بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
نعمت احمدی

تدبیر24»هرکس که مسئولیت اداره شهرداری تهران را برعهده گرفته، نزدیکان و اطرافیان خود را به آنجا برده است. برای بررسی وضعیت شهرداری تهران «آرمان» با نعمت ‌احمدی، حقوقدان و استاد دانشگاه ‌گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

براساس گزارش اخیر شهرداری تهران تخلفات متعددی در این سازمان اتفاق افتاده و محمدعلی نجفی بخشی از این تخلفات را به اطلاع مردم و اعضای شورای شهر رسانده است. چرا در شهرداری تا این حد زمینه تخلف وجود دارد؟

علت اصلی این تخلفات عدم شفافیت است. تا زمانی که شهرداری تهران در یک‌ گوی شیشه‌ای قرار نگیرد، شاهد مشکلات اداری و تخلفات خواهیم بود. در شورای اول نتیجه یک بررسی به دفترچه‌ای تحت عنوان املاک و دارایی‌های شهرداری تبدیل شد. در آن زمان حتی املاکی وجود داشت که جزو املاک شهرداری بود اما در اختیار افرادی خارج از شهرداری قرار داشت و چندین سال افراد از این املاک استفاده می‌کردند و حتی پول آب و برق و عوارض آن را شهرداری می‌پرداخت. هیچ‌گونه رابطه‌ای بین فرد متصرف و شهرداری تهران وجود نداشت و اسناد این ادعا در بایگانی شهرداری تهران موجود است.

آیا برای اداره این شهر حدود70‌ هزار نفر کارمند نیاز است؟

یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های شهرداری ازدیاد نیروست. شهرداری چند نوع پرسنل در اختیار دارد. پیمانکاران، ماموران به خدمت در شهرداری و ماموران خدمت از شهرداری به مکان‌های دیگر، نیروهای شهرداری را تشکیل می‌دهند. از جمله وظایف شهرداری تهران ساخت مترو، جاده، پل و زیباسازی است که این پروژه‌ها توسط نهاد‌های دیگر انجام می‌شوند. در نتیجه شهرداری دارای تداخل نیرو با برخی ارگان‌هاست. در حال حاضر باید بررسی کرد که اداره شهر تهران نیازمند چه تعداد نیروست. استاندارد‌هایی در این مورد وجود دارد. کاملا مشخص است که شهر تهران باید چه میزان نیرو داشته باشد.

شائبه‌هایی هم وجود دارد!

بسیاری از نیروهای قراردادی در زمان محمدباقر قالیباف در لحظات آخر تبدیل به نیروی رسمی شدند. تغییر وضعیت آنها باید مورد بررسی قرار بگیرد که آیا آنها استحقاق تبدیل وضعیت را داشته‌اند یا نه. برخی افراد بالای 60 سال هم اینک در شهرداری درحال انجام وظیفه هستند. متاسفانه شهرداری تهران به حیات خلوت برخی مدیران قبلی و نزدیکان آنها تبدیل شده بود. گاهی افرادی به شهرداری تهران منتقل شده‌اند. برای این افراد باید پیگیری کرد که آیا رابطه آنها با شغل قبلی قطع شده است یا نه. اگر قانون بازنشستگی در شهرداری تهران اجرا شود، بسیاری بازنشست خواهند شد زیرا آنها بازنشستگانی هستند که به شهرداری تهران اضافه شدند. البته اصولگرایان همواره همین‌گونه رفتار می‌کنند. احمدی‌نژاد هم همین‌گونه رفتار کرد. تعداد کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری در زمان احمدی‌نژاد قابل مقایسه با شرایط فعلی و قبلی نیست. درحال حاضر در مقایسه با سایر کشورهای همسایه مانند ترکیه، پرجمعیت‌ترین دولت را داریم.

اگر افرادی از شهرداری تهران حقوق بگیرند و در مکان خدمت آماده‌‌ کار نشوند، از نظر قانونی تخلفی صورت ‌گرفته است؟

بله. این مورد باید از نظر حقوقی و قضائی مورد بررسی ‌قرار گیرد. این مورد نوعی کلاهبرداری قانونی است. یعنی افرادی حقوق می‌گیرند، اما فاقد خدمت در مقابل پول دریافتی هستند. این مورد کلاهبرداری است و باز هم عناوین مجرمانه دیگری اتصال به این مورد دارد.

شهرداری تهران چگونه باید با این مشکلات مقابله کند؟

شهرداری تهران باید به دو اقدام در برابر ازدیاد نیرو متصل شود. اول اینکه کلیه افرادی را که در ماه‌های پایانی شهردار قبل به استخدام این نهاد درآمده‌اند، با یک مصوبه شورای شهر معلق کند. دوم کلیه افرادی که تابع قانون بازنشستگی هستند برابر قانون بازنشسته شوند و افرادی که از شهرداری حقوق می‌گیرند و در شهرداری خدمت نمی‌کنند، نیز تعیین وضعیت شوند.

درباره پرداخت‌ها و دریافت‌ها چه می‌توان گفت؟

اگر خوشبینانه به این دریافتی‌ها نگاه کنیم این افراد مصداق بارز دارا شدن من‌غیرحق هستند. درنتیجه تمام مبالغی را که بدون انجام اقدام دریافت کرده‌اند، باید به شهرداری بازگردانند. این مورد در حقوق‌های نجومی هم وجود داشت و در آن افشاگری فشار زیادی پدید آمد و زمانی که رسانه‌ها و مردم خواهان پیگیری شدند، هم مقدار این حقوق‌ها کاسته شد هم تفاوت آن را از مدیران متخلف پس‌ گرفتند. در نتیجه هم باید خدمت صوری این افراد در شهرداری تهران خاتمه یافته و هم پول‌هایی که این افراد دریافت کرده‌اند پس گرفته شود و هم افرادی که در ماه‌های پایانی آقای قالیباف، وضعیت آنها از قراردادی به رسمی تغییر کرده، باید به وضعیت قبلی بازگردند و علاوه بر آن مبالغی که دریافت کرده‌اند پس گرفته شود.

اگر شورای شهر و شهردار تهران در مقابل این موارد سکوت کنند، آیا جایگاه شورای شهر تهران در نزد افکار عمومی سقوط نخواهد کرد؟

مردم به مجموعه فعلی به این علت رأی دادند که وضعیت شهرداری تهران شفاف شود. اگر آنها از چنین مواردی چشم پوششی کنند، اعتماد مردم نسبت به جریان اصلاحات صدمه خواهد دید. باید به رأی مردم احترام گذاشت زیرا احتمال بازگشت مدیریت گذشته چندان هم که فکر می‌کنیم غیرممکن نیست. اعضای شورای شهر باید به اعتماد مردم پاسخ مثبت بدهند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها