بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۰۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
تعطیلی مدارس برخی استان‌ها به علت برودت یا آلودگی هوا، بیمه حوادث منازل فرهنگیان، تعطیلات زمستانی مدارس، آغاز شناسنامه‌دار شدن آموزشگاه‌های علمی و زبان و دیدار معاون پرورشی با کارکنان حوزه ستادی این معاونت و سازمان دانش‌آموزی از مهم‌ترین اخبار در هفته جاری هستند.

تدبیر24»این هفته به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش بسیاری از برنامه‌های حوزه آموزش و پرورش به موضوع شوراهای آموزش و پرورش و نقش آن در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت اختصاص یافته است. مدارس برخی استان‌ها از جمله اردبیل و اصفهان به علت آلودگی یا برودت هوا تعطیل شد و اظهارنظرهایی نیز درباره جذب دانشجومعلم برای سال‌های آتی صورت گرفته است. موضوع بیمه حوادث فرهنگیان، تعطیلات زمستانی مدارس و پرداخت حق مهدکودک به زنان فرهنگی از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته جاری به شمار می‌رود؛ خلاصه‌ای از اهم اخبار را در این گزارش می‌خوانید:

رئیس سازمان مدارس غیردولتی: شوراهای آموزش‌و‌پرورش بهترین مرجع تصمیم‌گیری بر اساس وضع محلی است

مجتبی زینی وند روز شنبه ۲۳ دی ماه در نشستی با رسانه‌ها با موضوع بزرگداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش اظهار کرد: قانون شوراهای آموزش و پرورش بهترین جایگاه برای تجلی کمک همه دستگاه‌ها و بهترین مرجع تصمیم‌گیری بر اساس وضع منطقه‌ای و محلی است.

وی با اشاره به اینکه در دوران مسئولیت خود در مقام ریاست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی رویکرد عمده را بر استیفای حقوق آموزش و پرورش قرار داده است گفت: عمل به قانون شوراهای آموزش و پرورش و توجه جدی به مفاد آن در زمان مسئولیت من در سازمان در دستور کار قرار داشته و وزیر آموزش و پرورش هم بر اجرای این قانون تاکید دارد. مصداق تلاش در اجرای قانون شوراها تدوین شیوه‌نامه اجرایی شوراهای آموزش و پرورش در مواد مربوط به شهرداری‌هاست. در بسیاری استان‌ها قانون به‌صورت حدی عمل شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی با اشاره به درآمدهای حاصل از اجرای قانون شوراها از محل بند ۳ ماده ۱۳ مربوط به عوارض شهرداری ها بیان کرد: در سال ۹۴ درآمد ما از محل عوارض شهرداری ها ۱۳۷ میلیارد تومان و این عوارض در سال ۹۵ حدود ۷۷ میلیارد تومان بوده که در واقع نصف شده است. اما امسال قطعا وضع بهتری خواهیم داشت.

 

مدیر شوراهای آموزش و پرورش استان‌های برتر را در اجرای قانون شوراها معرفی کرد

رسول پاپایی در نشست خبری سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بااشاره به اقداماتی که در بخش نظارت و ارزیابی در دستور کار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی قرار دارد گفت: یکی از آیتم‌های ارزیابی شوراهای آموزش و پرورش در استانها از حیث درآمدهای حاصل از قانون شوراها است. آیتم دوم برنامه ریزی و سیاست گذاری مطلوب و آیتم سوم عملکرد دبیرخانه‌ای است که در ارزیابی شوراهای آموزش و پرورش استانها مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: با بررسی همه آیتم‌ها 6 استان برتر شامل استان های اصفهان، شهرستان‌های استان تهران،‌ هرمزگان، اردبیل،‌ یزد و ایلام رتبه‌های برتر را کسب کردند.

 

شناسنامه‌دار شدن آموزشگاه‌های علمی و زبان کلید می‌خورد

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی از آغاز فعالیت در جهت شناسنامه‌دار شدن مراکز غیردولتی از اسفندماه 96 خبر داد. 

مجید طهرانیان اظهار کرد: اعتبارسنجی مراکز غیردولتی در راستای شناسنامه دار شدن مراکز از اسفندماه امسال کلید می‌خورد و به این ترتیب آموزشگاه‌های علمی و آموزشگاه‌های زبان شناسایی خواهند شد.

وی در زمینه پیش دبستانی‌ها و مجوزهایی که از نهادهایی غیر از آموزش و پرورش صادر شده است گفت: با توجه به اینکه پیش دبستانی‌ها به سازمان مدارس و مراکز غیردولتی واگذار شده‌اند از اسفندماه همگی پیش دبستانی‌ها شناسایی می‌شوند. همچنین در تعیین صلاحیت مربیان و برنامه‌های آموزشی پیش دبستانی‌ها کار خواهد شد تا نتایج مطلوب‌تری از این بخش به دست آوریم.

 

سرپرست دفتر آموزش‌وپرورش عشایری: دانش‌آموزان عشایر به هزار کانکس آموزشی نیاز دارند

سرپرست دفتر آموزش‌وپرورش عشایری وزارت آموزش‌وپرورش از نیاز دانش‌آموزان عشایر کشور به حداقل یک هزار کانکس آموزشی برای تحصیل خبر داد و از خیرین مدرسه‌ساز خواست در این حوزه به آموزش‌وپرورش کمک کنند.

محمدرضا سیفی اظهار کرد: هم اکنون 182 هزار دانش آموز عشایری کشور در 6100 باب مدرسه اعم از ساختمانی، گلی و کپری، کانکس و چادر مشغول تحصیل هستند.

سیفی درباره اختصاص معلم به آموزش دانش‌آموزان عشایری بیان کرد: درطی ۵ ماه گذشته معاونت آموزش ابتدایی تأکید دارد که معلم‌های مدارس عشایر بر اساس شروطی همچون بومی بودن، عرق و علاقه به تدریس دانش آموزان عشایری، آشنایی با فضای محروم مناطق، انتخاب شوند بر این اساس با مرکز نیروی انسانی در جهت افزایش کیفیت آموزش رایزنی‌های مختلفی انجام شده است.

 سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور خاطرنشان کرد: طرح سرباز معلم از لحاظ آموزشی منجر به افت درسی دانش آموزان عشایر می شود و پیشرفت درسی را با مشکل روبه رو می کند چرا که بسیاری از سربازان به منظور تسهیل در شرایط سربازی در مدت زمان کوتاهی تحت آموزش قرار می‌گیرند و دوران خدمت نظام وظیفه خود را در مدارس عشایر سپری می‌کنند. بنابراین بار علمی این مدارس بسیار پایین بوده و نمی توان انتظار ارتقای و کیفیت آموزش را از این دست معلمان داشت.

 

تعطیلی مدارس در پی تشدید آلودگی هوا و بارش برف

بدنبال انباشت آلاینده ها و افزایش آلودگی هوا، همه مقاطع تحصیلی مدارس شهر اصفهان و 9 شهر دیگر استان، این هفته تعطیل شد.

همچنین بارش برف و برودت هوا مدارس شهرستان‌های استان اردبیل را در این هفته به تعطیلی کشاند.

 

سرپرست دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی تهران منصوب شد

ابراهیم صالحی عمران، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای، طی حکمی مرضیه گرد را به عنوان سرپرست دانشکده فنی و حرفه ای دختران شریعتی تهران منصوب کرد.

گرد پیش ازاین ریاست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی را برعهده داشت.

       

مسیب‌زاده: تعیین زنگ نماز به مدت 30 دقیقه از راهکارهای تعمیق فرهنگ اقامه نماز است

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش‌وپرورش از امضای تفاهم‌نامه با همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس خبر داد.

وی درباره مراحل اجرایی شدن سند در سطح ستاد آموزش و پرورش افزود: برای اجرایی شدن سند تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش شامل همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تصمیم‌ساز امضا شده است که در مفاد هر یک از تفاهم‌نامه‌ها به شرح وظایف معاونت یا بخش مورد نظر در اجرایی شدن سند جامع و در نهایت توسعه فرهنگ اقامه نماز پرداخته شده است.

 

معاون پشتیبانی آموزش‌وپرورش: براي اولين‌بار بيمه‌نامه حوادث براي منازل فرهنگيان صادر مي‌شود

علي الهيارتركمن با مهم برشمردن صدور بيمه‌نامه آتش‌سوزی و زلزله براي فرهنگيان اظهار کرد: به دليل درك اهميت اين بيمه‌نامه و در راستاي حمايت از اموال و دارايي‌های جامعه فرهنگي كشور، وزارت آموزش‌وپروش براي اولين بار از بهمن ماه سال جاري با همكاري شركت بيمه معلم نسبت به اجراي طرح بيمه زلزله و خطرات اضافي منازل مسكوني فرهنگيان در سطح كشور اقدام می‌کند.

 

ظرفیت 20 هزار نفری دانشگاه فرهنگیان برای جذب دانشجومعلم

سرپرست دانشگاه فرهنگیان از ظرفیت 20 هزار نفری این دانشگاه برای جذب دانشجو خبر داد که نیامند اعلام نیاز آموزش‌وپرورش است.

حسین خنیفر برجذب حداکثری تمام ظرفیتهای دانشگاه تاکید و اظهار کرد: قریب 20 هزار ظرفیت پذیرش در دانشگاه ایجاد شده که در صورت احصاء و اعلام نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از نظر جنسیت، کمیت و رشته ها و نیز دریافت ردیف استخدامی با حداکثر ظرفیت کار را دنبال خواهیم کرد.

 

رأی ديوان عدالت اداری درباره پرداخت حق مهدكودك به زنان شاغل در آموزش‌و‌پرورش

مدير كل امور زنان و خانواده وزارت آموزش‌و‌پرورش از رأی وحدت رویه هيئت عمومي ديوان عدالت اداري درباره پرداخت حق مهدكودك به زنان شاغل در اين وزارتخانه خبر داد.

فرحناز مينايي‌پور اظهار کرد: اکنون هفت هزار نفر از زنان شاغل به كار در وزارت آموزش و پرورش كه داراي فرزند خردسال هستند، جهت دريافت حق مهد كودك، به ديوان عدالت اداري شكايت كرده اند و در برخي از استان‌ها، ديوان عدالت اداري مديران كل آموزش و پرورش را ملزم به پرداخت حق مهدكودك كرده است.

 

نشست صمیمی معاون پرورشی با کارکنان حوزه ستادی و سازمان دانش‌آموزی برگزار شد

نشست صمیمی علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به همراه مدیران کل و مشاوران این معاونت ‌و مدیران سازمان دانش آموزی روز سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۶ در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

 محمود علیگو، قائم مقام سازمان دانش آموزی، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش، مسعود شکوهی مدیرکل امورتربیتی، محمدرضا مسیب زاده مدیرکل قرآن و عترت و نماز، علی نقی یزدان پناه و اشراقی مشاوران معاونت در این نشست به طرح دغدغه های خود در حوزه معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی پرداختند.

در پایان کاظمی به اهم برنامه های خود برای حوزه معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی اشاره کرد.

 

معاون پرورشی و فرهنگی: سازمان دانش‌آموزی یک ظرفیت استثنایی در آموزش‌وپرورش است

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در این نشست سازمان دانش‌آموزی را یک ظرفیت استثنایی در معاونت پرورشی عنوان کرد که می‌تواند عهده‌دار همه فعالیت‌های پرورشی باشد.

 

موافقت وزیر آموزش‌وپرورش با تعطیلات دوهفته‌ای مدارس

وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه نود و ششمین شورای اجتماعی کشور موافقت خود را با تعطیلات دو هفته‌ای مدارس اعلام کرد.

سیدمحمد بطحایی در خصوص استخدام مربیان سوادآموزی گفت: برای مربیان شریف سوادآمرزی لایحه ای به مجلس داده شده است و منتظر تکلیف آن هستیم و این لایحه حرف آخر ما در مورد استخدام مربیان پیش دبستانی و حق التدریس را مشخص می کند.

وی درباره وضعیت آزمون استخدام های جدید نیز تاکید کرد: مهم ترین مانع برای برپایی آزمون، ردیف های استخدامی کشور است که با سازمان استخدامی کشور مرتبط است و هفته آینده زمان این آزمون مشخص می شود.

بطحایی درباره تعطیلی میان فصل مدارس خاطرنشان کرد: تعطیلی میان فصل برای آموزش و پرورش یک موضوع بین دستگاهی است و علاوه بر سازمان محیط زیست سایر سازمان با این موضوع درگیر هستند و این بحث نیاز به بررسی یسشتر دارد و از این رو در آینده تکلیف این موضوع مشخص می شود.

وی ادامه داد: تعطیلی میان فصلی فقط برای آلودگی هوا نیست و موضوعات دیگر هم درگیر این موضوع است، بنده موافق تعطیلی یک ماه نیستم ولی تعطیلی دو هفته ای به نظرم خوب است و بر کیفیت تحصیلی هم تاثیر مثبت گذارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها