بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲
دونالد ترامپ پس از تهدیدات، در تلاش است متحدان اروپایی خود را در نشست شورای امنیت سازمان ملل به خروج از برجام راضی‌کند.
 تدبیر24»آمریکا ادعاهایی درباره خدشه‌دار شدن روح برجام کرده و به بهانه حضور ایران درمنطقه و بهانه‌های بی‌ربط به برجام،‌درصدد است که اروپا را متقاعد به خروج از برجام کند. از سویی ‌کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلیس و فرانسه قبلا بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که در رابطه با برخی موارد در منطقه با آمریکا همسو هستند. به همین دلیل دونالد ترامپ می‌خواهد از این فضا استفاده و اروپا را قانع کند که تغییراتی در برجام اعمال شود. اکنون این مساله که دونالد ترامپ تا چه‌اندازه موفق خواهد شد، مشخص نیست و این مساله منوط به این است که در مذاکرات خود در نشست سازمان ملل با سران کشورهای اروپایی تا چه اندازه این کشورها را قانع کند یا برعکس اروپا در برابر فشارهای دونالد ترامپ ایستادگی خواهد کرد. آنچه از شواهد بر می‌آید این است که گویی اروپایی‌ها تا اندازه‌ای به آمریکا متمایل شده‌اند یا این‌طور نشان می‌دهند و احتمال دارد در جلسه شورای امنیت به تفاهم رسیده باشند و موضعی کم و بیش مشترک اعلام کنند. اروپا برای اینکه برجام را حفظ کند، امتیازی کوچک به آمریکا خواهد داد. امتیازی که تا حدودی آمریکا را راضی کند. اروپایی‌ها با آمریکا تعاملات بسیار گسترده دارند، بدیهی است که بخواهند ایالات متحده را راضی کنند. تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران تحریم‌های مالی، یکجانبه و مضاعف است و در صورت اعمال، نمی‌توان تعاملات مالی و اقتصادی گسترده با ایران برقرار کرد. بسیاری از شرکت‌های اروپایی با آمریکا سهام مشترک دارند. در نتیجه این شرکت‌ها حاضر به ریسک نیستند. توتال فرانسه پس از اعلام موضع جدید آمریکا تا حدودی خود را عقب کشید و منتظر پیامدهای بعدی است. بنابراین ملاحظاتی را نسبت به آمریکا رعایت می‌کنند. به همین دلیل ممکن است در برخی موضوعات حتی بیانیه مشترک هم با آمریکا داشته باشند اما مرتبط کردن آن با برجام بستگی به این مهم دارد که در این مساله اروپا و آمریکا تا چه حد همگرا شوند. اروپا بارها اعلام کرده که آمریکا نباید مسائل دیگر را به برجام مرتبط کند. به هر روی مذاکرات آتی دونالد ترامپ درباره برجام می‌تواند بر موضع اروپا نسبت به برجام تغییر ایجاد کند. اروپا برای اینکه پاسخ منفی به آمریکا نداده باشد در موارد خاص آمادگی دارد امتیاز کوچکی به کاخ سفید بدهد، اما هنوز مشخص نیست که این امتیاز در چه موضوعی خواهد بود اما از فضا و جوی که پدیدار شده است به‌ویژه در داووس به نظر می‌رسد که اروپا تا حدی نسبت به موضع اولیه خود دچار تردید شده است.




داوود هرمیداس یاوند، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها