بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
در بسیاری از نقاط دنیا حشرات یک منبع غذایی مهم به حساب می‌آیند و در کشورهایی که در گذشته از آن‌ها اجتناب می‌کردند محبوبیت و پذیرش زیادی به دست آورده اند.
تدبیر24»شاید چندش‌آور به نظر برسد اما در بسیاری از نقاط دنیا حشرات یک منبع غذایی مهم به حساب می‌آیند و در کشورهایی که در گذشته از آن‌ها اجتناب می‌کردند محبوبیت و پذیرش زیادی به دست آورده اند. چرا آن‌ها را می‌خورند؟ حشرات فراوان و سرشار از مواد مغذی هستند. آن‌ها سرشار از پروتئین، چربی، ویتامین و موادمعدنی هستند. اینکه چه مزه‌ای دارند و ترکیب مواد مغذیشان به چه صورت است به غذایی که می‌خورند، نوع گونه، سن و طرز تهیه آن‌ها بستگی دارد؛ بنابراین ممکن است یک حشره در شرایطی طعم مرغ و در شرایط دیگری طعم ماهی یا میوه داشته باشد.

ملخ و جیرجیرک

حدود ۲۰۰۰ نوع حشره خوراکی وجود دارد، اما ملخ‌ها و جیرجیرک‌ها از همه بیشتر خورده می‌شوند. آن‌ها به صورت سرخ شده، کباب شده، آبپز یا تفت داده شده سرو می‌شوند. در برخی کشور‌ها آن‌ها را پودر می‌کنند تا یک پودر پروتئینی خوراکی تهیه کنند.

کاترپیلار موپین

تقریبا همه ملخ‌ها و جیرجیرک‌ها خوراکی هستند، اما در مورد کاترپیلار‌ها نمی‌توان این حرف را زد. آن‌ها در واقع لارو پروانه‌ها هستند. مانند شکل بالغشان، برخی کاترپیلار‌ها سمی هستند. کرم یا کاترپیلار موپین یکی از انواع خوراکی آن هاست. این کرم حاوی آهن فراوان (۳۱ - ۳۷ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم) است. کاترپیلار یک منبع غذایی مهم در آفریقاست که در جاهای دیگر هم محبوب شده است.

 کرم نخل

کرم نخل یا ساگو حشره خوشمزه‌ای است که معمولا در روغن خودش سرخ می‌شود. این کرم‌ها بیشتر در آمریکای مرکزی، مالزی و اندونزی محبوب هستند. کرم‌های پخته مزه بیکن شیرین دارند، اما به صورت خام هم به دلیل بافت کرمیشان محبوب هستند. آن‌ها موجودات گرمسیری و بومی جنوب شرقی آسیا هستند و در اصل در میان درختان نخل یافت می‌شوند.

کرم میل‌ورم

در کشورهای غربی از میل‌ورم به عنوان غذای پرندگان و سایر حیوانات خانگی استفاده می‌شود، اما به عنوان منبع غذای انسان هم پذیرفته شده است. برخلاف سایر حشرات خوراکی که مناطق گرمسیر را ترجیح می‌دهند، میل‌ورم‌ها در مناطق معتدل رشد می‌کنند. هنگام پرورش لارو‌ها به عنوان منبع غذا، به آن‌ها جو، غلات، سبوس گندم، سیب، سیب زمینی و هویج می‌دهند. ارزش غذایی آن‌ها به اندازه گوشت گاو است. میل‌ورم‌ها برای مصرف انسان به شکل پودر در می‌آیند یا کباب شده، سرخ شده و تفت داده شده خورده می‌شوند. مزه آن‌ها بیشتر شبیه میگو است، چون در واقع لارو سوسک میل‌ورم هستند و سوسک‌ها هم مثل میگو بندپا هستند.

مورچه‌ها

برخی گونه‌های مورچه، خوراکی‌های خوشمزه‌ای هستند. مورچه‌های لیمویی جنگل آمازون مزه لیمو دارند. مورچه‌های برگ بُر معمولا کباب می‌شوند و گفته می‌شود مزه بیکن یا پسته می‌دهند. مورچه‌های عسل خام خورده می‌شوند و شیرین هستند. در جوامع غربی رایج‌ترین مورچه خوراکی مورچه درودگر است. مورچه‌ها هم به صورت بالغ و هم تخم هایشان خورده می‌شوند. تخم مورچه‌ها فرم خاصی از خاویار حشرات در نظر گرفته می‌شود و قیمت بالایی دارد. حشرات ممکن است خام (حتی زنده)، کباب شده یا له شده و اضافه شده به نوشیدنی خورده شوند.

سایر حشرات و بندپایان خوراکی

سایر حشرات خوراکی شامل زنبورها، سنجاقک ها، سیکاداها، لاروهای زنبور، سوسک‌ها و انواع کرم‌ها می‌شود. کرم‌های خاکی هم خوراکی و سرشار از آهن و پروتئین هستند. هزارپا‌ها هم حشره نیستند، اما مردم آن‌ها را می‌خورند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها