بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
انديشه شورايي يكي از اساسي‌ترين مفاهيم مورد تاكيد در اسلام و اصول مترقي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و از مفاهيم اساسي در اداره امور كشور به ويژه در عرصه تحولات آموزش و پرورش است.
تدبیر24»شوراهاي آموزش و پرورش يكي از اركان مترقي نهاد آموزش و پرورش است كه كاركردهاي ارزشمند آن هنوز ناشناخته مانده و از ظرفيت‌هاي وسيع آن آنگونه كه بايد استفاده نشده است.
آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترين جامعه انساني كه دايره ارتباطي آن به نوعي كل افراد جامعه را در بر مي‌گيرد براي اداره و پيشرفت بي‌نياز از امر مشاركت نيست. از اين رو شوراهاي آموزش و پرورش تجلي مشاركت مردم و مسوولان در امر مقدس تعليم و تربيت است. تشكيل شوراها در راستاي تحقق خرد جمعي، مشاركت و نظام مردم در امر تعليم و تربيت رسمي و عمومي و بهره‌گيري از كليه منابع و امكانات در جهت تاسيس، توسعه و تجهيز فضاهاي آموزشي و پرورشي و همچنين تسهيل در فعاليت‌هاي اجرايي در استان‌ها و شهرستان‌ها در چارچوب اسناد بالادستي است. شوراهاي آموزش و پرورش در مقايسه با ديگر فعاليت‌ها كه تحت عنوان مشاركت‌هاي مردمي در آموزش و پرورش صورت مي‌گيرد جامع‌ترين شكل مشاركت منطقه‌اي در آموزش و پرورش است. با تشكيل اين شوراها اين پيام تجلي يافت كه از بين بردن مشكلات دانش‌آموزان، معلمان و مدارس فقط به عهده آموزش و پرورش نيست. بلكه مردم و مسوولان اجرايي نيز سهم عمده‌اي از اين وظيفه را به عهده دارند. لذا اگر در كليه شهرستان‌ها، نواحي و مناطق اين قانون اجرا شود مي‌تواند بهترين مصداق مشاركت‌ها در آموزش و پرورش تحقق پيدا كرده و تحولي بنيادين به وجود آورد. بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه شوراهاي آموزش و پرورش مي‌توانند امكانات مختلف كشور را در جهت رفع تنگنا‌هاي نظام آموزشي كشور بسيج كنند و به اين تربيت نقش موثر خود را در عرصه فعاليت‌هاي آموزشي كشور آشكار سازند. پيداست شوراها براي انجام وظايف خود بيش از هر چيز به همدلي و همياري دستگاه‌هايي نيازمندند كه در قانون شوراها براي آنها وظايفي تعيين شده است.
از اين رو تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش بيشترين اثرات را در تحولات و دگرگوني آموزش و پرورش به دنبال خواهد داشت و روند منطقي مشاركت عمومي در امر تعليم و تربيت كشور را به عنوان يك نهاد ملي قوت خواهد بخشيد.
توزيع اعتبارات استاني آموزش و پرورش بين مناطق، ارزيابي عملكرد شوراهاي شهرستان مناطق، تصويب تقويم آموزش خاص استان و منطقه براساس شرايط اقليمي استان، سياستگذاري‌ها و تصميم‌گيري‌هاي كلان آموزش و پرورش در جهت ايجاد تجهيز و توسعه فضاهاي آموزش و پرورش از وظايف شوراي استان است. برنامه‌ريزي و بذل مساعي براي بخشي از درآمد بانك‌ها، شركت‌هاي دولتي و غيردولتي و كارخانه‌ها به امر توسعه، تجهيز امكانات آموزشي و پرورشي، ارتقاي سطح دانش فرهنگيان و پيش‌بيني و تدارك وسايل معيشتي آنها و فراهم كردن امكانات لازم، جلوگيري از افت تحصيلي دانش‌آموزان و تلاش در ارتقاي كيفيت برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي، تلاش در گسترش آموزش عمومي و تحت پوشش قراردادن كليه اطفال واجب‌التعليم منطقه به طوري كه هيچ‌يك از آنها از تحصيل بازنمانند از جمله وظايف شوراي آموزش و پرورش استان، شهرستان‌ها و مناطق است.

اميد است شوراهاي آموزش و پرورش در سطوح مختلف با همكاري و همگامي اولياي دانش‌آموزان و مدرسه با همفكري و تشريك مساعي و استفاده از كليه امكانات و منابع بتوانند گام‌هاي موثري در راه توسعه و پيشرفت برنامه‌هاي آموزشي و پرورشي كشور و استان پهناور اصفهان بردارند.  اينجانب نيز به عنوان رييس شوراي آموزش و پرورش استان فرهنگ دوست و هنر‌پرور اصفهان، تمامي كوشش و مساعي خود را در جهت برگزاري هر‌چه مطلوب‌تر جلسات شورا و اجراي قاطع و كامل مصوبات آن به‌كار خواهم گرفت زيرا معتقدم حمايت از نهاد تعليم و تربيت و رسيدن به اهداف والاي آن تربيت انسان در تراز انقلاب اسلامي است، راه را براي رسيدن به آرمان‌هاي بلند امام راحل‌(ره) و منويات مقام معظم رهبري و سياست‌هاي دولت خدمتگزار بيش از پيش فراهم خواهد كرد.



محسن مهرعلیزاده
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها