بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
نوجوانان آمریکایی به عمد، برای تفریح و جلب توجه به سراغ یکی از مرگبارترین ترکیب‌های شیمیایی رفته اند و امکان مرگ صد‌ها نفر در چالشی ترسناک وجود دارد.
تدبیر24»کارشناسان درباره چالش جدید جویدن قرص شوینده لباس که بین نوجوانان آمریکایی این روز‌ها شایع شده است، هشدار می‌دهند.

قرص‌های شوینده دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی در ترکیب خود هستند و زمانی که در تماس با آب در ماشین لباس شویی یا بزاق دهان افراد قرار می‌گیرند به سرعت آب می‌شوند که در انسان سبب تخریب دیواره سلولی و سوختگی شیمیایی دستگاه گوارش می‌شود.


تنها از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون بیش از ۴۰ نوجوان پس از جویدن این قرص‌ها دچار بیماری شده اند؛ در صورتی که مواد شیمایی وارد ریه‌ها شود سبب سوختگی این عضو حساس بدن و حتی فرو رفتن فرد به کما و مرگ او می‌شوند.


این چالش از ژانویه سال میلادی جاری به نام چالش قرص تاید (Tide Pod Challenge) آغاز شده است و سبب بستری شدن بیش از ۴۰ نفر در مراکز درمانی مبارزه با مسمومیت شده است.

این قرص‌ها که به طور معمول در شست و شوی البسه به کار می‌روند، در صورت مصرف چه عمدی و چه سهوی سبب سوزش پوست، چشم ها، دهان، گلو و دستگاه گوارش می‌شوند.


قرص‌های شوینده ظاهری جذاب و به دلیل وجود آنزیم و مواد شیمیایی مختلف رنگارنگ هستند، به همین دلیل شرکت سازنده در سال ۲۰۱۲ برای جلوگیری از مصرف سهوی آن به وسیله کودکان خردسال به آن ماده‌ای شیمیایی به نام (denatonium benzoate) افزوده اند که سبب طعم تلخ می‌شود، اما اکنون نوجوانان و افراد بزرگسال آگاهانه این ماده شیمیایی را می‌جوند و دچار عارضه‌های جانبی مرگبار می‌شوند.

بنزوات دناتونیوم، ماده‌ای شناخته شده با طعم بسیار تلخ است و شرکت سازنده امیدوار بود که میزان مسمومیت اتفاقی کودکان به دلیل شباهت آن به پاستیل و آبنبات به این ترتیب کاهش یابد.


مصرف اتفاقی قرص‌های شوینده برای مبتلایان به بیماری آلزایمر می‌تواند بسیار خطرناک و سبب مرگ آن‌ها شود.

زمانی که محتوی این قرص وارد بدن و حتی زبان می‌شود، اثر بسیار خطرناک خود را می‌گذارد و بیشتر افراد دچار مشکل هایی، چون احساس خفگی سریع، سرفه، سوزش و حالت تهوع می‌شوند.

خارج نکردن سریع این قرص از زبان سبب سوختگی کامل بافت بدن و زبان می‌شود.

زمانی که این قرص‌ها وارد بدن می‌شوند، سبب کاهش دریافت اکسیژن به وسیله اعضای بدن، مرگ سلولی و در نهایت از کارافتادگی اعضای بدن می‌شوند.

افرادی که این چالش را انجام داده دچار سوختگی ریه شده اند و اکنون در مراکز درمانی با لوله و تنفس مصنوعی به زندگی ادامه می‌دهند.


مقدار مواد شیمیایی موجود در این قرص‌های شوینده معادل پنج الی ۶ قاشق چایخوری است، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که تنها مصرف نیم قاشق چایخوری از این موادهم می‌تواند سبب مسمومیت، اسهال و خونریزی شدید دستگاه گوارش شود.

برروی جعبه این نوع محصولات سمی بودن آن‌ها و اینکه احتمال خطر مرگ وجود دارد درج شده است و در صورت مصرف اتفاقی فرد باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شود تا از بروز آسیب‌های جدی در امان بماند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها