بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
در رابطه با ایجاد گفت‌وگو بین نهادها و جریان‌های سیاسی، به نمایندگی از جانب مردم نزدیک به خط فکری هر نهاد، باید اشاره داشت که به طورکلی گفت‌وگو ابزاری است که اگر به نحو احسن از آن در جامع استفاده شود، به جرئت می‌توان گفت که از سلاح نظامی تاثیر قوی‌تری دارد.
تدبیر24»اگر در جامعه‌ای، مردم به گفت‌وگو عادت کنند و تلاش بر این باشد که پتانسیل گفت‌وگو را در جامعه ایجاد کرده، گسترش دهند، آن جامعه می‌تواند تمامی عرصه‌های رقابتی، علمی و دانشی را به نفع خود تغییر دهد. به طورکلی به هرمقدار توان گفت‌وگو در کشور بالا رود و هرچه عام مردم خود را به گفت‌وگو متکی بدانند، در آن جامعه مخاصمات سیاسی و نظامی کاهش می‌یابد. به‌هرحال بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این مهم باید از کمترین برنامه‌های محقق شده باشد. کمااینکه امروز مطالبات مردمی و خواسته‌هایشان، در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است. پیشنهاد این است که گروه‌های منتخب مردمی و شخصیت‌های محبوب هردو جریان اصلی اصلاح‌طلب و اصولگرا، اگر خود را نماینده بخشی از مردم و مطالباتشان می‌دانند، باید در راستای تحقق آرمان‌های ایران، نقدهای سازنده‌ای ارائه دهند. این انتقاد به یک حوزه مربوط نمی‌شود و در تمام حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و سایر حوزه‌ها نیز قابل اجراست. درواقع راه رسیدن به این هدف، مقابله گفتمانی بین دو جریان است که برخلاف تصوری که وجود دارد، می‌تواند باعث بالندگی جامعه به خود باشد و همین‌طور مسئولان و مقامات را وادار به قبول مطالبات بحق مردمی کند. گروه‌های سیاسی باید توجه کنند که بستر حیات سیاسی خود را باید مورد قبول جامعه قرار دهند. مناظره بین دو جناح و جریان سیاسی باعث می‌شود هواداران و مردمی که به آن‌ها مهر تایید می‌زنند، خواسته‌های مورد قبول را کانالیزه و نهادینه کنند و در راستای تحقق این خواسته‌ها گام بردارند. اما زمانی که مطالبات مردم از داخل یک نهاد سیاسی مدریت می‌شود، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و سایر انتخابات‌ها از آن تاثیر می‌گیرند. چالش پروسه سیاسی در ایران و نبود مدریت صحیح و کارشناسانه، باعث دادن شعارهای انتخاباتی آرمانگرایانه و ایده‌آل و تقریبا غیرقابل وقوع می‌شود که کاملا غیرمسئولانه است. این عمل صرفا باعث بالارفتن سطح مطالبات مردم می‌شود و بعد از پیروزی در انتخابات، زمانی که نتوانند به وعده‌هایشان عمل کنند یا بعضا اعلام کنند که قابل محقق شدن نیست، مردم دلزده و سرخورده می‌شوند.



غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها