هاي مختلف فرهنگي است، افزود: ايرانيان آموخته‌اند که دوشادوش هم با افتخار زندگي کنند. در زمينه توسعه نقاط مختلف کشور اقدامات زيادي انجام شده، اما هنوز هم کاستي‌ها و نارسايي‌هايي وجود دارد. دولت تدبير و اميد بر اين مبناست که زمينه استيفاي حقوق افراد اين مناطق را فراهم آورد و ارتقاي کرامت و خلاقيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي همه هموطنان را در سرلوحه کار خود قرار دهد.

رييس‌جمهور افزود: امروز مردم نسبت به مشکلات کشور هم آگاهي و هم دغدغه دارند، اما همين مردم با حضور پرشور در انتخابات 24 خرداد براي کشور اميد آفريدند. روحاني با مورد توجه قرار دادن مسائل مربوط به حوزه سياست خارجي اظهار کرد: من با قاطعيت تمام و به عنوان منتخب مردم اعلام مي‌دارم، جمهوري اسلامي ايران در پي صلح و ثبات منطقه است.

وي با تاکيد بر اين‌که ايران لنگرگاه ثبات در اين منطقه پرآشوب قلمداد مي‌شود، افزود: ما در پي تغيير مرزها و دولت‌ها نيستيم. نظام سياسي هر کشور به خواست و اراده عمومي مردم آن کشور بستگي دارد و ما با هرگونه دگرگوني در نظام‌هاي سياسي از طريق مداخلات خارجي مخالفيم و به کارگيري زور را نقطه مقابل مردم‌سالاري و حق تعيين سرنوشت ملت‌ها مي‌دانيم.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که مخالفت و ستيز با هرگونه زورگويي، سلطه و تجاوز مخصوصا تعرض نظامي جزيي از فرهنگ اسلامي، انقلابي و ايراني ماست، خاطرنشان کرد: آرامش و ثبات در همه مناطق پيراموني ما نه فقط يک آرزوي خاص، بلکه نياز و ضرورتي همه‌جانبه براي جمهوري اسلامي ايران است.

روحاني اظهار کرد: تلاش همه جانبه براي پايان دادن به ناآرامي‌ها، برادرکشي‌ها، خشونت‌هاي فرقه‌اي و قبيله‌اي و بي‌عدالتي‌ها در هر نقطه‌اي از جهان خواست قطعي همه ملت‌ها در جامعه جهاني امروز است. در جهان به هم پيوسته کنوني، هيچ قدرتي نمي‌تواند امنيت خود را از طريق ايجاد وحشت و ناامن کردن ديگران به دست بياورد. رييس‌جمهور ضمن اين‌که رفاه، امنيت و توسعه را کالاهاي جهاني و غيرقابل انحصار دانست، گفت: در تعاملات بين‌المللي، دولت تلاش خواهد نمود تا با ايجاد اعتماد متقابل بهتر و بيشتر، بين ايران و کشورهاي منطقه و جهان امنيت ملي و پيراموني خود را گسترش دهد. وي با بيان اين‌که شفافيت، کليد گشودن باب اعتماد است، افزود: شفافيتي که از آن سخن مي‌گوييم نمي‌تواند يک طرفه و بدون ساز وکارهاي اجتماعي و عملي در روابط دوجانبه و چند جانبه باشد.

روحاني با بيان اين‌که تنش‌زدايي، ايجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده مسير حرکت ما را روشن خواهد کرد، گفت: با صراحت تاکيد مي‌کنم که ايران هيچ‌گاه سرجنگ با دنيا نداشته است و ما تمامي تلاش‌هاي خود را معطوف به مهار جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان خواهيم کرد. وي با بيان اين‌که ايران بهاي سنگيني براي استقلال خود پرداخت کرده است و همچنان براي عزت و سربلندي خود ارزش فراواني قائل است، افزود: اگرچه تحريم‌ها فشار اقتصادي زيادي به مردم وارد کرده است، اما مشارکت فعال مردم در اين انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق منافع ملي خود جدي و هوشيار هستند. رييس‌جمهور گفت: ملتي را که با برخورداري از انسجام ملي و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنيت در انتخابات شرکت مي‌کند نمي‌توان با تحريم به تسليم واداشت و يا به جنگ تهديد کرد.

روحاني تاکيد کرد: تنها راه تعامل با ايران، گفت‌وگو از جايگاه برابر و اعتمادسازي متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومت‌هاست.

وي افزود: تعامل سازنده براساس احترام متقابل و از موضع برابر مبناي روابط ما با ساير کشورها را تشکيل مي‌دهد و متناسب با رفتار و برخورد طرف‌هاي مقابل در جهت بهبود و ارتقاي روابط حرکت مي‌کنيم.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: ‌به صراحت مي‌گويم اگر پاسخ مناسبي مي‌خواهيد، نه با زبان تحريم بلکه با زبان تکريم با ايران سخن بگوييد. (تشويق و احسنت مهمانان) وي با بيان اينکه در خاتمه سخنان خود دست همکاري را به سمت تمام نهادها و دستگاه‌هاي مسئول در کشور دراز مي‌کنم، گفت: دولت تدبير و اميد براي تحقق اهداف عالي کشور و افزايش شوکت ايران و کرامت ايرانيان به همفکري، همراهي و هم‌انديشي همه مردم و مسئولان نيازمند است. روحاني با اشاره به اهميت دفاع از منافع ملي و پاسخگويي به خواسته‌هاي ملت ايران و تلاش در جهت ساختن آينده‌اي بهتر تصريح کرد: همگي بايد قدر اين فرصت را بدانيم و نکند که سرگرم حاشيه‌ها شويم و هدف را گم کنيم. روحاني در پايان اعلام کرد: با انجام بررسي‌هاي لازم، ارزيابي‌هاي لازم و هم‌انديشي و مشورت با صاحب‌نظران و تشکل‌هاي علمي و تخصصي و در راستاي اجراي اصل 133 قانون اساسي در همين جلسه اسامي وزرا به همراه زندگينامه آنها، برنامه‌هايشان و همچنين خط و مشي و اصول کلي دولت را در جهت اخذ راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌کنم و اسامي اعضاي پيشنهادي کابينه يازدهم را به علي لاريجاني رييس مجلس ارائه کرد و ضرغام صادقي نامه رييس‌جمهور به مجلس را قرائت کرد. پس از آنکه روحاني اسامي وزراي پيشنهادي را به مجلس تقديم کرد، علي لاريجاني خطاب به روحاني گفت: زرنگي ايشان را به فال نيک مي‌گيريم. رييس‌جمهور دو هفته فرصت داشت تا هيات دولت جديد را معرفي کند اما اين اقدام ايشان را به فال نيک مي‌گيريم و اميدواريم با اين سرعت کارهاي ديگر کشور هم سامان يابد.

 ضرورت همکاري قواي سه‌گانه براي حل مشکلات کشور

پس از پايان مراسم تحليف، روساي سه قوه مقننه، قضاييه و مجريه در حاشيه مراسم در نشستي خبري حضور يافتند که ابتدا حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران با بيان اينکه بي ترديد براي حل معضلات و مشکلات کشور همکاري و هماهنگي قواي سه گانه نياز است گفت: اين لحظه را آغازي مي‌بينيم براي همکاري و هماهنگي بيشتر قواي سه گانه که اميدوارم اين همکاري را در آينده شاهد باشيم. وي با بيان اينکه امروز روزي است که دولت جديد کار خود را آغاز کرده است گفت:‌ اميد بر اين است که روند همکاري ها در کشور مخصوصا همکاري دولت با مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه بيشتر از گذشته باشد. رييس دولت يازدهم با بيان اينکه بي‌ترديد براي حل معضلات و مشکلات کشور همکاري و هماهنگي قواي سه گانه نياز است افزود: اين لحظه را آغازي مي بينيم براي همکاري و هماهنگي بيشتر قواي سه گانه که اميدوارم اين همکاري را در آينده شاهد باشيم. روحاني با بيان اينکه مردم ايران مردمي شجاع و در شرايط فعلي کشور اميدوار براي آينده بهتر هستند ادامه داد:‌ دولت با همه تلاش و کوشش و با هماهنگي دو قوه ديگر براي حل معضلات کشور تلاش خود را آغاز خواهد کرد. در ادامه اين نشست، رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه مراسم تحليف رئيس‌جمهور سرآغاز دوره جديدي در حيات سياسي کشور است، افزود: اميدواريم دکتر روحاني با درايت، شجاعت و صلابت دوره رياست‌جمهوري خود را پيش برد. آيت‌الله صادق آملي لاريجاني با بيان اينکه امروز با تحليف رئيس‌جمهور منتخب ملت دوره جديدي در حيات سياسي کشور آغاز شد به رئيس‌جمهور جديد و ملت ايران که با خلق حماسه عظيم سياسي راه کشور را براي آينده راهي روشن تر قرار دادند تبريک و تهنيت گفت. وي افزود: همچنين به رهبر معظم انقلاب که با درايت اين مسير را براي ملت ايران گشودند تبريک و تهنيت مي‌گويم و انشاءالله خداوند رئيس‌جمهور محترم را براي خدمت به ملت ايران و برنامه هايي که دارند تأييد و تصديق کند. رئيس قوه قضائيه تأکيد کرد: ‌اميدواريم با درايت، شجاعت و سابقه اي که دکتر حسن روحاني در حوزه و دانشگاه دارند بتواند اين مسير را به خوبي طي کند و خصوصاً با صحبت هايي که در باب تحريم ها و روابط خارجي در مراسم تحليف مطرح کردند اميدواريم اين صلابت و استواري را هميشه داشته باشد. در پايان اين نشست علي لاريجاني ضمن تشکر از حضور روحاني و آيت‌الله آملي لاريجاني در مراسم تحليف، گفت: بعد از انتخابات پرشور رياست جمهوري ايران و بعد از مراسم تنفيذ اين آخرين مرحله‌اي بود که مراسم تحليف در مجلس با حضور جمعيت کثيري از سران کشورهاي مختلف برگزار شد. رئيس مجلس با اشاره به شکوه و عظمتي که مراسم تحليف رئيس‌جمهور کشور از آن برخوردار بود، تصريح کرد: عظمت اين مراسم نشان مي‌دهد که ايران به‌عنوان کشوري ممتاز در منطقه، تحولاتش مورد توجه کشورها است. وي ادامه داد: لازم مي‌دانم از اينکه آقاي دکتر روحاني از اين فرصت قانوني که در اختيار داشتند براي معرفي اعضاي کابينه خود به خوبي استفاده کرده و در زمان کمي اسامي وزراي پيشنهادي خود را به مجلس تقديم کردند، تقدير کنم. لاريجاني با بيان اينکه وقت‌شناسي آقاي روحاني در تقديم اسامي اعضاي کابينه دولت خود نشان از پرکاري دولت يازدهم است، گفت: ايشان از اين زمان به خوبي استفاده کرده و مجلس شوراي اسلامي نيز يک هفته فرصت دارد اين کابينه را بررسي کرده و در صورت لزوم به آنها راي اعتماد بدهد. رئيس مجلس با تاکيد بر اينکه مجلس شوراي اسلامي در هفته آينده به بررسي وضعيت وزراي پيشنهادي دولت يازدهم خواهد پرداخت، عنوان کرد: در مجلس من يا ساير نمايندگان توصيه خاصي به آقاي رئيس‌جمهور درخصوص انتخاب کابينه نداشته‌ايم و ايشان به طور قانوني از حق خود براي انتخاب کابينه استفاده کرده است. لاريجاني با تاکيد بر اينکه مجلس در اولين فرصت با تشکيل جلسات خود و بررسي سوابق وزراي پيشنهادي دولت يازدهم و دادن راي اعتماد به آنها در جهت تکميل کابينه دولت تلاش خواهد کرد، افزود: اميد است تمامي مشکلات کشور با همت و همگرايي بين قوا مرتفع شود. رئيس مجلس ضمن تشکر از اصحاب رسانه براي پوشش خبري اين برنامه يادآور شد: سرعت در پوشش خبري موضوعي بود که در اين روزها بسيار به آن پرداخته شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها