بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
امروز رییس اتاق اصناف از فعالیت دست‌فروش‌ها در سطح شهر انتقاد کرد. این در حالی است که دست‌فروشی کار شرافتمندانه‌ای است که بعضی برای امرار معاش ناچار به انجام آن هستند و نباید با مانعی روبرو شود.
تدبیر24»در چند سال اخیر برخی برخوردهای نامناسب ماموران شهرداری با دست‌فروشان در برخی از شهرها خبرساز شده و مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفته است. به عنوان مثال چند ماه پیش بود که ماموران شهرداری به بانوی دست‌فروش گیلانی سیلی زدند که فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و انتقادات بسیاری را برانگیخت.

در این شرایط امروز رییس شورای اصناف در گفت‌وگویی از فعالیت ۴۵۰ هزار دست‌فروش در کشور خبر داده و البته از فعالیت آنها انتقاد کرده است. علی فاضلی اظهار کرده که "اصناف ابزاری برای سازماندهی دست‌فروشان ندارند و این درحالی است که کسبه با رکود مواجه هستند و نسبت به این موضوع گلایه دارند".

اظهار ناراحتی رییس اتاق اصناف از فعالیت دست‌فروشان در حالی است که دست‌فروشی حق طبیعی و شرافتمندانه شهروندانی است که به دلایل مختلف موفق به یافتن شغل دیگری برای امرار معاش نشده‌اند و نباید با مانعی روبرو شود.

کشف رابطه بین برف و قیمت مرغ!

در حالی امروز از حجم اخبار مربوط به برف و کولاک کم سابقه روز گذشته کاسته شد که یک خبر جالب خودنمایی کرد و آن کشف رابطه بین شدت بارش برف و قیمت مرغ بود.

در این زمینه رییس اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت مرغ خبر داده و اظهار کرد" با توجه به این‌که تامین مرغ تهران از طریق ۹ استان صورت می‌گیرد در روزهای گذشته با توجه به شرایط جوی حاکم تا حدی عرضه مرغ کم شد و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ بودیم".

این برف پربرکت

اما در گزارش تحلیلی مرتبط با برف روز گذشته عنوان شد که با بارش برف در این روزها عرضه خوراکی‌های گرم همچون آش، حلیم، کله پاچه و غیره در سطح شهر رونق بیشتری یافته‌ است.

روز گذشته تفریحات خیابانی مردم فقط محدود به گشت و گذار و برف بازی نشد و مثل همیشه بازارهایی در این شرایط داغ شد؛ در این میان واحدهای غذا فروشی و خوراکی های گرم نیز بازار داغی پیدا کردند به طوری که در ظهر روز اول بارش‌ها خیلی از آش فروشی‌ها توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا را نداشتند و صف‌های طولانی مقابل مغازه‌ها شکل گرفت و زمان انتظار برای دریافت این غذاها حتی تا یک ساعت هم طول کشید.

پروازها از سر گرفته شد

در خبر برفی دیگری امروز اعلام شد که با بهبود نسبی شرایط جوی و توقف بارش‌ها، دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) بار دیگر فعالیت خود را آغاز کردند.

از عصر روز گذشته به دلیل بارش برف و کاهش دید افقی خلبانان عملا ادامه پروازها در دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) ممکن نبود و از این رو شرکت فرودگاه‌ها ادامه فعالیت این دو فرودگاه را به صبح امروز موکول کرد.

ادامه توقف تردد در برخی جاده‌ها

اما برخلاف فرودگاه‌ها که به دنبال قطع بارش برف فعالیت خود را از سر گرفتند تا لحظه تنظیم این خبر همچنان برخی جاده‌های واقع شده در محورهای برف‌خیز مسدود هستند.

در این رابطه وزارت راه و شهرسازی ۱۸ جاده را به دلیل مداخلات جوی همچنان مسدود اعلام کرده که محور شمشک به دیزین، آزادراه زنجان به قزوین، محور قدیم رشت به قزوین، آزادراه قزوین به رشت بخشی از آزادراه تهران – ساوه، محور قدیم تهران – قم و محور چرمشهر مهمترین جاده‌هایی هستند که در حال حاضر به دلیل مداخلات جوی مسدود اعلام شده‌اند.

مراقب سرماخوردگی ماشین خود باشید

امروز در خبر دیگری که بی ارتباط به وضعیت این روزهای آب و هوا نبود رئیس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه اتوسرویس، توقفگاه و پارکینگ تهران توصیه‌هایی  به رانندگان وسایل نقلیه برای رسیدگی به وسیله نقلیه خود در روزهای سرد سال داشت.

علی رأسی تاکید کرد "رانندگانی که که نتوانسته‌اند کنترل‌های دوره‌ای خودرو خود را انجام دهند باید هر چه سریع‌تر نسبت به بهبود وضعیت فنی وسیله نقلیه خود اقدام کرده و از صحت ضد یخ، برف‌پاک‌کن، چراغ مه‌شکن، یخ‌شکن و زنجیر چرخ مطمئن شوند".

برف رفت، نگران قطع برق نباشید!

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از پایداری شبکه برق در سطح کشور خبر داده و تاکید کرد که این‌که خاموشی ناشی از برف داشته باشیم در حال حاضر وجود ندارد و در پایتخت نیز هیچ قطع برقی به علت بارش برق و حوادث ناشی از آن گزارش نشده است.

این وضعیت در حالی است که روز گذشته به دلیل بارش شدید برف حدود ۷۰۰ مورد قطعی برق در تهران شناسایی شد که البته رفع شده است.

قطع برق در مترو تهران - کرج

در خبر قابل توجه دیگری که معلوم نیست به برف شدید روز گذشته مرتبط است یا نه امروز برق مترو کرج - تهران قطع شد. البته وزارت نیرو در این رابطه در توضیحی اعلام کرد که با توجه به این‌که تامین برق مترو برعهده شرکت مترو است شرکت برق منطقه‌ای دخالتی برای تامین برق ندارد با این وجود این شرکت آمادگی ۱۰۰ درصد خود را برای تامین و رفع مشکل قطع مترو کرج – تهران اعلام می‌کند.

ارز هووی مسکن می‌شود!؟

در گزارشی تحلیلی امروز اعلام شد که بازار مسکن در دی‌ماه تحت تاثیر متغیرهای افزایشی، کاهش سهم فروش نوسازها، رشد بالاتر از میانگین قیمت‌های پیشنهادی و التهاب بازار ارز، مستعد رکود در رکود شده است.   بازار مسکن که با توجه به نزدیک شدن به کف قیمتی، شرایط پیش‌رونق خود را به آرامی طی می‌کند در دی‌ماه با متغیر نگران‌کننده افزایش قیمت ارز مواجه شد. دلار طی دو ماه گذشته از محدوده ۳۸۰۰ تومان به حدود ۴۵۰۰ تومان رسید که ۴۰۰ تومان از این افزایش در دی ماه رقم خورده است.

قطعه‌سازان آلمانی و فرانسوی به ایران می‌آیند

در خبر قابل توجه دیگری امروز اعلام شد که روسای انجمن‌های قطعه‌سازی آلمان، فرانسه و ترکیه در همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران حضور خواهند یافت.

تاکنون حضور خودروسازان مطرح بین‌المللی شامل گروه پژو سیتروئن، گروه رنو نیسان، مرسدس بنز، فولکس واگن، هیوندایی، ولوو و اسکانیا در این همایش قطعی شده است. پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران روزهای ۲۴ و ۲۵ ماه جاری (بهمن) برگزار خواهد شد.

کجا بیشترین رشد دستمزد را دارد؟

اما طبق پیش‌بینی "های تی. یو. سی"، مجارستان با ۴.۹ درصد افزایش، لتونی با ۴.۱ درصد افزایش، لهستان با ۳.۸ درصد افزایش، جمهوری چک با ۳.۷ درصد افزایش و اسلوونی با ۳.۵ درصد افزایش، به ترتیب در رده های اول تا پنجم کشورهای دارای بیشترین افزایش دستمزدها قرار دارند. در انتهای جدول نیز سه کشور وجود دارند که دستمزدهای آن ها کاهش خواهد یافت. دستمزدها در اسپانیا منفی ۰.۱ درصد، در ایتالیا منفی ۰.۶ درصد و در انگلیس منفی ۰.۷ درصد کاهش خواهند داشت.

داروسازان دست بجنبانند

مروری بر آمارهای رسمی گویای آن است که ایران از کل صادرات دارو در دنیا هیچگونه سهمی ندارد. در سال ۲۰۱۶ میلادی ارزش صادرات دارویی ایران تنها ۶۰ میلیون دلار بوده، این در حالی است که کشور آلمان به عنوان بزرگترین صادر کننده در این بخش در سال ۲۰۱۶ میلادی بالغ بر ۷۷ میلیارد دلار درآمد داشته و در مجموع ۱۶ درصد از صادرات داروی دنیا را به خود اختصاص داده است.

شرکتهای داروسازی باید با افزایش سطح کیفی محصولات نقش خود را در افزایش صادرات غیرنفتی کشور ایفا کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها