بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۰۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
مگر نه آنکه شفافیت اطلاعات و تصمیم گیری ها لازمه یک بورس فعال و پویاست، حال چگونه است پس از تاکیدات چندباره به یکباره شخصی دارای صلاحیت علمی میگردد؟ مردم و سرمایه گذاران در بورس از این پس چگونه می توانند به گردش آزاد اطلاعات و شفافیت در بورس اطمینان داشته و سرمایه های خود را در بورس به جریان بیاندازند، هنگامی که دستورالعمل های صریح و روشن سازمان بورس به سادگی نادیده گرفته می شوند.
تدبیر24»سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بررسی و مصاحبه های تخصصی، صلاحیت حرفه‌ای ولی آذروش، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا را تایید کرد.
گفتنی است شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا با دارا بودن سهام‌های حداقلی شرکت‌های زیر‌مجموعه در بورس و بر اساس دستورالعمل تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران شرکت، باید مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گیرد.
این درحالیست که پیش از این و در چندین نوبت سازمان بورس طی نامه های جداگانه به تاریخ های 24/04/96، 26/05/96 و 07/08/96، عدم صلاحیت علمی آذروش برای مدیرعاملی این شرکت را اعلام کرده بود. در آخرین بار نیز در تاریخ 20 آبان 96 اداره بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس طی نامه دیگری از عدم صلاحیت علمی آذروش و ادامه مدیرعاملی وی انتقاد کرده و خواستار معرفی جایگزین برای وی شده بود. 

آیا بورس ایران رانتی ترین بورس دنیاست؟

حال سوال اصلی اینجاست پس از گذشت تنها 2 ماه چه اتفاقی رخ داده است که به یکباره مدیرعامل این هلدینگ دارای صلاحیت علمی می گردد؟ آیا طی این دو ماه وی توانسته مدارج علمی را بپیماند و یا دستورالعمل های سازمان بورس تغییر کرده است؟ سازمان بورس باید به طور شفاف توضیح دهد شاخص های تایید صلاحیت علمی مدیران سازمان های بورسی چیست؟ مگر نه آنکه مدیران شرکت های سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس باید از صلاحیت تجربی، تحصیلی و علمی لازم برخوردار باشند، حال چگونه است که تنها پس دو ماه از رد صلاحیت مکرر یک مدیر، وی به یکباره دارای صلاحیت علمی می گردد؟

شنیده ها حاکی است تاییدیه سازمان بورس به صورت موقت و برای چند ماه می باشد. متاسفانه عدم شفاف سازی بورس مانع از تایید صحت و سقم این مساله است. اما اگر این موضوع درست باشد، سوال اینجاست که آیا یک تاییدیه موقت می تواند مورد استناد سازمان ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری قرا بگیرد یا خیر؟ لذا به نظر می رسد سازمان ثبت در این خصوص با حساسیت بیشتری اسناد را مورد برسی قرار بگیرد.

ضمن آنکه طبق ماده 6 دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی (مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار)، صلاحیت حرفه ای هر یک از اشخاص حقیقی داوطلب باید قبل از انتصاب و قبولی سمت های عضویت در هیأت مدیره یا مدیرعاملی در هر یک از نهادهاي مالی، مطابق این دستورالعمل به تأئید برسد. حال آنکه سازمان بورس هیچ اقدام قانونی در برخورد با مدیریت یکساله وی در سمت مدیرعامل این شرکت سرمایه گذاری آن هم بدون داشتن صلاحیت علمی نکرده و اکنون به یکباره صلاحیت وی را تایید کرده است. 

سازمان بورس باید به طور واضح دلایل رد صلاحیت وی در بررسی های قبلی و همچنین تایید صلاحیت وی را توضیح دهد تا میزان شفافیت اطلاعات در سازمان بورس مشخص شود. اگر وی دارای صلاحیت بوده چرا پیش از این رد صلاحیت علمی شده و این رد صلاحیت ها بر اساس چه معیارها و شاخص هایی بوده است؟ و اگر صلاحیت علمی لازم برای تصدی این پست را نداشته، چگونه و با کدام سازوکاری تنها پس از دو ماه توانسته این صلاحیت علمی را کسب کند؟ آیا این مدیر با کسب امتیازات تجربی و تحصیلی توانسته، از بند معافیت صلاحیت علمی استفاده نماید؟ آیا شخصی می تواند تنها در عرض دو ماه به قدری امتیاز تجربی و مدرک تحصیلی کسب کند که نیاز به تایید صلاحیت علمی وی نباشد؟ این ها سوالاتی است که مدیریت سازمان بورس جهت شفاف شدن فرآایندهای تصمیم گیری در این باید پاسخگوی آن ها باشد.

آیا بورس ایران رانتی ترین بورس دنیاست؟

مگر نه آنکه شفافیت اطلاعات و تصمیم گیری ها لازمه یک بورس فعال و پویاست، حال چگونه است پس از تاکیدات چندباره به یکباره شخصی دارای صلاحیت علمی میگردد؟ مردم و سرمایه گذاران در بورس از این پس چگونه می توانند به گردش آزاد اطلاعات و شفافیت در بورس اطمینان داشته و سرمایه های خود را در بورس به جریان بیاندازند، هنگامی که دستورالعمل های صریح و روشن سازمان بورس به سادگی نادیده گرفته می شوند. 

بی شک برای داشتن اقتصادی پویا در کشور باید سرمایه های مردم به سمت بورس های سرمایه گذاری سوق داده شده تا با داشتن بورسی توانمند، سرمایه مردم نیز در سودده ترین بخش های اقتصادی کشور در جریان بیافتند، حال با چنین تصمیماتی خلق الساعه می توان از مردم و سرمایه گذاران انتظار داشت باز هم به شفافیت بورس اطمینان داشته و به شکوفایی اقتصاد کشور بیاندیشند.

آیا بورس ایران رانتی ترین بورس دنیاست؟

اعتدال
برچسب ها: تدبیر24 ، بورس ایران
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها