بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
در شرایط فعلی که معاونت زنان و امور خانواده با امضای یک قرارداد با بانک مهر ایران، تسهیلاتی راجع به زنان سرپرست اعمال کرده‌اند، باید منتظر ماند و دید روند این وام‌ها به ‌چه صورت است.
تدبیر24»درابتدا باید جزئیات بیشتر این قراردادها مطرح شود تا کارشناسان بتوانند نظر درستی دهند. برای نمونه باید میزان سود قطعی بازپرداخت این وام‌ها مشخص شود. اگر بنابر این باشد که میزان سود سایر بانک‌ها در این قرارداد همان سود 24 درصد باشد باید گفت که نحوه بازپرداخت این تسهیلات، به معضل تبدیل خواهد شد. چراکه تجربه چندین سال کارآفرینی ثابت کرده ‌است که اگر شرایط بازپرداخت وام تسهیلاتی مهیا نباشد، این تسهیلات نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به شمار آنها می‌افزاید. مورد دومی که باید به آن پرداخت این است که روند دریافت این وام به چه‌صورت خواهد بود. اگر فرد دریافت‌کننده مجبور باشد مراحل روتین وام را طی کند، ممکن است در اواسط راه خسته شده و انصراف دهد. پس باید توجه کرد که در مراحل دریافت وام نیز آسان‌گیری‌هایی صورت گیرد. مورد بعدی نحوه کار با این وام است، به‌طوریکه نمی‌توان اعلام کرد که تمامی دریافت‌کنندگان وام، از این مبلغ به عنوان سرمایه کارآفرینی استفاده خواهند کرد. بلکه ممکن است پس از دریافت آن، مشکلات مالی دیگر خود را به‌کمک این مبلغ برطرف کنند و از کارآفرینی باز بمانند. پس اگر قرار باشد تسهیلاتی به زنان سرپرست خانواده داده شود، مشاوره درباره ایجاد شغل هم باید جزئی از این تسهیلات باشد، به‌شکلی که در حین دریافت وام یا حتی پیش از آن کارشناسانی که در حوزه کارآفرینی و اجتماعی فعالیت می‌کنند و تجربه لازم را در این زمینه دارند، در جلساتی به بانوان سرپرست یا متقاضیان وام مشاوره‌هایی در زمینه چگونگی مصرف آن مقدار وام دهند تا راه بهتری مقابلشان گشوده شود. به‌ این دلایل باید مفاد دقیق این قراردادها در ریزترین حالت ممکن شفاف‌سازی شود تا اشخاص واجد شرایط برای شروع اقدامات لازم را انجام دهند. سابقا در شهرداری مراکزی تحت عنوان خانه‌های کارآفرینی در سطح محله‌ها راه‌‌اندازی شده بود که در این مراکز علاوه بر جذب سرمایه، اصول کسب و کار را نیز به متقاضیان آموزش می‌داد و امکاناتی مانند مکان شغل مورد نظر را برایشان فراهم می‌کرد. اقداماتی از این قبیل باید در کنار تسهیلات مالی قرار بگیرد تا کارآفرینان نوپا را از تجربیات گذشته مطلع کند و سطح آگاهی آنها را برای آغاز این عمل بالا ببرد. درواقع تمامی این موارد باید در داخل یک اکوسیستم برای متقاضیان تعریف شود و فقدان یکی از موارد در اکوسیستم موجود، ممکن است به‌جای بهبود اوضاع آن را وخیم‌تر کند.



فاطمه دانشور،فعال اجتماعی و کارآفرین
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها