بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا، بسیاری از سیاهپوستان، رنگین پوستان و آفریقایی تبارهای آمریکا به صحنه آمده و آرای خود را به سود اوباما به گردش در آوردند.
تدبیر24»اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در خصوص مهاجرین آفریقایی تبار، منجر به خشم و نارضایتی افکار عمومی دنیا از وی شده است.

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که قبلا نیز ترامپ در راستای جلب رضایت نژادپرستان، رفتارهای دیگر نیز صورت داده بود. در جریان ناآرامی های برخی ایالات آمریکا، ترامپ معترضین به نژادپرستی را با بدترین الفاظ خطاب قرار داد که منجر به واکنش بسیاری از سیاستمداران گردید.

یکی از افرادی که تصور می شد در برابر اظهارات اخیر ترامپ موضع محکمی اتخاذ کند، باراک اوباما بود. اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور آفریقایی تبار و سیاهپوست در آمریکا می توانست ورود مسئولانه ای در برابر اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا داشته باشد اما وی تاکنون موضعی در برابر ترامپ اتخاذ نکرده است.

در این میان، صرفا برخی نشریات و سایتهای آمریکایی، به انتشار مصاحبه ای قدیمی (که ماه‌ها قبل انجام گرفته بود) از اوباما اکتفا کرده اند.

رئیس جمهور سابق آمریکا در این مصاحبه، به سایر مقامات سیاسی آمریکایی صرفا توصیه کرده است که مراقب رفتار و گفتار خود باشند! در خصوص اظهارات ترامپ و چرایی آن، واقعیات زیادی وجود دارد. همان گونه که بارها اشاره شده است، ترامپ در صدد جلب حمایت دائمی نژادپرستان آمریکایی به سود خود می باشد. امسال این دغدغه در کاخ سفید پررنگ تر شده است زیرا انتخابات میاندوره ای کنگره در پیش است و اگر جمهوری خواهان در این رقابت شکست بخورند، ترامپ امید خود را برای بقای موثر در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده از دست خواهد داد.

با این حال، سکوت اوباما در مقابل ترامپ قابل درک نیست. در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 ایالات متحده آمریکا، بسیاری از سیاهپوستان، نگین پوستان و آفریقایی تبارهای آمریکا به صحنه آمده و آرای خود را به سود اوباما به گردش در آوردند. این آرا، به اوباما کمک شایانی کرد تا بتواند بر هیلاری کلینتون نامزد زقیب از حزب دموکرات ( در انتخابان درون حزبی) پیروز شود.

به عبارت بهتر، اگر حمایت رنگین پوستان از اوباما در سال 2008 وجود نداشت، عملا اوباما قادر نبود در انتخابات درون حزبی بر هیلاری کلینتون غلبه کرده و راهی دور نهایی رقابتهای انتخاباتی شود. در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز باراک اوباما از حمایت سیاه پوستان و رنگین پوستان( آفریقایی تبارها و آسیایی تبارها) برخوردار بود. در نهایت، اوباما توانست بر جان مک کین نامزد رقیب خود از حزب جمهوریخواه پیروز شود . اوباما با شعار "تغییر" وارد کاخ سفید شد اما در نهایت نتوانست تغییری در سیاستهای کلان و حتی میان مدت و کوتاه مدت آمریکا ایجاد کند.

وی عملا همان مسیر جرج بوش و دیگر روسای جمهور پیشین آمریکا را پیمود تا بر همگان اثبات شود که شعار "تغییر" وی شعاری دروغین بوده است. حتی در زمینه مبارزه با نژادپرستی نیز اوباما اقدامی در مقابل پلیس آمریکا و خشونت آن در مقابل سیاه پوستان صورت نداد و صرفا این موارد را محکوم کرد!

بی دلیل نبود که بسیاری از رای دهندگان آمریکایی در پایان سال 2016 میلادی از اوباما و دموکراتها ناامید شده بودند. یکی از دلایل عدم مشارکت فعالانه سیاه پوستان و رنگین پوستان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016،همین سرخوردگی بود. در حال حاضر نیز اوباما در مقابل اظهارات نژادپرستانه ترامپ سکوت کرده است. این در حالی بود که بسیاری از شهروندان آمریکایی در انتظار موضع گیری قاطعانه و سرسختانه ررئیس جمهور پیشین آمریکا در مقابل دونالد ترامپ بودند. در هر حال، اوباما بار دیگر اثبات کرد که شعارهای وی در حمایت از همه شهروندان آمریکایی و خصوصا احترام به اقلیتهای نژادی دروغی بیش نبوده است.

برچسب ها: تدبیر24 ، اوباما
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها