بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
اگرچه سخنان اخیر رئیس‌جمهور حاوی نکات مهمی بود اما به مساله مربوط به معیشت مردم، به‌اندازه کافی پرداخته نشد.
 تدبیر24»قاطبه صحبت‌های آقای روحانی در رابطه با مسائلی بود که در اولویت‌های بعدی قرار می‌گرفت از جمله مشکل آلودگی هوا که به نظر می‌رسد اکثر وعده‌های ایشان در این زمینه قابل تامل است. برای مثال از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ظرف سه سال، قدرت عظیم مالی و اجرایی می‌طلبد که با توجه به شرایط درآمدی و کسری بودجه به آسانی امکانپذیر نیست. دیگر وعده ایشان درباره بافت‌های فرسوده بود که راهکارهایی ‌کلی ارائه کردند و پیداست که محقق کردن این وعده‌ها آسان نبوده و ممکن است سال‌ها اجرای آن طول بکشد. رئیس‌جمهور می‌توانست به مسائلی که اثر سریعی روی زندگی و معیشت مردم دارد تاکید کرده و توضیح می‌داد. یکی از این موارد بودجه سال آینده است که اخیرا به مجلس تحویل داده شده است. بودجه‌ای که قسمت بزرگی از آن صرف امور جاری شده و بخش کوچکی از آن صرف امور عمرانی خواهد شد که این احتمال هم وجود دارد همان بخش کوچک به شکل کامل محقق نشود. رئیس‌جمهور می‌توانست درباره سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر توضیح بدهد و درباره نسبت آن با سیاست خارجی برای مردم توضیح بیشتری بدهد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد، ارزی که برای تنظیم نرخ توسط بانک مرکزی به بازار تزریق می‌شود، از کشور خارج و در ازای آن هیچ کالایی وارد کشور نشده است. به عبارت دیگر این ارز خارج از ایران سرمایه‌گذاری می‌شود که این امر نشان دهنده چگونگی نگاه مردم به شرایط و آینده اقتصاد کشور است و اگر سرمایه لازم جذب نشود، سال آینده شاهد رشد اقتصادی تعیین شده نخواهیم بود که بتوان توسعه را ادامه داد. گرانی ارز مساله دیگری بود که رئیس‌جمهوری به صورت اجمالی به آن پرداخت و برنامه دقیقی از اقدامات آینده دولت برای کنترل نرخ آن ارائه نشد. موضوع دیگر سخن ایشان درباره محدودیت‌های دولت در اختصاص بودجه و تقسیم آن بود که با صراحت سخنی بیان نشد. مواردی که کمیسیون تلفیق طرح‌هایی را برای حذف برخی از ردیف‌ها در دستور کار خود قرار داده است و امیدواریم که در صحن علنی نیز رأی بیاورد. ‌موضوع مهم دیگر که به شکلی گذرا به آن اشاره شد موضوع اعتراضات معیشتی اخیر بود که از لحاظ جغرافیایی گستره قابل ملاحظه‌ای را در برمی‌گرفت و رسانه‌های بسیاری به آن پرداخته بودند. این موضوع اگر مدیریت نشود می‌تواند درآینده در حوزه سرمایه‌گذاری برای کشور مشکلاتی ایجاد کند.



عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مجلس
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها