بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه زنجان اظهار کرد: سبزیجات به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون و آنتی اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر دارد.

تدبیر24»عصمت عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه میوه‌ها و سبزی‌ها از گروه مهم هرم غذایی هستند، گفت: سبزیجات به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون و آنتی اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون بالا، اختلالات چربی خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت دارد.

وی در خصوص نقش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در سلامتی ادامه داد: سبزیجات نقش پیشگیری از سرطان را دارند و میوه‌های زرد، نارنجی و قرمز مانند انبه، طالبی، موز، هلو، زردآلو منبع غنی از بتاکاروتن هستند که این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A  می‌شود که نقش به‌سزایی در پیشگیری از سرطان دارد. همچنین تمام میوه‌ها منبع خوبی از ویتامین C هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها ،ترمیم زخم‌ها، افزایش جذب آهن و پیشگیری از سرطان اهمیت به‌سزایی دارد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه زنجان اظهار کرد: سبزیجات همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا می‌شود. میوه‌ها و سبزی‌ها دارای عنصری به نام پتاسیم هستند. پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که کمبود آن می‌تواند زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا و حملات قلبی باشد. بنابراین با مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند موز، زردآلو، طالبی، جعفری، کرفس، لوبیا سبز و قارچ که غنی از این عناصر هستند می‌توانید خود را در برابر فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی،عروقی بیمه کنید.

عباسی خاطرنشان کرد: سبزیجات موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌شوند. میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل دارا بودن فیبر بالا و کاهش جذب و کاهش روند آزاد شدن قند در خون، احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند. البته افراد دیابتی باید در مصرف میوه‌های خیلی شیرین مانند انگور، انجیر، خربزه اعتدال را رعایت کنند.

این مسئول افزود: مصرف سبزی همچنین موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. فیبر موجود در روده باعث کاهش جذب چربی در روده باعث کاهش تری گلیسرید و کلسترول بد خون می‌شود و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

عباسی با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات می‌تواند از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کند، گفت: وجود فیبر فراوان در سبزی‌ها به دلیل کاهش جذب مواد قندی و چربی‌ها و افزایش احساس سیری از اضافه وزن و چاقی هم پیشگیری می‌کند. هر واحد سبزی 2 تا 3 گرم فیبر دارد .

وی افزود:سبزیجات همچنین باعث سلامت پوست و مو می‌شوند. مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل دارا بودن ویتامین‌های A و C  نقش مهمی در حفظ سلامت و شادابی پوست و مو دارد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه زنجان اظهار کرد: قندی که در میوه‌ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است. توصیه می‌شود افراد به خصوص افرادی که مبتلا به کبد چرب یا دچار تری گلیسرین بالا یا مبتلا به دیابت هستند از خود میوه به جای آب میوه استفاده کنند زیرا مصرف خود میوه به دلیل دارا بودن فیبر باعث کاهش تری گلیسرید و تنظیم قند خون می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: با این که ترکیبات موجود در پوست میوه‌ها به دلیل فیبر زیاد آنها برای سلامتی مفید هستند اما توصیه می‌شود میوه‌ها را به دلیل استفاده از سموم دفع آفات و مواد محافظت کننده برای نگهداری بهتر و طولانی‌تر آن‌ها، بدون پوست مصرف کنید.

این مسئول افزود: بهتر است سبزی‌ها به شکل تازه و خام خورده شوند. البته سبزی‌هایی که به شکل خام خورده می‌شوند باید قبل از مصرف به دقت شسته و ضد عفونی شود. به جای تنقلات شور و پرچرب از میوه‌ها به عنوان میان‌وعده استفاده کنید. همه افراد برای حفظ سلامتی خود در پیشگیری از بیماری‌ها باید روزانه 3 الی 5 واحد از گروه سبزی‌ها و 2 الی 4 واحد از گروه میوه‌ها مصرف کنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها