بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۲۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
پورابراهیمی:
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مباحث کلان و محورهایی که مطرح شده بود، باعث شد مجلس تصمیمی متفاوت از سنوات گذشته در تصویب لایحه بودجه بگیرد و رد شدن کلیات بودجه تصمیم خاصی در تاریخ مجلس بود.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به رد شدن کلیات بودجه سال ۹۷ در صحن علنی مجلس اظهارکرد: انتقادات و مباحث جدی در بحث بودجه ۹۷ وجود داشت و باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

وی افزود: مباحث کلان و محورهایی که مطرح شده بود، باعث شد مجلس تصمیمی متفاوت از سنوات گذشته بگیرد و رد شدن کلیات بودجه تصمیم خاصی در تاریخ مجلس بود.

پورابراهیمی تصریح کرد: انتظار بود بتوانیم در لایحه بودجه، هم متنی که دولت داده و هم اصلاحاتی که در کمیسیون تلفیق انجام شده بود، رویکرد حل مشکلات اساسی و محوری جامعه و نظام اجرایی کشور همخوانی داشته باشد اما خیلی ها معتقد بودند برای موضوعات اساسی در بودجه راهکار مناسبی دیده نشده و دغدغه مردم به قوت خود باقی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های نمایندگان مردم در خانه ملت، بازنشستگان کشور هستند که جمعیت بزرگی را تشکیل می دهند و مشکلات متعددی دارند، ادامه داد: مشکلات مربوط به نظام بانکی کشور یکی دیگر از دغدغه‌هاست و باید برای تقویت این نظام و برون رفت از وضعیت کنونی در بودجه موارد مهم و اساسی در لایحه بودجه دیده می شد، در حالی که بودجه به شکل خاص در این حوزه و موضوعاتی شبیه به این ورود نکرده است.

وی با اشاره به ابرچالش های نظام اجرایی کشور از جمله محیط زیست و ... افزود: به همین دلیل استنباط نمایندگان این بود که در متن دولت و مصوبه کمیسیون تلفیق بخش زیادی از ابرچالش هایی که باید نسبت به آن اقدام شود، نشده است.

پورابراهیمی گفت: تصمیماتی که در لایحه بودجه اخذ شده بود، مد نظر نمایندگان نبود، مانند تبصره ۱۲ پاداش های پایان خدمت. در حالی که باید در جاهایی استثنائاتی برای افراد متخصص و نخبه باشد و اگر برای جذب آنها کاری نمی کنیم، نباید موجب طرد آنها بشویم.

وی تصریح کرد: باید برقراری عدالت اجتماعی را در پرداخت حقوق، پاداش پایان خدمت و .. در کشور رعایت کنیم و فرهنگیان را باید ببینیم و در مجموع اعضای هیئت علمی و نخبگان انتقادت جدی به اینگونه مصوبات داشتند که فضایی را فراهم می کند که شاهد خروج سرمایه انسانی از کشور خواهیم بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه ۹۷، بحث های مربوط به بودجه هایی بود که قرار بود به استان ها اختصاص داده شوند، اظهار کرد: قرار بود ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع به استان‌ها پرداخت شود تا برای اولویت‌هایی که لازم است، اختصاص دهند و برای هر استان عددی در نظر گرفته شده بود اما نمایندگان برخی از استان ها در جریان نبودند و این امر ناهماهنگی ایجاد کرده بود و عدم همکاری و اطلاع رسانی و یا درگیر کردن مسوولان مجمع استانی با همکارانشان موجب این موضوع شده بود که خوشبختانه در کرمان این مشکل را نداشتیم و مورد تایید همکاران مجمع بود.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون های مجلس برای کمک انجام ماموریت‌هایشان بودجه‌ای دارند، افزود: این عدد در بودجه ۹۷ به برخی کمیسیون‌ها اختصاص داده شده و به تعدادی نه که از این جهت نیز کار را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

پورابراهیمی در ادامه تصریح کرد: در بحث تبصره ۵، انتشار اوراق بهادار، سال قبل کمیته ای به عنوان نماینده کمیسیون اقتصادی را مامور کردیم که بر نحوه انتشار اوراق نظارت کند و سقف را تعیین کردیم اما کمیته آن کار را نکرده بود و نگرانی جدی وجود داشت لذا این تبصره در بودجه ۹۷ حذف شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: یکی از چالشی ترین بحث های لایحه بودجه سال ۹۷، افزایش قیمت حامل های انرژی بود که کمیسیون تلفیق با هر نوع افزایش حتی پلکانی مخالفت کرد و جایگزین آن خیلی قابل اتکاء نبود.

وی ادامه داد: یک بخش این جایگزین به موضوع کمک های فنی و اعتباری بر می گشت که استنباط این بود ۲۰ درصد از اعتبارات عمرانی زده می شود و این در حالی است که اعتبارات عمرانی در حال حاضر هم با مشکل مواجه است.

پورابراهیمی با اشاره به بحث برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۷ تصریح کرد: با اعداد و ارقامی که در نظر گرفته شده بود، تکالیف بودجه فشار سنگینی به بانک ها می آورد و از سوی دیگر برداشت از صندوق توسعه ملی شرایط خاص خود را دارد و با اعداد در نظر گرفته شده، دیگر عددی نمی ماند که برای پروژه های بخش خصوصی اختصاص بدهیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینک بیش از ۷۰ درصد از اعتبارات بخش جاری کشور مربوط به دو نهاد آموزش و پرورش و بنیاد شهید است، گفت: در لایحه بودجه ۹۷، استانی شدن بودجه این دو نهاد در نظر گرفته شده بود که هرگونه تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت، فشارهای سنگینی به استان وارد می شد و دغدغه همکاران مجلس این بود که به جای افزایش سهم بودجه جاری، سهم بودجه عمرانی را به استان ها بدهند.

به گزارش ایسنا؛ وی در پایان اظهار کرد: نکته جالب این بود که در هر سه فراکسیون ولایی، مستقلان و امید هم مخالف جدی و هم موافق جدی و ترکیبی از نظرات را در زمینه بودجه داشتیم و کلیات بودجه عملا با رای منفی قاطع روبه رو شد و نشان داد که انتقادات جدی به آن وارد است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها