بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
‌نشست خبری رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.
تدبیر24»احمد مرادی صبح امروز در این نشست اظهار کرد: بنا بر قولی که مبنی بر برگزاری نشست‌های دوره‌ای داده بودم، این نشست که اولین جلسه بنده بعد از قرار گرفتن در سمت رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس است را برگزار کردیم.

باید امضای هر پنج نماینده پای موضوعات مهم استان باشد

وی در تشریح سیاست‌های کلی مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس، افزود: تعداد نمایندگان استان هرمزگان کم بوده و به همین دلیل دوره ریاست را به دوره‌های 9 ماهه تقسیم کردیم و آقای هاشمی تختی دو دوره را با استفاده از نوبت آقای ذوالقدر این جایگاه بود؛ در این دوره سیاست بنده برگزاری جلسات مستمر با استاندار و جلساتی همراه با استاندار در سطح وزرا، معاونین رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور و همچنین پیگیری این مسئله که در تمامی موضوعات مهم استان امضای هر پنج نماینده باشد، برای مثال در انتخاب مدیران استان هر پنج نماینده شرکت داشته و نظرات خود را اعمال کردند.

رئیس مجمع نمایندگان با بیان اینکه انتخاب مدیران استانی از وظایف ما نیست اما ما می‌توانیم در این خصوص پیشنهاد دهیم، تصریح کرد: دو نمونه از این پیشنهادها مدیر جهاد کشاورزی و مدیرکل بهزیستی هرمزگان بودند که در حال حاضر مشغول به کار شده‌اند.

پشت موضوع آلومینیوم المهدی رانتی قدرتمند قرار دارد

مرادی در خصوص علت تعداد کم نمایندگان استان هرمزگان با توجه به جمعیتش، عنوان کرد: برای شهری مثل آبادان که دو نماینده دارد ملاک را سرشماری قبل از جنگ قرار داده‌اند، طبق قانون هر استان به ازای هر 150 هزار نفر باید یک نماینده داشته باشد، که در آن سال‌ها متأسفانه جمعیت هرمزگان به این اندازه نبوده است، از طرفی مطابق با قانون هر 10 سال، تنها 20 نفر به تعداد کل نمایندگان اضافه می‌شود یعنی هر 20 سال یک‌بار ممکن است یک نماینده به استان هرمزگان اضافه می‌شود.

مرادی همچنین در خصوص پیگیری مشکلات آلومینیوم المهدی بیان کرد: بنده از ابتدای کار این مجموعه که در استانداری بودم تا زمان واگذاری آن در جریان تمامی امور بودم و از همان ابتدا احساس می‌کردم که تخلفاتی در حال صورت گرفتن است، پس‌ازآن وجود این تخلفات اثبات شد و بنده ملاکم را بر گزارش سازمان بازرسی و دیوان محاسبات گذاشتم؛ در آن زمان سازمان بازرسی 70 صفحه در مورد تخلفات صورت گرفته در آلومینیوم المهدی ارائه کرده بود، در این خصوص طرح سؤال از وزیر را انجام دادم، در رأی‌گیری‌ها نیز مجموع رأی‌های منفی رأی‌دهندگان بیشتر بود اما به علت اینکه 47 نفر از نمایندگان اصلاً ورود نکردند کارت زرد نگرفت، اعمال ماده 236 که مستقیم به قوه قضاییه می‌رود را پیگیری کردم، اعضای شورای رقابت و کمیسیون اصل 90 مجلس را هم پیگیری کردم، همه به ضرس قاطع معتقد بودند که در این مجموعه ‌و واگذاری آن تخلف انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پشت این قضیه رانتی وجود دارد که قدرتی پشت آن است که ایستادن در برابرش سخت است، خاطرنشان کرد: اینکه بقیه نمایندگان این موضوع را پیگیری نمی‌کنند باید از خودشان پرسیده شود.

بهانه مدیران کم‌کار، کمبود بودجه و نیروی انسانی است‌

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در خصوص انتقال مخازن سوخت به خارج از شهر، عنوان کرد: در این خصوص مصوبه تأمین استان را داشتیم و با سازمان پدافند غیرعامل هم صحبت کردیم، دلایلی که ارائه شد به نظر منطقی می‌آمد، در گذشته شهر در این بخش نبوده و انتقال این مخازن هزینه‌های بسیار زیادی را در پیش خواهد داشت، مثل قانون انتقال پادگان‌ها، اما تأکیدی که هست رعایت مسائل ایمنی است، دلیل حادثه اخیری که در مخزن قیر اتفاق افتاد که البته خارج از شهر هم بود، رعایت نکردن مسائل ایمنی بود.

مرادی با اشاره به اینکه ما نباید مردم را معطل کنیم که مدیری در سمتی باشد اما کار نکند، ابراز کرد: بهانه کم‌کاری مدیران این است که یا پول نیست یا منابع انسانی اما با توجه به اینکه انتخاب شدن به‌عنوان مدیر اختیاری است،  هنگام واگذاری مسئولیت‌ها اصل بر این گذاشته می‌شود که شخصی که این مسئولیت را قبول کرده می‌تواند با این شرایط کار کند و تأثیرگذار باشد.

استاندار باید برای موفقیت خود با تیم منتخب خودش کار کند

وی اضافه کرد: بنده اعتقاد به دخالت در تغییرات مدیران ندارم و معتقدم استاندار برای موفقیت خود باید خودش مدیرانش را انتخاب و با تیم خودش کار کند، موضوع انتقال مدیران و معاونین بومی و جایگزینی آن‌ها با نیروهای بومی هنوز پیش نیامده است و اگر پیش آمد در زمان خودش بررسی خواهیم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با بیان اینکه بحران آب و خشک‌سالی در کشور نگران‌کننده است، اظهار کرد: کارشناسان گزارش داده‌اند استفاده بیش از 40 درصد منابع زیرزمینی مشکل آب را با خطر جدی مواجه خواهد کرد؛ ایران و مصر دو کشوری هستند که بیش از 80 درصد منابع زیرزمینی خود را استفاده کرده‌اند.

تنها راه مقابله با بحران آب شیرین کردن آن است‌

مرادی ادامه داد: در حال حاضر تنها راه ممکن شیرین کردن آب است، دغدغه دریاچه نمک شدن خلیج‌فارس که برای فعالان زیست‌محیطی پیش آمده قابل‌درک است اما این مسئله‌ای است که در تمام کشورهای کم آب دنیا بررسی شده و نهایتاً به همین سمت پیش رفته‌اند، وقتی کارشناسان خارجی و داخلی سال‌ها در مورد موضوعی مطالعه و اظهارنظر می‌کنند ما نمی‌توانیم دخالت کنیم.

وی با اشاره به اینکه این موضوع، مسئله ساده و معمولی نیست که با یک نشست خبری حل شود، افزود: در خصوص همه مشکلات بحث شده و بحث جانمایی آب‌شیرین‌کن‌ها، مطالعات بر این اساس است که آب خلیج‌فارس و عمان را به همین شکل و با همین جانمایی شیرین کنند، این کاری است که سال‌ها روی آن مطالعه شده و من نمی‌توانم جلوی تصمیمات کارشناسی شده را بگیرم.

تصفیه پساب بندرعباس نیاز به بودجه 250 میلیاردی دارد

عضو کمیسیون انرژی در مجلس اضافه کرد: کاری که در این خصوص توانستیم رایزنی کنیم این بود که یک‌سوم آب تولیدی آب‌شیرین‌کن‌ها به استان هرمزگان داده شود و مرکزیت آن در استان باشد، هرچند که همین موضوع هم تصویب نشده و مستند نیست و تنها کلامی قول داده شده است.

مرادی با بیان اینکه جدا از آن آب‌شیرین‌کن‌ها یک آب‌شیرین‌کن صد هزار مترمکعبی مختص خود استان خودمان است، تصریح کرد: برای تصفیه و شیرین کردن پساب فاضلاب بندرعباس و دادن آن به سازمان فضای سبز، صنایع و نیروگاه‌ها باید 250 میلیارد تومان هزینه شود.

پیگیر مشکلات ته لنجی ملوانان هستم‌

مرادی در خصوص مشکل ته لنجی ملوانان عنوان کرد: از تعلق گرفتن 450 هزار تومان در سال‌های گذشته و تا امروز که هر سفر به 10 میلیون تومان برای ملوانان رسیده است هیچ‌کدام چه در گذشته و چه حالا جوابگوی ملوانان و مقرون‌به‌صرفه نبوده و نیست، عنوان کرد: اگر هر ملوان 6 بار بتواند بار بیاورد می‌شود 60 میلیون تومان هرچند که امکان ندارد هیچ ملوانی 6 بار بتواند برود، اگر برود هم کالای مجانی به او نمی‌دهند، حق لنج و صاحب لنج و ... هم وجود دارد و نهایتاً چیزی برای ملوان باقی نمی‌ماند؛ به دنبال آنیم که طرحی برای حل این مشکل ملوانان تصویب شود.

وی ادامه داد: طبق گزارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت هزینه باری که ملوان می‌آورد 3 میلیارد دلار و باری که توسط قاچاقی آورده می‌شود 20 میلیارد دلار است، باید وقت و هزینه گذاشته شود که جلوی قاچاق گرفته شود نه ملوانان!

تیراندازی به پیله بران زیبنده نظام نیست

وی در خصوص برخورد اخیر نیروی انتظامی با پیله بران که منجر به کشته شدن یکی از پیله بران شد، خاطرنشان کرد: مجموعه سردار ملکی به مأموران تأکید کرده‌اند تیراندازی نکنند، تخلف زیرمجموعه را نمی‌توان تماماً به گردن مافوقش انداخت، موضوعات این‌چنینی در دادسرای نظام رسیدگی می‌شوند، خیلی از مأموران خاطی در زندان هستند و حتی پرونده‌هایی را داریم که مأموران خاطی محکوم به قتل عمد شده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس اینکه استان تجهیزات مشقی ندارد را رد کرده و بیان کرد: زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که برای جابجایی بار چنین اتفاقاتی بیفتد، این مشکلات متأسفانه در تمامی نقاط مرزی کشور وجود دارد.

برای میراثی که از گذشتگان مانده ارزش قائل هستم

مرادی در خصوص اظهاراتش در مورد المان مراسم ساخت هرمزگان که منجر به واکنش‌هایی در فضای مجازی شد، ابراز کرد: خوشحالم از اینکه افکار عمومی نسبت به سنت‌های خود حساس است، روحیات بنده نه در گذشته، نه حال و نه آینده هیچ‌گاه به‌گونه‌ای نبوده، نیست و نخواهد بود که مخالف سنت‌ها و آیین‌های استانم باشم، و برای این میراثی که از گذشتگان برایمان مانده ارزش قائل هستم.

وی با اشاره به آخرین برنامه‌ای که در حمایت از موسیقی سنتی هرمزگان شرکت کرده و سخنانی که در آن مراسم اظهار کرده بود، افزود: آخرین بار در مراسم رونمایی از جلد دوم کتاب آواها و نواهای هرمزگان به تألیف حسین رستمی راد و تجلیل از ابراهیم شهدوستی شرکت کرده و دیدگاه خود را صراحتاً در خصوص اهمیت حمایت از هنرمندان هرمزگانی و حفظ آیین‌ها و سنت‌های هرمزگان بیان کردم.

باید هزینه‌ها را اولویت‌بندی کنیم‌

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان ضمن نشان دادن کتاب آواها و نواهای هرمزگان به حضار و خواندن متنی که توسط مؤلف برایش نوشته بود، اظهار کرد:  آقای رستمی‌راد کار بی‌بدیلی را انجام داده و میراث ما را مجلد کرده است، بنده از ابتدای این برنامه تا پایان آن وقت گذاشتم و بیان کردم که ما وظیفه داریم آیین خود را پاس بداریم، نه‌تنها بنده بلکه هیچ هرمزگانی در برابر حفظ آیین خود چنین نظری که در مورد من با اغراق مطرح کرده‌اند ندارد.

مرادی با بیان اینکه بحث موردنظر من هزینه‌کردها و اولویت‌بندی این هزینه‌ها است، اضافه کرد: مدتی پیش بازدیدی از موزه بندرکنگ داشتم که با حداقل هزینه جه کارهای ارزنده‌ای را انجام داده‌اند و بنده چنین کارهایی را در راستای حفظ سنن استان ارزنده می‌دارم؛ ما اسطوره‌های بزرگی مانند آقای منصفی و عبداللهی را در موسیقی هرمزگان  داریم اما تاکنون تندیسی که شایسته این اسطوره‌ها باشد نساخته‌ایم، چرا در ساخت این تندیس‌ها از ظرفیت هنرمندان هرمزگانی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید هزینه‌ها را اولویت‌بندی کنیم و ببینیم کجا مهم‌تر است؛ زیبنده نیست شخصی مانند قنبر راستگو که مطمئناً نقش مهمی در حفظ آیین و موسیقی سنتی هرمزگان داشته، بعد از 70 سال سن آواره باشد، باید به این هنرمندان کمک شود، باید همه این‌ها را در کنار هم ببینیم تا ابهامات در خصوص اظهارات بنده برطرف شود.

‌هیچ‌گاه مخالف موسیقی و آیین هرمزگان نبوده، نیستم و نخواهم بود

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با اشاره به اینکه هرچه را می‌خواهند اجرا کنند باید خوبش را اجرا کنند، تصریح کرد: اگر قرار است تندیسی کار شود باید کارشناسی شود، بندرعباس شهری گردشگری است و باید بتوانیم برای مهمانانی که به این شهر می‌آیند تصویر درستی از آیین هرمزگان داشته باشند.

مرادی با بیان اینکه برخی تصور داشتند بنده مخالف موسیقی و آیین سنتی هرمزگان هستم، عنوان کرد: بنده هیچ‌گاه مخالف موسیقی و آیین سنتی هرمزگان نبوده، نیستم و نخواهم بود و تا جایی که در توان داشته‌ام حمایت کرده‌ام؛ حتی در زمانی که شرایط مانند امروز نبود و فضای خفقان‌آوری به‌خصوص در سیستم دولتی در این خصوص وجود داشت از این موضوع دفاع می‌کردم.

نباید به موضوع فرهنگ تنها از یک زاویه پرداخته شود

وی اضافه کرد: هرمزگان در بسیاری موارد اسطوره است، صیادان و دریانوردان هرمزگانی زمانی تا آفریقا می‌رفتند، آیا این نباید یک سمبل برای هرمزگان باشد؟ باید فراموش شود؟ کارهای بسیار در مبارزه و جنگ با پرتغالی‌ها در این استان صورت گرفته، آیا نباید در به تصویر در آوردن این مسئله تلاش کرد؟ حرف بنده این است که همه‌چیز را با هم ببینیم، همه فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را با هم ببینیم، نه اینکه به موضوع فرهنگ تنها از یک زاویه پرداخته شود.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات ما سهم هرمزگان از مازاد درآمدش است، هرمزگان پنجمین استان در کسب درآمدیم و هفدهمین استان در دریافت است.

استاندار سابق در موضوع سهم هرمزگان از مازاد درآمدش همراه ما نبود

مرادی با اشاره به اینکه وظیفه نمایندگان مجلس علاوه بر قانون‌گذاری تذکر، طرح سؤال و استیضاح است، بیان کرد: در زمان استاندار قبلی فضای امروز در استان نبود، هرگاه این موضوع را مطرح می‌کردم، آن‌قدر می‌گشتند تا تبصره‌ای پیدا کرده و ثابت کنند بنده اشتباه می‌کنم و با من همراه نبودم، اما خوشبختانه آقای همتی در این زمینه همراه بنده است و پا‌به‌پای نمایندگان پیگیری می‌کند.

وی ابراز کرد: در بودجه سال 96 دو درصد نفت را به سه درصد یعنی از 85 میلیارد به 350 میلیارد تومان رساندیم، هرچند که همین هم کفاف هزینه‌های استان را نمی‌دهد اما باید تلاش کنیم، استان‌هایی مثل بوشهر هم همین مشکلات را دارند که امیدوارم با کمک هم بتوانیم کاری کنیم؛ در برنامه ششم دیده شده که استان‌هایی که مازاد درآمد دارند سهم 50 درصدی را از مازاد درآمد خود داشته باشند.

ساخت بیمارستان توسط وزارت نفت در هرمزگان را پیگیری خواهم کرد

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در خصوص انجام وظایف اجتماعی توسط وزارت نفت در هرمزگان و ساخت بیمارستان در هرمزگان اظهار کرد: در مورد ساخت بیمارستان مکاتباتی با وزیر نفت داشتم، وی مدعی است که دیگر در حوزه ساخت اماکن در کشور کار نمی‌کنیم، زیر بار نمی‌رفتند اما با رایزنی‌هایی که کردیم وزارت نفت در برنامه ششم موظف به ساخت بیمارستان در هرمزگان شده است، این موضوع را نیز همانند موضوع آلومینیوم المهدی به‌طور جد پیگیری خواهم کرد.

مرادی با بیان اینکه استفاده از نیروی بومی در هر استان مطالبه همه استان‌هاست، افزود: ابتدا در بوشهر قانونی مبنی بر استفاده 50 درصدی از نیروهای بومی تصویب شد و قرار شد به سایر استان‌ها نیز تعمیم داده شود اما متأسفانه این قانون نه برای بوشهر نه هیچ جای دیگری استفاده نشد، این موضوع که امروز به‌عنوان الزامی قانونی در برنامه ششم آورده شده در گذشته نبوده در مجلس دهم پیگیری و اضافه شده است.

ما نمایندگان برای مطالبه حق مردم سوگند یاد کرده‌ایم‌

وی در تشریح علت برخوردش در مراسم تودیع و معارفه استاندار هرمزگان تصریح کرد: در آن مراسم خیلی محترمانه درخواست کردم که پنج دقیقه زمان صحبت به بنده داده شود اما قرار بر این شد که آقای هاشمی تختی به نمایندگی از همه نمایندگان صحبت کند و بنده پذیرفتم و همه‌چیز خوب بود تا جایی که استاندار سابق گزارش‌هایی را ارائه کرد، وقتی نماینده باشید و بدانید مسئولی آمار غلطی را ارائه می‌کند و سکوت کنید، بعداً نمی‌گویند جرئت نداشتی در برابر خودش این موضوع را مطرح کنی؟ نماینده که نمی‌تواند منتظر باشد که فلانی فکر کند من پوپولیست هستم یا خیر، ما به‌عنوان نمایندگان مردم قسم یاد کرده‌ایم!

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس ادامه داد: بنده همیشه سعی می‌کنم تا جایی که ممکن است اول موضوعات را با افراد مربوطه مطرح کنم و به جامعه نکشانم، در آن زمان نیز حداقل 4 جلسه با استاندار سابق گذاشتم اما پاسخگو نبوده و چاره‌ای برای من باقی نگذاشت، من نمی‌توانم در برابر این موضوعات سکوت کنم؛ چندین بار غیرمستقیم در مورد چاپلوسی ایشان صحبت کردم اما باز به کار خود ادامه داد، این فرد باید زودتر از این‌ها می‌رفت و تنها به‌واسطه ارتباطی که با حسین فریدون داشت تاکنون باقی مانده بود.

حساس بودن نمایندگان نسبت به کار مدیران از وظایف ماست‌

مرادی اضافه کرد: بنده به استاندار سابق گفتم بچه‌هایت را از دلالی بیرون بیاور، وی گفت کاش این حرف را به خودم می‌گفتی، درصورتی‌که بارها از طریق دستگاه‌های نظارتی اخطار داده شده بود؛ حساس بودن نمایندگان نسبت به کار مدیران از وظایف اوست.

وی افزود: بنده نه به دنبال کار اقتصادی هستم و نه منافع شخصی و همان رویه زمان فرمانداری‌ام را دنبال می‌کنم، اگر پوپولیست بودم که از فرمانداری برکنار نمی‌شدم و پس‌ازآن حداقل معاون سیاسی می‌شدم؛ در مطالبات مردم هرمزگان در خصوص موضوع پارسیان بنده تنها مدیری بودم که در کنار مردم ایستادم و همچنان هم بر این رویه پایبند هستم.

استفاده از ظرفیت دولت برای کمک به آذرخش نیاز به اصلاح قوانین دارد

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در خصوص حمایت از باشگاه آذرخش بندرعباس، اظهار کرد: بنده زمانی که تازه نماینده شدم صحبت‌هایی در این خصوص کردم، از این باشگاه قول گرفتم درگیر مسائل سیاسی نشوند بنده هم قول دادم در حفظ و حمایت باشگاه کوشا باش و همان زمان از وزارت نفت 100 میلیون تومان کمک مالی گرفتم؛ بعد از مدتی ترکیب آذرخش کاملاً عوض شد، تا به‌جایی رسید که برای ماندن در لیگ برتر نیاز به کمک داشت، بنده مکاتبات بسیاری کردم اما گفتند چون تیم حرفه‌ای است نمی‌تواند از طرف دولت حمایت مالی شود.

مرادی با اشاره به اینکه باید قوانین اصلاح شود تا بتوان از ظرفیت دولت برای این تیم استفاده شود، عنوان کرد: پیشنهاد بنده این است که صندوقی برای کمک نقدی دستگاه‌هایی مثل پالایشگاه و صنایع ایجاد کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها