بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
برف سنگینی که تهران و بسیاری از مناطق دیگر کشور را سفیدپوش‌ کرده، جای شکر و بعد از مدت‌ها نفس راحت کشیدن دارد.
 تدبیر24»البته خیلی مانده که ریزش برف و باران بتواند جلوی عفریت خشکسالی و کم‌آبی را که در کمین کشورمان است، بگیرد اما دست ‌کم در تهران سال‌هاست که چنین برفی نیامده بود. این بارش مشکلات و مصیبت‌هایی برای ساکنان تهران آفرید. به همان میزان که تهرانی‌ها از بابت نعمتی که تهران را سفیدپوش کرد، خوشحال شدند به همان میزان نیز دستگاه عریض و طویل و بزرگ شهرداری غافلگیر شد. البته ما معمولا به غافلگیری بسیاری از نهادهای دولتی به هنگام حادثه عادت کرده‌ایم. همانقدر که مسئولان در جریان آتش‌سوزی پلاسکو غافلگیر شدند یا سایر حوادث و رویدادهای غیرمترقبه دیگر، این‌بار نیز باید اذعان داشت که شهرداری تهران غافلگیر شد. در عین حال این غافلگیری شهرداری قابل توجیه نیست، چرا که هواشناسی اعلام کرده بود که از اوایل هفته برف خواهد آمد و پیش‌بینی هواشناسی این شرایط را به شهرداری‌ گوشزد کرده و شهرداری می‌بایست خود را آماده می‌کرد، اما به نظر می‌رسد که آمادگی شهرداری برای رویارویی با برف در حداقل ممکن بود. بسیاری از بزرگراه‌های اطراف تهران مسدود شده بودند. اگر چه خیابان‌های اصلی قابل رفت و آمد بود، اما بسیاری از خیابان‌های فرعی چه برسد به کوچه پس کوچه‌ها، عملا غیر قابل رفت و آمد شده بود. البته آقای محمدعلی نجفی می‌تواند بگوید که این هم از بداقبالی من است که سال‌ها در تهران برف نیامده بود و هنوز چند ماه از شهردار شدن من نمی‌گذرد که بارش چنین برف سنگینی بعد از سال‌ها تهران را سفیدپوش کرد و اسباب شرمندگی شهردار و شورای اصلاح‌طلب شهر شد. در این جا سوالی به وجود می‌آید و آن اینکه چگونه است در کشورهای دیگر نزولات جوی و تغییر آب و هوا، نه فرودگاه‌ها را قفل می‌کند و نه جاده‌ها را می‌بندد؟ نگارنده سال‌های زیادی در انگلستان بوده و به‌رغم مه گسترده که چشم چشم را نمی‌دید، فرودگاه هیترو لندن همواره باز و به رغم برف سنگین، اتوبان‌ها باز و قابل تردد بودند. اما نمی‌دانم که چرا در میهن ما وقتی برف می‌آید، اتوبان تهران-قم بسته می‌شود، فلان بزرگراه و جاده مسدود می‌شود و وضعیتی پیش می‌آید که شاهد بوده‌ایم. حتی نکته جالب این است که فرودگاه امام خمینی که علی‌القاعده باید مجهز‌ترین فرودگاه کشور باشد، در همان ساعات اولیه بارش برف عملا مسدود شد. از این رو بد نمی‌شد که مسئولان کشور می‌توانستند در این زمینه‌ها درسی از کشورهای دیگر بگیرند. در این راستا نیازی نیست که آقای نجفی به خودشان زحمت دهند و ببینند که فرودگاه هیترو لندن چگونه به‌خاطر برف یا مه هیچ وقت بسته نمی‌شود؛ ایشان می‌تواند راه کوتاه‌تری رفته و به فرودگاه استانبول بروند و ببینند که چه می‌شود که حتی بارش برف سنگین نیز موجب بسته شدن فرودگاه استانبول نمی‌شود. این انتظار از مسئولان هست که قدری از شعارزدگی فاصله بگیرند و خود را بهتر در آینه نگاه کنند.


صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها