بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
پژوهشگران کانادایی در پژوهش جدید خود ادعا کردند آموزش زبان دوم به کودکان مبتلا به اوتیسم، انعطاف‌پذیری شناختی آنها را افزایش می‌دهد.
تدبیر24»براساس پژوهشی جدید، امکان دارد کودکان مبتلا به اوتیسم که صحبت کردن به یک زبان دیگر را یاد می‌گیرند، راحت‌تر از عهده تغییر وظایف برآیند.

کودکان مبتلا به این طیف از بیماری، اغلب در تغییر کارها و تقسیم توجه خود میان وظایف، دچار سختی می‌شوند اما این پژوهش جدید در کانادا که "غافلگیرکننده" و "هیجان‌انگیز" خوانده شده، نشان می‌دهد دو زبانه بودن می‌تواند انعطاف‌پذیری شناختی آنها را افزایش دهد.

اغلب به والدین گفته می‌شود اگر کودکشان مبتلا به "اختلال اوتیسم" (ASD) است، خود را برای آموزش زبان دوم به زحمت نیندازند چون این کار تنها به مشکلات‌شان می‌افزاید.

"آپارنا نادیگ"، نویسنده ارشد این پژوهش از "دانشگاه مک‌گیل" (McGill University) کانادا  گفت: این پژوهش، یک کشف جدید و غافلگیر کننده است.

در طول 15 سال گذشته، در مورد وجود "مزیت دو زبانه بودن" از نظر عملکرد اجرایی، بحث مهمی وجود داشته است.

برخی پژوهشگران، استدلال قانع‌کننده‌ای در این مورد دارند که زندگی کردن به عنوان یک فرد دو زبانه و نیاز ناخودآگاه به تغییر زبان، انعطاف‌پذیری شناختی را افزایش می‌دهد.

اما تاکنون هیچ ‌کس، پژوهشی منتشر نکرده است که نشان دهد این مزیت ممکن است به کودکان مبتلا به طیف اوتیسم نیز تعمیم یابد.

نادیگ افزود، دریافتن این موضوع بسیار هیجان‌انگیز است. این پژوهش در کانادا روی 40 کودک مبتلا به اوتیسم در بخش فرانسوی زبان کانادا(کِبک) انجام شد.

چگونگی انجام پژوهش

کودکان حاضر در این آزمایش، بین شش تا نه ساله بودند که در گروه‌های چهار نفره قرار گرفتند.

 20 کودک، دوزبانه و نیمی از آنها به اوتیسم مبتلا بودند. 20 کودک دیگر که نیمی از آنها نیز مبتلا به اوتیسم بودند، می‌توانستند تنها به یک زبان صحبت کنند.

از همه این کودکان خواسته شد که خرگوش‌های آبی و قرمزی که روی صفحه رایانه ظاهر می‌شوند، براساس رنگ‌شان دسته‌بندی کنند.

سپس از آنها خواسته شد که روش را تغییر دهند و همان خرگوش‌ها را براساس شکل و بدون توجه به رنگ‌شان دسته‌بندی کنند.

این پژوهش مشخص کرد زمانی که نوبت به انجام بخش دشوارتر رسید، کودکان دو زبانه مبتلا به اختلال اوتیسم نسبت به همسالان تک زبانه خود، عملکرد بهتری داشتند.

پژوهشگران باور دارند به رغم کوچک بودن این نمونه، مزیت دو زبانه بودن که در کودکان مبتلا به اوتیسم دیده شد، پیامدهای بسیار مهمی دارد
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها