بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
استاد حوزه علمیه قم می‌گوید: متاسفانه در بعضی از شهرهای بزرگ که پایگاه معنویت و اخلاق هستند، گاهی حرف‎هایی از تریبون نماز جمعه شنیده می‌شود که جوانان را از نماز جمعه فراری می‌دهد. قطعا این نوع برخورد باعث می‌شود که نسل جوان از دین گریزان شود.
تدبیر24»خبرآنلاین نوشت: حجت‌الاسلام محسن غرویان هر چند موافق سیاسی بودن اظهاراتی است که از تریبون نماز جمعه مطرح می‌شود، اما امامان جمعه را از بیانات جناحی منع می‌کند. او همچنین با انتقاد از ادبیاتی که از تریبون نمازهای جمعه برخی شهرهای کشور عنوان می‌شود، دو علت را برای عدم استقبال جوانان از نمازهای جمعه طی سالیان اخیر مطرح می‌کند: یکی عاری بودن ائمه از علم و دانش روز و دیگری به کار نگرفتن مسائل اخلاقی و ادبیات عرفانی وزین. به گفته وی، جوانان علم و دانش و عقلانیت و نزاکتی را نمی‌بینند و انگیزه‎ای برای حضور در نمازهای جمعه پیدا نمی‎کنند.

گزیده این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

- صحبت‎هایی که از تریبون‌های نماز جمعه پخش می‌شود باید مردم را به وحدت، انسجام، مهربانی، دوستی، صلح و آشتی نزدیک کند و اثری از تفرقه‌انگیزی و خط و نشان کشیدن و دسته‌بندی بین مردم در آن وجود نداشته باشد. یعنی تریبون نماز جمعه باید تریبون همبستگی ملی باشد.

- ائمه جمعه باید الگو و اسوه مردم باشند؛ مانند پیامبران و ائمه معصومین. ائمه جمعه از نظر گفتار و کردار و رفتار و سلوک باید ادب را رعایت کرده و احترام به مردم را حفظ کنند و از به کار گیری الفاظ رکیک و نابجا و تند و خشن پرهیز کنند. به مردم احترام بگذارند و از الفاظ محترمانه استفاده کنند و حتی یک کلمه تند و نابجا نباید بکار برده شود.

- ائمه جمعه باید مطالب علمی و عقلانی را مطرح کرده و از بیان موضوعات بی پایه و اساس و خرافی پرهیز کنند. مطالب علمی روز و جدید و کاربردی برای مردم مطرح کرده و آنها را به سمت دانش و تفکر و علم سوق دهند.

- ما معتقدیم که نماز جمعه باید سیاسی باشد اما سیاسی در جهت وحدت مردم و مصالح ملی. مردم ما سیاسی هستند اما نباید به اسم سیاسی بودن بین‌شان تفرقه بیفتد و با هم دشمن شده و درگیری پیدا کنند. موضوعات سیاسی باید به معنای عام و کلی در نماز جمعه مطرح شود.

- خود امام جمعه هم نباید جناحی باشد. تریبون نماز جمعه نباید وابسته به یک جناح و جریان خاص سیاسی باشد و امامان جمعه هم به عنوان دشمن جناح دیگر در ذهنیت مردم تلقی شود. این باعث تفرقه بیشتر می‌شود... تاکید من بر این است که تریبون‌های نماز جمعه باید از جناحی بودن خارج شود.

- قبلا هم کلماتی همچون «بزغاله» و الان هم «آشغال» از برخی تریبون‌های نماز جمعه شنیده شده که اثرات منفی داشته و دارد. نماز جمعه باید مردم را به سمت اخلاق و معنویت پیش ببرد. هیچ عالم اخلاقی از این الفاظ در درس اخلاق خود استفاده نمی‌کند. هیچ عالم وارسته‌ای به خود اجازه نمی‌دهد که در تریبون اخلاق و عرفان از این گونه ادبیات استفاده کند. این گونه ادبیات اثرات منفی دارد.

- پیامبر فرمودند من برای مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام. ما در ادبیات پیامبر، امام علی و ائمه و بزرگان اخلاق و عرفان هرگز از این گونه کلمات ندیدیم. باید دقت شود که از تریبون های نماز جمعه الفاظ محترمانه و مودبانه بیان شود.

- متاسفانه در بعضی از شهرهای بزرگ که پایگاه معنویت و اخلاق هستند، گاهی حرف‎هایی از تریبون نماز جمعه شنیده می‌شود که جوانان را از نماز جمعه فراری می‎دهد. قطعا این نوع برخورد با نسل جوان باعث می‌شود که از دین گریزان شوند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها