بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: مشاوره ژنتیک، اولین و مهم‌ترین گام برای جلوگیری از تولد فرزندان معلول است.

تدبیر24»گلنسا آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه طرح غربال‌گری اختلالات ژنتیک و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در راستای کاهش معلولیت‌ها اجرایی می‌شود و هرگز نباید مغفول واقع شود، اظهار کرد: ترویج فرهنگ مشاوره، هم‌چنین آگاه کردن و حساس‌سازی جوانان قبل از ازدواج و شناسایی ناقلان، اهم مزیت‌های مشاوره ژنتیک فردی به‌شمار می‌رود.

این مسئول با تاکید بر اینکه پیشگیری از ازدواج‌های پرخطر نقش به‌سزایی در کاهش معلولیت‌ها دارد و این مهم در برنامه ششم توسعه اجباری شده است، ادامه داد: یکی از وظایف خطیر اداره‌کل بهزیستی کاهش میزان معلولیت در سطح جامعه است و در این راستا، طرح غربال‌گری و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج به‌صورت پایلوت در مراکز استان‌ها اجرا و در نهایت به کاهش شیوع و بروز معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک منجر می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت شناسایی گروه‌های پرخطر در قالب طرح غربالگری ژنتیک، افزود: پس از شناسایی، ارجاع به مراکز مشاوره ژنتیک برای بررسی، تشخیص نوع بیماری ژنتیکی و اقدامات لازم برای پیشگیری بیماری در نسل‌های بعدی صورت می‌گیرد. در واقع اجرای طرح غربال‌گری اختلالات ژنتیک در افراد 15 تا 25 سال برای کاهش درصد معلولیت در جامعه مهم و ضروری است و زوجین نیز پیش از ازدواج بهتر است حتما به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

آقامحمدی تصریح کرد: مراکز مشاوره ژنتیک، روش‌های به ارث رسیدن بیماری، خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده، روش‌های تشخیص قبل از تولد، هم‌چنین چشم‌اندازهای احتمالی را به مراجعه‌کنندگان توضیح می‌دهد تا با انتخاب روش‌های صحیح و حمایتی بتوانند مشکلات را به نحو مطلوبی برطرف کنند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: سابقه‌ عقب‌ماندگی ذهنی، نقایص متعدد مادرزادی، ناشنوایی، نابینایی و معلولیت یا اختلال و ناهنجاری در خانواده یا بستگان نزدیک، نازایی، سقط‌های مکرر، مرده‌زایی و حاملگی در سنین بیش از 35 سال را می‌توان از جمله موارد ضروری برای انجام مشاوره ژنتیک نام برد. البته بیماری‌های ژنتیکی فقط در خویشاوندان بروز نمی‌کند، به عنوان مثال تالاسمی به دلیل شیوع بالایی که دارد اغلب در افراد غیر خویشاوند دیده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها