بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۰۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
پژوهشگران گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس، طی پژوهشی موفق به اصلاح الکترود گرافیت برای تصفیه پساب‌های صنایع غذایی در پیل سوختی میکروبی در محفظه‌ای بدون واسطه شدند.
تدبیر24»پیل‌های سوختی میکروبی، امروزه به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر مطرح هستند که می‌توانند از هر ماده آلی تجزیه پذیر و در دسترس، توسط میکروارگانیسم‌ها تولید انرژی کنند.

قرارگیری این سیستم‌ها در شرایطی بهینه، استفاده آن‌ها را در کاربردهای صنعتی ممکن می‌کند. هدف از این مطالعه ارزیابی توانایی فرآیندهای زیستی بی‌هوازی در پیل سوختی میکروبی به منظور حذف COD و تولید الکتریسیته از پساب صنایع فرآورده‌های گوشتی است.

در مرحله اول، آزمایش‌های سیستم MFC ناپیوسته با استفاده از سه سوبسترا مختلف (گلوکز، ملاس نیشکر و شیره خرما) و مخمر ساکرومایسیس سرویسیا به عنوان بیوکاتالیست انجام شد و عملکرد سیستم پیل سوختی میکروبی با یکدیگر مقایسه شدند که حداکثر دانسیته توان و دانسیته جریان تولیدی و همچنین بالاترین میزان حذف گلوکز به ترتیب برابر با 53/71 میلی ولت بر مترمربع، 66/346 میلی آمپر بر مترمربع و 14/91درصد به دست آمد.

در مرحله دوم، آزمایش‌ها با استفاده از پساب فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) و لجن بی هوازی به عنوان بیوکاتالیست بر اساس سه متغیر مستقل (MLSS، غشای نفیون و الکترود آند و کاتد) انجام شد.

برای اطمینان از تشکیل اکسیدفلزی بر سطح الکترود آنالیز XRD وSEM انجام گرفت. با انجام بهینه‌سازی، بهترین نتیجه در مقدار MLSS 3000 میلی گرم بر لیتر، غشای نفیون 117 و الکترود کربن پارچه ای با اکسیدمس به دست آمد. در این شرایط دانسیته توان، دانسیته جریان، ولتاژ و میزان حذف COD به ترتیب برابر با 56/82 میلی ولت بر مترمربع، 33/213 میلی آمپر بر مترمربع، 803 میلی ولت و 60/74 درصد ثبت شده است.

در مرحله سوم سیستم MFC با سه نسبت مختلفی از COD:TKN:P برای حذف آلاینده‌ها از پساب و مقایسه تولید الکتریسیته مورد مطالعه قرار گرفت که در نسبت 300:10:1 حداکثر دانسیته توان و دانسیته جریان به ترتیب برابر 40/78 میلی ولت بر مترمربع و 77/177 میلی آمپر بر مترمربع و حداکثر میزان حذف TKN و P به ترتیب 19/72 و 75/39 درصد به دست آمد و اما حداکثر حذف COD در نسبت 100:10:1 برابر با 70/86 درصد مشاهده شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد مژده لطفی با راهنمایی دکتر حبیب الله یونسی عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها