بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
برگزاری نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» را می‌توان یکی از دلایلی دانست که ارتباطات فرهنگی ایران و ارمنستان به خصوص در حوزه‌های تاریخی به خصوص در یکی دو سال گذشته افزایش پیدا کند،درست مانند نمایش ۱۰۳ شی تاریخی که راه دور ارمنستان تا ایران را طی کردند و برای سه ماه میهمان ایرانی‌ها بودند.
تدبیر24»همین آمد و شد خود عاملی بود تا راه‌ها به سمت تعاملات فرهنگی بیشتر بین دو کشور بازتر شود، درست مانند تفاهم‌نامه‌ای که روسای جمهور دو کشور ایران و ارمنستان حدود یک سال قبل امضاء کردند تا تعاملاتشان را در راستای اقدامات فرهنگی گسترش دهند.

حالا با پایان نمایشگاه «ایران وارمنستان، خاطره یک سرزمین» قول و قرارهای دیگری بین فرهنگیان دو دولت مطرح شده تا علاوه بر ادامه‌داربودن نمایشگاه‌های موزه‌ای بین دو کشور و حتی در قالبی مشترک، قدم‌هایی نیز در زمینه‌ی ثبت‌های مشترک جهانی در یونسکو برداشته شود.

پای شهرداری ایروان هم به پرونده جهانی شدن "مسجد کبود" باز شد

محمدحسن طالبیان،معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری درگفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از این قول و قرارها سخن می‌گوید.

او معتقد است سازمان میراث فرهنگی به دنبال حفظ عناصر مشترک ایران و کشورهای دیگر است. به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌ی رئیس جمهور دو کشور ایران و ارمنستان برای ثبت جهانی مسجد "کبود" ایروان، سازمان میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا با انجام مطالعات مورد نیاز و تهیه‌ی نقشه‌های این مسجد تاریخی، پرونده‌ی جهانی شدن آن را تهیه و آماده کند.

وی با بیان این‌که مسجد کبود ایروان در حال حاضر با مشکلاتی روبه‌روست می‌گوید: برخی ساخت‌وسازهای شهری، ساماندهی نماها و مشکلات دیگر وجود دارد که در گفت‌وگو با سفیر ارمنستان یاداور شده‌ایم تا این مشکلات توسط شهرداری ایروان برطرف شود و با ایجاد فضایی در شأن مسجد کبود ایروان، پرونده آن را برای جهانی شدن آماده کنیم.

او با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی، برنامه‌ای برای ثبت جهانی مسجد کبود ارائه کرده است،می‌گوید:بنای مسجد هم نیاز به یکسری مرمت و آسیب‌شناسی کلی دارد و تا کنون طرح مرمت آن را آماده کرده‌ایم، چون سفارت ایران در ارمنستان نیز در این منطقه فعال است،بخشی از کارها توسط دفتر سفارت ایران انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به توقف بحث‌های اعتباری در این پروژه در حال حاضر می‌گوید: هنوز اعتباراتی که در بحث خارج از کشور در حوزه کشورهای حوزه نوروز و همسایه‌ها باید به ایران پرداخت می‌شده، انجام نشده است، به همین دلیل فعلا کارهای دیگر برای این پروژه انجام می‌شود، تا آن اعتبار نیز تخصیص یابد.

 درخواست ایران از ارمنستان برای وارد شدن به پرونده‌های میراث ناملموس

طالبیان، همچنین با اشاره به تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی در حوزه‌ی میراث جهانی ناملموس، می‌گوید: از سوی دیگر در این حوزه، تلاش می‌کنیم تا در صورت امکان برخی پرونده‌های ناملموس را در قالب پرونده‌هایی مشترک جهانی کنیم، به همین دلیل در این زمینه از کشور ارمنستان نیز درخواست وارد شدن به این بحث را داریم.

او با اشاره به بیان صحبت‌هایی در این زمینه با سفیر ارمنستان در ایران، ادامه می‌دهد: آقای سفیر نیز اعلام آمادگی کرده است تا در برخی پرونده‌ها وارد شود.

وی پرونده‌ی «یلدا» را یکی از این نمونه‌ها می‌داند و می‌افزاید: سفیر ارمنستان از این پیشنهاد ابراز خوشحالی کرد، ایران نیز هرچه سریع‌تر پیگیری‌های مورد نیاز را انجام می‌دهد.

نمایشگاه‌های موزه‌ای ایران و ارمنستان در نقاط مختلف دنیا

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با بیان این‌که در حوزه‌های شناسایی و پژوهش‌های چند رشته‌ای، پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز برخی اقدامات را انجام داده تا این پروژه‌های فرهنگی در این حوزه گسترش پیدا کند، می‌گوید: معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری نیز برخی اقدامات فرهنگی را در دستور کار خود دارد.

او برگزاری نمایشگاه‌های مشترک توسط دو کشور ایران و ارمنستان در نقاط مختلف دنیا را از جمله‌ی این قدم‌های مشترک فرهنگی می‌داند و بیان می‌کند: برگزاری نمایشگاهی مشترک از سوی ارمنستان و ایران در کشور سوم و با هدف معرفی کشورها انجام می‌شود.

به گفته‌ی وی، موزه‌ی ملی ایران نیز مدتی دیگر یک نمایشگاه در ایروان برگزار خواهد کرد.

طالبیان، برگزاری نمایشگاه‌هایی با هدف معرفی آثار مهم ایران در کشوری مانند ارمنستان را نیز از جمله اقدامات فرهنگی می‌داند که درباره‌ی آن‌ها صحبت‌هایی با سفیر ارمنستان انجام داده و ادامه می‌دهد: صحبت‌هایی انجام شد تا در رویدادهای خاص ایران نمایشگاه‌هایی از ماکت، تصاویر و حتی کارهای دیگر در حوزه‌های فرهنگی انجام دهد.

او می‌گوید: ایران حداقل بیش از 4100 کلیسا و موارد مشترک با ارمنستان دارد که می‌توانند مبدا این اقدامات باشند، که البته برگزاری نمایشگاه‌هایی از ماکت، عکس و آثار نمایشگاهِ هنرمندان معاصر می‌تواند این مسیر را زودتر به مقصد برساند.

مسجد کبود ایروان یا مسجد جامع ایروان مسجدی ایرانی در مرکز شهر ایروان، پایتخت ارمنستان است. گفته می‌شود در ایروان قدیم (دوره‌ی ایرانی) هشت مسجد وجود داشته‌ که اکنون از بین آن‌ها، فقط مسجد جامع کبود ایروان باقی‌مانده ‌است. این مسجد قبل از اخراج آذربایجانی‌ها از ارمنستان در اختیار و اداره مسلمان شیعه آذری ارمنستان بود.

این مسجد در بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان و توسط معماران ایرانی بازسازی شد، در این مسجد به علاقه‌مندانِ ارمنستانی، زبان فارسی تدریس می‌شود .

برچسب ها: تدبیر24 ، شب یلدا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها