بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
محققان دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا" در تلاش برای تبدیل فضولات انسانی به مواد غذایی برای سفرهای فضایی آینده هستند.
تدبیر24»نحوه تغذیه فضانوردان در سفرهای فضایی طولانی یک مشکل عمده است، بنابراین محققان دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا" در حال مطالعه نحوه تبدیل ضایعات جامد ومایع انسان به مواد غذایی هستند. این ایده براساس استفاده از یک سری از راکتورهای میکروبی برای شکستن ضایعات و تبدیل آنها به یک شکل قابل ویرایش با هضم بی‌هوازی است.

با هزینه 10هزار دلاری برای ارسال هر پوند محموله به مدار و متوسط چهار پوندی مصرف غذایی هر فرد(1.8 کیلوگرم) در هر روز، تامین غذا و آب برای فضانوردان در حال حاضر یک کار فوق‌العاده هزینه‌بر است.

مشکل این است که زمان ماموریت‌های آینده طولانی تر شده و از زمین بسیار دورتر خواهند شد. انتظار می‌رود سفر به مریخ سال‌ها طول بکشد بنابراین بردن آب وغذای کافی برای انجام کل مأموریت بدون سرمایه‌گذاری عظیم ممکن نیست.

در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، آزمایش‌ها بر روی استفاده از کشت هیدروپنیک برای رشد سبزیجات در محیط بی وزن انجام می‌شود.

رویکرد دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا" این است که یک ناو فضای عمیق را بوسیله تولید مجدد یک نسخه ساده از چرخه‌های زیستی که فضولات انسانی را به مواد غذایی و آب‌ تازه روی زمین می‌کنند، به آنچه که اساسا یک محیط زیست بسته است تبدیل کند.

 در این مورد، آنها در حال بررسی چگونگی استفاده از میکروب‌ها در راکتورهای بیولوژیکی و در عین حال به حداقل رساندن خطرات آلودگی پاتوژن‌ها هستند.

"کریستوفر هاوس" (Christopher Hous)استاد علوم زمین‌شناسی دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا"، می‌گوید: ما ایده تصفیه فضولات فضانوردان با کمک میکروب‌ها و در عین حال تولید بیومس‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم (بسته به شرایط ایمنی) قابل خوردن هستند را بررسی و تست کردیم.

تیم دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا"، برای آزمایش‌های خود از فضولات واقعی انسان استفاده نکردند بلکه آنها از فضولات مصنوعی جامد و مایع که منحصرا و به صورت تجاری برای آزمایش سیستم‌های مدیریت فضولات ساخته شده اند، استفاده کردند.

در این آزمایش میکروب‌هایی که می‌توانند هضم بی‌هوازی مشابه آنچه که در زمین برای بازیافت فضولات استفاده می‌شود را پشتیبانی کنند، معرفی شدند. تفاوت این بود که به جای تبدیل فضولات به کود، دانشمندان از آن به طور مستقیم برای رشد موادغذایی بهره گرفتند.

اما یک نگرانی عمده، خطر پاتوژن‌ها در ترکیب است، بنابراین دانشگاه ایالتی "پنسیلوانیا" راه‌های رشد میکروب‌های مورد نظر خود در محیط‌هایی که درجه حرارت بالا یا قلیایی داشتند را مورد بررسی قرار دادند.

پروفسور"هاوس" افزود: تصور کنید اگر کسی سیستم ما را کمی تغییر دهد می‌تواند 85 درصد از کربن و نیتروژن فضولات را بدون استفاده از هیدروپونیک یا نور مصنوعی به پروتئین تبدیل کند. این یک پیشرفت فوق‌العاده برای سفر به اعماق فضا خواهد بود
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها