بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۰۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
حل مشکلات مردم، صرفا با ارتباط بین دولت و مردم حل نمی‌شود. مردم درکلیت اعتراضات اخیر چند مطالبه بحق و منطقی داشتند.
تدبیر24»از جدی‌ترین مطالبات مردم دراین میان، بحث اقتصاد بود که باید به طور کامل براساس زندگی مردم بررسی شود. دومین مساله، موضوع بازشدن فضای سیاسی مناسب است. به هرحال این موارد خواست مردمی است که در روز انتخابات به پای صندوق‌های رأی آمده و با رأی دادن، پشتیبانی از دولت و میهن‌شان را بار دیگر ثابت کردند. در واقع خواست مردم این است که مطالباتشان منشأ اثرگذاری در جامعه باشد و به‌اندازه کافی به خواسته‌هایشان توجه شود. مشکلاتی که امروزه باید مورد توجه تمام مجموعه نظام باشد، بحث رسیدگی به همین مورد است. چراکه تحلیل خواسته‌های معقولانه مردمی در زمینه‌های مختلف باعث می‌شود که مردم حس مهم‌ بودن داشته باشند و علاوه بر امیدی که به روح جامعه تزریق می‌شود، می‌تواند این مطالبات بحق را به سیاستگذاری کشور بدل کند. البته در این میان شعارهایی داده می‌شد که خواست اکثریت معترضان نبود و دقیقا همین نکته باعث فروکش سریع اعتراضات شد. مردم در جامعه حق دارند که بی‌واهمه در عرصه‌های مختلف مطالبات و نظر خود را ارائه دهند. همان‌طورکه همه می‌دانیم، اساس و دلایل ثبات حکومت‌های دموکرات، همین موضوع است، به‌طوری‌که از مردم می‌خواهند مطالباتشان را بیان کنند و بعد از بررسی‌های فراوان و نتیجه‌گیری منطقی، آن مطالبات را به برنامه، هدف و در بخش کلان، به سیاست‌گذاری تبدیل می‌کنند. این جمله را نباید فراموش کنیم که سیاست همواره برخاسته از مطالبات مردم است و این نوع حکومتداری مبنی بر خواسته‌های مردمی، حداقل نارضایتی را به‌دنبال خواهد داشت و تلاش تمام مسئولان کشور هم ایجاد همین حداقل‌هاست. باید توجه داشت که نظام ایران، یک نظام انقلابی است و مردم با علاقه به این نظام رأی داده‌اند و بر مردم است که همه چیز را خود تعیین کنند و هیچ مسئولی نباید نسبت به رأی خالصانه مردم که بارها و بارها ابراز شده بی‌توجه باشد. سیاست‌گذاران کشور باید تنها و تنها کنار مردم بایستد نه‌اینکه خدای ناکرده رفتارشان طوری باشد که مقابل مردم تعبیر شود. درواقع یک جریان خاص سیاسی نباید مطالبات مردمی را به نفع خود تغییر دهد و نتایج متغیر را به جامعه انتقال دهد، بلکه باید بداند که با این اعمال، کار به‌جایی نمی‌رسد، به این دلیل که خواسته‌های مردمی مشخص و واضح است. یک سیستم، زمانی موفق خواهد بود که با درک صحیح، مستقیم و روشن مطالبات مردمی و اعمال معقولانه آن مطالبات در سیاست‌گذاری حوزه‌های مربوطه، از اعتراضات مردم در کف خیابان‌ها جلوگیری کند.


داریوش قنبری؛ فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها