بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
اعتراضات اخير از جهتي رخداد يك شكاف را در جامعه نشان داد كه مي‌توان از آن به شكاف بين نسلي، اجتماعي و اقتصادي اشاره كرد.
تدبیر24»حتي كساني كه معتقدند به سبب تحريك خارجي اين اعتراضات رخ داده نيز منكر وجود شكاف‌هاي داخلي و نارضايتي‌ها نيستند،  ممكن است منشأ اين نارضايتي‌ها را به جناح مقابل نسبت دهند اما به هر حال قبول دارند كه نارضايتي‌هايي وجود دارد. آنچه اهميت دارد اين است كه در سطح سياسي تجربه گرانقدري اتفاق افتاده كه نشان مي‌دهد اگر بين نهادهاي حاكميت وحدت عمل و برنامه‌ريزي وجود داشته باشد، مساله خيلي سريع و بدون هزينه بالا جمع مي‌شود. به دليل همكاري‌هاي بين دستگاه‌ها و نخبگان سياسي كشور اعتراضات و ناآرامي‌هاي كشور با كمترين هزينه جمع و جورشد. خارجي‌هايي كه خيز گرفته بودند تا با هجوم تبليغاتي عليه نظام كارهايي انجام دهند، دست‌شان خالي شد. برخورد نيروهاي امنيتي و صبوري آنها با تظاهرات‌كنندگان سبب شد تا دامنه ماجرا بالا نرود. با درايت‌هاي سياسي از سوي دولت، در سطح استان‌ها و شوراهاي تامين استان و شهرستان‌ها، مسوولان سريع وارد عمل شده و متحد عمل كردند. آقاي جهانگيري نيز روز گذشته به مساله وحدت و هماهنگي ملي اشاره كردند كه زمينه‌اي اقتصادي داشت اما به نظر مي‌رسد كه در امتداد تجربه روزهاي اخير اين موضوع را مطرح مي‌كنند. اين امر نشان مي‌دهد كه اگر در سطح دستگاه‌هاي حاكميت انسجام عمل وجود داشته باشد و گفت‌وگوهاي جدي ملي صورت بگيرد، مي‌توانيم خيلي از مشكلات را حل كنيم. به عنوان نمونه در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي خيلي ساده‌انگارانه است اگر تصور شود كه فقط دولت مي‌تواند در اين خصوص كاري انجام دهد. قوه قضاييه در مساله سرمايه‌گذاري خارجي بسيار تاثيرگذار است. ما بايد به سرمايه‌گذار‌هاي خارجي امنيت دهيم تا ببينند كه امنيت سرمايه حفظ شده و اموال فرد مصادره نمي‌شود. اينكه سرمايه‌گذار بتواند سود حاصل از سرمايه‌اش را به راحتي منتقل كند، بسيار اهميت دارد. در داخل كشور برخي تصور مي‌كنند، سرمايه‌گذار خارجي بايد في‌سبيل‌الله در كشور فعاليت اقتصادي انجام دهد. از اين جهت گفت‌وگوي ملي بر اساس تجربه روزهاي اخير و اعتراضات به وجود آمده در كشور بايد در دستور كار قرار بگيرد. همه بايد بپذيريم كه حل مشكلات كشور جز با انسجام دروني ممكن نخواهد شد.


احمد شیرزاد؛نماینده پیشین مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها