بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان گفت: وزارت ورزش و جوانان جزو یکی از دستگاه‌های برتر بوده که توانسته بهترین خدمات را به جامعه ایثارگران بدهد.
 تدبیر24»وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی ورزش کشور توانسته در چهار سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی را برای جامعه مخاطب خود رقم بزند و یکی از عوامل اصلی این موفقیت‌ها انتخاب افراد اصلح برای پُست‌های مهم در این وزارتخانه بوده است. یکی از انتخاب‌های موفق در حوزه ورزش که سوابق مدیریتی درخشان با خود دارد انتخاب محمد خرم، مشاور وزیر ورزش در امور ایثارگران برای تصدی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور بود که توسط دکتر سلطانی‌فر صورت گرفت. در انتخاب شایسته محمد خرم همین بس که ایشان به عنوان یک شخصیت فرهنگی و یک معلم توانست از زمانی که در وزارت ورزش و جوانان مشغول به کار شد، اتفاقات ارزنده‌ای را در حوزه کاری خود رقم بزند. خرم با حضور در خبرگزاری برنا درخصوص فعالیت‌هایی که در حوزه ایثارگران انجام داده و همچنین برنامه‌هایش برای صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان صحبت کرد. متن گفتگوی مشاور وزیر با خبرنگار برنا را در زیر می‌خوانید.

*چند سال است که در امور ایثارگران وزارت ورزش و جوانان مشغول به کار هستید.

بیش از چهار سال است که توفیق این را داشتم که در حوزه ایثارگران خدمت کنم و این برای من افتخار است که در این کار معنوی و باارزش در این سالها حضور داشتم. این کار برای من بسیار روحیه بخش است و تکلیف خود می‌دانم که بخواهم به یادگاران شهدا خدمت کنم. خداروشکر می‌کنم که در این مدتی که در این بخش حضور داشتم توانسیتم کارهای مثبتی را در این حوزه انجام دهیم و مثمرثمر باشیم.

*شما قبل از اینکه در وزارت ورزش به عنوان مسئول امور ایثارگران فعالیت خود را آغاز کنید آیا قبل از آن نیز سابقه فعالیت در این حوزه را داشتید.

من از گذشته احساس دِین و احساس مسئولیت نسبت به این عزیزان داشتم و برای ما باعث افتخار بود که در 22 سالگی مسئول امور ایثارگران آموزش و پرورش در منطقه 17 بودم. بهترین دوره کاری من در حوزه ایثارگران رقم خورده است.

*مخاطبین اصلی شما در این حوزه چه کسانی هستند.

جامعه هدف ما در امور ایثارگران هم همکارانی هستند که جزو خانواده ایثارگران محسوب می‌شوند و هم ورزشکاران ایثارگر که در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند. وظیفه ما این است که از این عزیزان حمایت و پشتیبانی کنیم. توسعه و ترویج فرهنگ شهادت یکی از وظایف اصلی ما در این حوزه است و سعی می‌کنیم این ارزش‌ها را در جامعه ورزش نهادینه کنیم. اهدافی را که شهدا برای آن به میدان رفتند را در بین ورزشکاران نقل می‌کنیم و هدف ما این است که در حوزه ورزش یه کار عملیاتی و اجرایی را انجام دهیم. در حوزه همکاران وظیفه ما خدماتی و حمایتی است و آن چیزی که قانون به ما تکلیف کرده را بر خود وظیفه می‌دانیم که به نحو احسن به سرانجام برسانیم.

خرم

*گویا در برنامه ششم توسعه برنامه‌ای نیز برای ایثارگران جامعه ورزش کشور در نظر گرفته شده است.

بله همینطور است. در برنامه ششم توسعه یکسری وظایف جدید بر دوش دستگاه‌های اجرایی قرار داده شده است و براساس این وظایف سعی خواهیم کرد که خدمات بهتری را به این عزیزان بدهیم. بحث درمان، تحصیل و ارتقای شغلی از جمله مواردی است که در برنامه ششم توسعه برای جامعه ایثارگران در نظر گرفته شده است. تکلیف شده است به ما که هم در حوزه خدماتی و هم در حوزه رفاهی بهترین‌ها را برای جامعه ایثارگران در نظر بگیریم. وزارت ورزش و جوانان جزو یکی از دستگاه‌های برتر بوده که توانسته بهترین خدمات را به جامعه ایثارگران بدهد. در انجام ماده 51 خدمات رسانی به امور ایثارگران وزارت ورزش و جوانان جزو پنج دستگاهی است که این ماده را به نحو احسن انجام داده است. در دولت تدبیروامید قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اجرایی شد. در برنامه ششم توسعه نقصان قانون جامعه خدمات رسانی نیز برطرف شد. در برنامه قبلی بیشتر توجه به خانواده شهدا و جانبازان بود و به رزمندگان زیاد توجه نشده بود ولی در برنامه ششم در سند راهبردی خدمات رسانی به ایثارگران این مشکل برطرف شد. در برنامه ششم با مساعدت مجلس شورای اسلامی و وزارت دفاع به صورت ویژه به مسئله رزمندگان رسیدگی شده است. وزارت ورزش و جوانان جزو فعالترین دستگاه‌هایی بوده که بیشترین حضور را در جلسات تنظیم و رسیدگی به برنامه ششم توسعه درخصوص ایثارگران داشته است. به زودی نیز تقدیری از وزارت ورزش به خاطر حمایت‌های که از بخش ایثارگران داشته خواهد شد.

*مهم‌ترین اقداماتی که وزارت ورزش برای تجلیل از خانواده‌های ایثارگران انجام می‌دهد چیست.

روز 22 اسفند به نام روز شهید نام‌گذاری شده و چند سال است که در این روز ما از تعدادی خانواده شهدا و ایثارگران تقدیر می‌کنیم. هر ساله برنامه‌های متنوعی را در این وزارتخانه برگزار می‌کنیم. هیات‌ها را مکلف کردیم و از آنها خواستیم که مسابقاتشان را به نام شهید نامگذاری کنند. ما بیش از هفت هزار شهید ورزشکار در سراسر کشور داریم و بیش از 150 شهید ورزشکار مدافع حرم داریم که این بسیار ارزشمند است. در خود بدنه وزارت ورزش و جوانان حدود 1800 ایثارگر داریم. معاون سازمان تربیت بدنی وقت، شهید حیدرنیا یکی از شهدایی است که برای ما باعث افتخار است که این شهید عزیز از بدنه ورزش کشور است. شهدایی که ما داریم می‌توانند به عنوان الگو در جامعه باشند و جوانان ما در زندگی خود باید از منش و اخلاق این عزیزان استفاده کنند. در سال 95 بنیاد شهید به خاطر خدماتی که در حوزه ایثارگران داشتیم از ما تجلیل کرد. همچنین کتابی را به چاپ رساندیم که عکس فرزندان شهدا و همکاران شهید ما در آن منتشر شده است. از هر استان نیز 5 شهید شاخص ورزشکار را انتخاب کردیم که در این کتاب به چاپ رسیده که در دهه فجر از آن رونمایی می‌شود. برگزاری اردوهای تفریحی و فرهنگی و همچنین تجلیل از خانواده‌های شهدا در بین برگزاری مسابقات از دیگر خدمات مهمی است که در این سال‌ها انجام داده‌ایم. ما در این چهار سال از دو هزار خانواده شهید در مناسبت‌های مختلف تجلیل کردیم و دید و بازدیدهای زیادی با آنها داشتیم. ما از سمن‌هایی که در حوزه فرهنگ شهادت نیز فعالیت می‌کنند حمایت می‌کنیم و به استان‌های خود تاکید داریم که این سمن‌ها در همه کشور به صورت محلی تشکیل شود و وقتی محلی تشکیل می‌شود دیگر این سمن‌ها از بین نمی‌رود. بیش از صد سمن در حوزه ترویج فرهنگ شهادت در کل کشور مشغول به فعالیت هستند. این مسئله موجب تقویت انقلاب و نظام می‌شود.

 *نرم‌افزار جامع ایثارگران وزارت ورزش چه مزایایی را می‌تواند برای این حوزه داشته باشد.

نرم‌افزار جامع ایثارگران وزارت ورزش و جوانان در گردهمایی مسئولین امور ایثارگران ادارات کل ورزش در مشهد رونمایی شد. این نرم‌افزار به گونه‌ای است که کلیه افرادی که در حوزه ایثارگران و ورزش فعالیت دارند ثبت خواهند شد. مثلا درخصوص شهیدان ورزشکار حتما با خانواده این عزیزان صحبت خواهیم کردو در این نرم‌افزار اطلاعات آنها ثبت خواهد شد. خاطرات، دست نوشته و اسنادی که از آنها موجود است در این سامانه در معرض دید قرار خواهد گرفت. همه فعل و انفعالات ما در حوزه ایثارگران در این نرم افزار ثبت و ضبط خواهد شد و برای تاریخ می‌ماند.

خرم

*شما هم شخصیت فرهنگی هستید و هم ورزشکار. این فاکتورها چقدر در مدیریت موفق شما تاثیرگذار بوده است.

من خودم را هنوز معلم می‌دانم. همیشه دوست داشتم که در این مسیر باشم و کار تعلیم و تربیت را انجام دهم. از سالیان پیش خیلی جاها می‌‌توانستم فعالیت کنم ولی شغل معلمی را انتخاب کردم و در سال 71 به استخدام آموزش و پرورش درآمدم. در این سال‌ها نیز که در وزارت ورزش حضور داشتم هیچگاه ارتباطم با آموزش و پرورش قطع نشد. با جوانان بودن یکی از نیازهای اصلی جامعه است. خیلی از مشکلات به این دلیل پیش می‌آید که با جوانان زیاد حرف نمی‌زنیم و در جریان مشکلات آنها نیستیم. ایجاد ارتباط با جوانان مهر و عطوفتی را ایجاد می‌کند که ما را به هدفمان خواهند رساند. الگو قرار دادن پیامبر و ائمه اطهار باعث خواهد شد که ما در کارهایمان همیشه موفق باشیم.

*شما عهده‌دار صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان شدید که تا قبل از شما همیشه مورد اعتراض جمع زیادی از پیشکسوتان ورزشی ما بود. چطور شد که این مسئولیت را قبول کردید.

صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان طیف زیادی از جامعه را در برمی‌گیرد که قطعا مدیریت این صندوق آسان نیست. این ورزشکاران الگوی جامعه ما هستند که زحمات زیادی را برای کشور و اعتلای نام ایران کشیده‌اند. پیشکسوتان و قهرمانان همچون ایثارگران سرمایه‌ای این نظام و انقلاب هستند. شهدا صاحب پلاک بودند و قهرمانان صاحب مدال که هر دوی اینها قابل احترام هستند. باید به جامعه بزرگی خدمات بدهیم و از این‌رو وظیفه سنگینی بر گردن من نهاده شده است. رسیدگی و خدمت به پیشکسوتان کار اخلاقی است که برای ساختن روح فواید زیادی دارد. وقتی با این عزیزان دید و بازدید می‌کنیم قطعا هم برای آنها خوب است و هم برای ما خوشایند خواهد بود و این موضوع بیشتر به سود نظام است که به قهرمانانی که سال‌ها برای بالا بردن پرچم ایران زحمت کشیده‌اند خدمت کنیم. ورزشکاران و قهرمانان همیشه به ارزش‌های انقلاب و کشور پایبند بودند و در حادثه زلزله اخیر نیز شاهد بودیم که جامعه ورزش سهم بسزایی در کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده داشت.

*یکی از نارضایتی‌های پیشکسوتان ورزش در گذشته این بود که مسئولین رسیدگی لازم را به آنها نمی‌کنند. شما از زمانی که عهده‌دار این صندوق شده‌اید دیدارهای زیادی را با ورزشکاران و قهرمانان داشته‌اید. برنامه اصلی شما برای اینکه رسیدگی به امور پیشکسوتان و قهرمانان چیست.

ما در وهله اول جامعه مخاطب صندوق را شناسایی کردیم و از هر فدراسیون خواستیم که نماینده پیشکسوتان خود را معرفی کند. باشگاه پیشکسوتان و قهرمانان را به صورت جداگانه فعال خواهیم کرد. باشگاه قهرمانان نیز به دو بخش خواهد بود که قهرمانانی که هنوز در حال فعالیت هستند و قهرمانانی که به صورت پیشکسوت در بخش مربیگری و دیگر حوزه‌ها مشغول به کار هستند. از دایره حمایتی صندوق خواستیم که به همه این عزیزان زنگ بزنند و در جریان امور مشکلات و بیمه‌ای آنها قرار بگیرند. برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که جامعه هدف ما افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و هم اینکه بتوانیم به آنها خدمات اجتماعی و رفاهی بدهیم. به زودی پیشکسوتان را به زیارت مشهد مقدس خواهیم فرستاد و این کار با توجه به سوابق پیشکسوتان که در صندوق هست صورت خواهد گرفت. همچنین بحث حضور پیشکسوتان و خانواده آنها به صورت تخفیف یا رایگان را در استادیوم‌ها و مجموعه‌های ورزشی در دست داریم. همچنین بحث بیمه تکمیلی پیشکسوتان را در حال انجام دادن هستیم که یا با تخفیف و یا اینکه به صورت رایگان انجام دهیم. در سال 97 پرداختی به پیشکسوتان بیشتر خواهد شد.

*برنامه‌ای در دست دارید که به صورت هفتگی یا ماهانه بخواهید دیدارهایی را با پیشکسوتان و قهرمانان داشته باشید و در جریان مشکلات آنها قرار بگیرید.

قطعا یکی از برنامه‌های اصلی ما دیدار با ورزشکاران است و به طور مثال اگر بخواهم بگویم در روز پنج بهمن‌ماه در همایشی که با حضور مسئولین امور ایثارگران ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها برگزار شد یکی برنامه‌های جانبی ما دیدار با پیشکسوتان ورزش استان خراسان رضوی بود که پای صحبت‌های آنها نشستیم. همچنین چند روز پیش با برادران کشتی‌گیر مصطفی جوکار دیداری داشتم که از اینکه این فرصت برای آنها پیش آمده بود بسیار خوشحال بودند. اگر ورزشکاری به صندوق بیاید و من باشم سعی می‌کنم حتما با آنها دیدار داشته باشم. این دیدارها کمک می‌کند که ما بتوانیم جامعه بیشتری از پیشکسوتان ورزش را مورد حمایت قرار بدهیم. با کمک استان‌ها و هیات‌های ورزشی با ثبت سوابق ورزشکاران خیلی از مشکلات حل خواهد شد. یکی از مشکلات جامعه ورزش درباره مربیان است که مشکل بیمه و بیمه تکمیلی دارند و رسیدگی به امور آنها در اولویت کاری ما قرار دارد. بیمه سرمایه عمر نیز یکی از برنامه‌های ویژه ما برای جامعه ورزش خواهد بود که وقتی یک ورزشکار بعد از چند سال ورزش کردن دوران حرفه‌ایش تمام شد بتواند با آرامش به زندگی خود بپردازد. کارت‌هایی را برای پیشکسوتان در نظر خواهیم گرفت که بتوانند از همه مراکزی که در اختیار وزارت ورزش و جوانان است به صورت رایگان استفاده کنند. این کارتها می‌تواند برای استفاده از کلیه خدمات رفاهی و اجتماعی برای ورزشکاران مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی این کارها انجام شود جوانانی که الان تازه وارد دنیای قهرمانی شدند هم با یک آرامش خاطر به ورزش خود بپردازند و نگرانی از آینده نداشته باشند.

*نظرتان درخصوص برگزاری جشنواره فیلم‌های ورزشی که چندی پیش به میزبانی تهران برگزار شد چیست.

خداروشکر شاهد برگزاری جشنواره بسیار خوبی بودیم و تعدادی از افراد مومن و ورزشکار زمینه برگزاری این جشنواره را فراهم کردند. این کار بین‌المللی بسیار در جامعه تاثیرگذار است. فیلم یک نوع کارکرد فرهنگی است که می‌توان از آن برای پیشبرد اهدافمان در ورزش استفاده کنیم. ما باید تلفیقی از کارکرد فرهنگی ورزش و کارکرد فرهنگی فیلم ایجاد کنیم تا بهترین استفاده را ببریم. برگزاری جشنواره فیلم‌های ورزشی یک کار جهانی است که می‌توان برای تبلیغ انقلاب و اسلام نیز از آن بهره بگیریم. وقتی از کشورهای مختلف به کشورمان می‌آیند قطعا بهترین تبلیغ برای فرهنگ ما خواهد بود. این امر هم برای ورزشکار و هم برای جامعه مفید خواهد بود. مردم از فیلم‌هایی که صحنه‌های ورزشی در آن به کار برده شده باشد بیشتر استقبال می‌کنند و این نشان می‌دهد این نوع فیلم‌ها جایگاه ویژه‌ای در کشور ما دارد. هرکس که دلش برای انقلاب و نظام می‌سوزد باید از برپایی این نوع جشنواره ها حمایت کنند چون ورزشکاران الگوی خوبی برای جوانان خواهند بود.

صحبت پایانی.

از مدیرعامل و مجموعه خبرگزاری برنا تشکر می‌کنم که برای نشان دادن فعالیت‌های جامعه ورزش زحمات زیادی را می‌کشید و تاثیرگذاری این خبرگزاری در ورزش ایران بسیار مشهود است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها