بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
همایش "خبر خوب، رسانه مسئول" روز سه شنبه ۲۶ دی‌ماه از سوی خبرگزاری فارس در تالار سوره سازمان تبلیغات اسلامی با حضور جمعی از اصحاب رسانه همسو برگزار شد.
تدبیر24»حسن اختری با این مقدمه در سرمقاله دیروز «سیاست روز» نوشت: دکتر تیر انداز مدیر مسئول جدید خبرگزاری فارس در آغاز همایش ضمن خوش آمد گویی به حاضران، مانیفستی از ویژگی‌های یک "خبر خوب و رسانه مسئول" را بر شمرد و اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک، دوره‌های آموزشی برای تربیت خبرنگاران "مثبت‌نگر" از طرف این خبرگزاری برگزارخواهد شد.
این همایش دبیرخانه دائمی برای پیگیری و تعمیق این صنعت (خبر خوب) در خبرگزاری فارس خواهد داشت.
این حرکت مورد استقبال برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که عمده هزینه آنها از بیت المال تأمین می‌شود واقع شده و در قالب کمپین "خبرخوب" در حال یارگیری هستند. ما این رویکرد جدید خبرگزاری فارس را به همه همکاران خود در خبرگزاری و همه رسانه‌هایی که این عمل خدا پسندانه (مثبت نگری وخبر خوب)نویسی را مورد تأیید و تأکید قرار داده‌اند و برای تداوم و تسری آن به جامعه به این کمپین پیوسته‌اند صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گوییم. موفقیت روز افزون یکان یکان عزیزان بهتر از جان میکروفون و قلم به دست و دوربین به دوش یعنی خبرنگاران "خوب نگار" که به قول یکی از سخنرانان این همایش رسالتی پیامبرگونه بر عهده دارند از درگاه خداوند علیم و حکیم عاجزانه خواستاریم.
دوستان نیک بدانند که گام بلندی برداشته و راه بسیار طولانی و پر سنگلاخی را در پیش رو خواهند داشت، بنابراین انتظار نداشته باشند که با برگزاری یک همایش و راه اندازی "کمپین حمایت" و تشکیل دوره آموزشی ، افکار عمومی و اصحاب رسانه عملکرد گذشته ما را به فراموشی سپرده و به آنچه که جدیداً می‌گوییم ایمان آورده و از ما بپذیرند.من هنوز خودم به درستی نمی‌دانم که متولیان(صاحبان) خبرگزاری فارس تا به کی و تا کجای کار مدیر عامل بسیجی جوان ، مخلص و تازه نفس و پر انگیزه – که به شخصه به صداقت در کلام و عمل او ایمان دارم – را همراهی خواهند کرد. امّاهمین قدر می‌دانم که نفس کار انتخاب درستی بوده است. البته بهتر می‌بود که در انتخاب سخنرانان همایش دقت و سلیقه بهتری به خرج می‌دادند و از چهره‌های رسانه‌ای و علمی کمتر حاشیه دار انتخاب می‌کردند تا برای تبیین طرح نو حرف تازه و یافته جدید علمی برای گفتن داشته باشد. نه از مدیران اجرایی سابق رسانه ملی که اتفاقا انتقاداتی به عملکرد جناحی و سوگیری او در دوره صدارت طولانی خود بر صدا و سیما داشته و هنوز هم ادامه دارد.
از این حاشیه که بگذریم، در دستگاه باری تعالی اگر کوچکترین قدمی برای جلب رضایت حق و در جهت خدمت صادقانه به خلق ا... برداشته شود، نه تنها هرگز گم نمی‌شود بلکه دارای پاداش اخروی و دنیوی نیز خواهد بود. میزان تاثیر و مانایی عمل نیز به بزرگی و حجم زیاد آن بر نمی‌گردد، بلکه به درجه خلوص آن عمل برمی‌گردد. شاهد مثال دیروز ما شهید فهمیده‌ها و حجت امروز ما هم شهید حججی‌ها هستند. تو نیکی می‌کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز. امّا عزیزان آیا اشکال "بد‌نویسی" خبر و سیاه نمایی در گزارش و منصف نبودن در نوشتن یادداشت‌ به صاحبان اندیشه و قلم بر می‌گردد یا صاحبان رسانه؟ کدام یک؟ "اصحاب رسانه" یا "صاحبان رسانه"؟ آیا خبرنگاران و نویسندگان ما از آموزش کافی برخوردار نیستند و نمی‌توانند خبر خوب و گزارش واقعی و یادداشت بدرد بخور بنویسند و یا دسته بندی های جریانی و حزبی غیر قابل قبول در رسانه اجازه انتشار "خبر خوب" یا گزارش جذاب و واقعی را نمی‌دهد. خداوکیلی اگر روزنامه نگاری مطلبی بنویسد که در آن علاوه بر نقاط ضعف، اشاره‌ای هم به نکات مثبت عملکرد رقیب شده باشد و یا در کنار برشمردن سجایای گروه خودی ، خدای ناکرده انتقاد کوچکی هم به جریان حاکم بر رسانه مطبوعه کرده باشد، کدام یک از رسانه های کشور حاضر به انتشار آن خواهند بود یا در صورت انتشار "با مهر عدم" مواجه نخواهند شد؟
بر این باورم که مشکل اساسی نه در روزنامه نگاران و خبرنگاران و دبیران سرویس، سردبیران و حتی مدیران مسئول ، بلکه در "صاحبان رسانه" و متولیان سیاست گذار و به عبارت شفاف تر در خود "رسانه"است تا "اصحاب رسانه". چرا که فراسوی صف بندی‌های جناحی و قومی و حزبی موجود در بین متولیان رسانه، اصحاب رسانه ارتباط حرفه‌ای و دوستانه ای را با یکدیگر دارند و گاهی تبادل خبری و فکری نیز با هم دارند. این نشان می‌دهد که برخی از "اصحاب رسانه" آنچه در مدح و ذم جریانات سیاسی و یا دولتمردان لاحق و سابق می‌نویسند، نه از روی اعتقاد بلکه بنا به خواست "صاحبان رسانه" است چرا که اصحاب رسانه خود را صاحبان رسانه نمی‌دانند و تعلق خاطری هم به آن ندارند.
سیاست گذاری و ریل گذاری‌های موجود در رسانه ایجاب می‌کند که قلم و بیان و دوربین همان را ببیند و بنویسد که متولیان رسانه اراده کرده یا خواسته‌اند و اگر غیر از این باشد یا مطلب منتشر نمی‌‌شود و یا در صورت انتشار با مهر عدم مواجه شده و حذف خواهد شد. البته استثنائاتی هم ممکن است وجود داشته باشد که من منکر آن نیستم. بارها برای صاحب این قلم اتفاق افتاده است که مطلبی را به خاطر فقط یک جمله و یا اشاره‌ای انتقادی سازنده – نوازشگر - اجازه انتشار داده نشده است.
امیدوارم رویکرد جدید خبرگزاری فارس پیوسته مورد اراده و حمایت صاحبانش در تولید و انتشار "خبر خوب" قرار داشته و الگوی موفقی در ارائه یک "رسانه مسئول" باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها