بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
امام جمعه موقت اصفهان و عضو جامعه روحانیت معتقد است: وجود مانع بین مردم و مسئولان هیچ اثری ندارد جز توهم و تصور اینکه مسئولان از ما بهتران هستند. مردم این سوال را با خود طرح می‌کنند که مگر ما دشمن مسئولانیم؟
تدبیر24»خبرآنلاین در ادامه نوشت: اقدام جالب آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز در برداشتن نرده بین مردم و مسئولان، با واکنش‌های مثبت زیادی همراه شد به طوری که بسیاری از شخصیت‌ها و حتی امامان جمعه برخی شهرها آن را کاری پسندیده قلمداد کرده و قابل تسری به سایر نمازهای جمعه در شهرهای دیگر هم دانستند.

با این حال باید دید که کدامیک از ائمه جمعه حاضر به انجام اقدامی مشابه آنچه که امام جمعه تبریز انجام داد، می‌شود. حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر اگرچه از برداشته شدن نرده بین مردم و امام جمعه در شهر تبریز استقبال کرد اما تنها به دلیل اینکه امام جمعه «موقت» اصفهان است نمی‌تواند خود نیز دست به چنین کاری بزند.

رهبر با بیان اینکه من هم از وجود چنین نرده‎هایی در مکان اقامه نماز احساس جدایی با مردم می‎کنم، گفت: یکسری شرایط خاصی در اوایل انقلاب وجود داشت و ممکن بود خطرآفرین باشد؛ مثل وجود تروریست‌ها. ولی در زمان حاضر بودن این حفاظ‌ها برای مردم جای سوال است. برای خود بنده هم که گاهی نمازجمعه شهر اصفهان را می‌خوانم جای سوال است. خودم هم معتقدم که چنین چیزی نباید وجود داشته باشد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

حاج آقا! آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز اخیرا دستور دادند که نرده بین مردم و امام جمعه شهر تبریز برداشته شود. نگاه شما به این تصمیم ایشان چیست؟
من هم معتقدم که واقعا لازم نیست نرده‌ای برای جدایی مردم از امامان جمعه و مسئولان وجود داشته باشد. من هم همیشه از وجود چنین نرده‌هایی احساس جدایی می‌کنم، در صورتی که ما خیلی از مردم جدا نیستیم.

اساسا فلسفه ایجاد چنین حائل‎هایی چیست؟
یکسری شرایط خاصی در اوایل انقلاب وجود داشت و ممکن بود خطرآفرین باشد. مثل وجود تروریست‌ها. ولی در زمان فعلی، بودن این حفاظ‌ها برای مردم جای سوال است. برای خود بنده هم که گاهی نمازجمعه شهر اصفهان را می‌خوانم جای سوال است. خودم هم معتقدم که چنین چیزی نباید وجود داشته باشد. برای اینکه اولا افرادی که وارد مکان اقامه نماز جمعه می‎شوند، مورد بازرسی و کنترل قرار می‌گیرند و از نظر داشتن وسایل ضد امنیتی کنترل می‌شوند. بنابراین نبودن اینها بهتر است.

یعنی خود شما هم معتقدید که این حائل‌ها برداشته شود؟
بله؛ من اعتقادم این است که برداشته شود. این اقدامات نوعی حجاب و فاصله بین مردم و مسئولان است که آن را کار خوبی نمی‌دانم و معتقدم که همه جا هم باید این رفع مانع انجام شود و در مکان‌هایی که قرار است امنیت برقرار شود روی امنیت دقت بیشتری شود.

این اقدام چه تاثیری می‎تواند در بین جامعه داشته باشد؟ آیا جامعه فکر نمی‌کند که این کار، اقدامی نمادین است؟
البته این موضوع تنها در بحث نمازجمعه مطرح شده است و ما هم از آن استقبال کردیم. وجود مانع بین مردم و مسئولان هیچ اثری ندارد جز توهم و تصور اینکه مسئولان از ما بهتران هستند و این سوال را با خود طرح می‌کنند که مگر ما دشمن مسئولانیم؟ بالاخره سوالاتی را در اذهان مردم به وجود می آورد. البته اینکه بین مسئولین و مردم باید فاصله‌ای نباشد فقط مختص به نمازجمعه نیست.

واقعا در اتاق‌های مسئولان باید به روی مردم باز باشد. در شرایط مساعد و مناسب با مردم حرف زده شود. اما بسیاری از اوقات مردم برای گفتگو با مسئولان به دفترشان رجوع می‎کنند و می‎بیینند که آقایان جلسه دارند. این جمله «در جلسه هستم» هم ترجیع‌بند صحبت‎های مسئولان شده است. مسئولان بهتر است با مردم هفته‌ای یکی دو روز بنشینند و ملاقات مردمی داشته باشند. این دیدارها و ارتباطات، به میان مردم رفتن، با ماشین عادی رفت و آمد کردن، با مردم گرم گرفتن، دست دادن و احوالپرسی کردن مسایلی است که من هم خیلی به انجام آن اعتقاد دارم و امیدوارم که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

آیا شخص شما حاضر هستید که اقدامی همچون آیت‌الله آل‌هاشم را در نمازجمعه اصفهان انجام دهید؟
بله؛ اما همانطور که در جریان هستید من امام جمعه موقت اصفهان هستم. دائمی نیستم. اما وقتی که می‌گویم که اعتقادم این است که فاصله بین مردم و مسئولان برداشته شود، یعنی باور به انجام آن دارم. آن روزی که خودم نماز بخوانم و چه دیگران نماز بخوانند باورم این است که حائل‌ها باید برداشته شود.

پیشنهاد خودتان را مطرح کرده‌اید یا تصمیم به چنین کاری را دارید؟
همیشه در ذهنم بوده و عجالتا با مسئولان در این مورد صحبت می‎کنم. البته گفتم که من امام جمعه موقت اصفهان هستم. ماهی یکبار یا دو ماه یک بار خطبه می‎خوانم. بنابراین ائمه جمعه دائم باید بیشتر روی این موضوع عنایت داشته باشند. ضمن اینکه ما هم از برداشتن این مانع‎ها دفاع می‎کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها