بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۰۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
نوبخت:
نشست دو روزه نمایندگان کشورهاى عضو اسکاپ با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون دبیر کل سازمان ملل و نمایندگانى از کشورهاى عضو اسکاپ صبح امروز شروع به کار کرد.

تدبیر24»محمدباقر نوبخت با اشاره به اينكه آسيا و اقيانوسيه پرخطرترين منطقه بلاخيز در جهان است و بيشترين آسيب را از بلاياي فاجعه بار متحمل شده گفت:«تنها سال گذشته ٥٩.٣ ميلون نفر در منطقه تحت تاثير بلاياي مختلف قرارگرفته اند و بيش از ٤٥ميلیارد دلار خسارت به بار امده است

رئيس سازمان برنامه وبودجه همچنين گفت:«جمهوري اسلامي ايران تجاربي از طوفان شن، ريزگردها، خشكسالي،سيل و ديگر بلاياي طبيعي دارد و مايل است انها را در اختيار كشورهاى اسيا و اقيانوسيه قرار دهد؛يكي از اين تجارب زمين لرزه بم است كه هشتاد درصد بافت اين شهر تخريب و ٣١ هزار نفر در اين حادثه كشته شدند. اما ايران بعد از اين اتفاق تلخ شروع به بازسازي اين شهر كرده و توانست ارگ تاريخي بم را احيا كند

او ادامه داد:« متاسفانه اخيرا نيز با زلزله كرمانشاه روبرو شديم كه شمار بسياري از هموطنانمان در اثر اين اتفاق جان باختند و اين اتفاق دليل ديگري بر ضرورت اقدام هماهنگ و پيشگيرانه در بلايا را نشان داد؛با توجه به تمام اين اتفاقات، ايران به اسكاپ پيشنهاد داد برای مقابله با بلاياي طبيعي در قالب برگزاري كارگاه های آموزشي تجارب اش را در اختيار ديگر كشورها قرار می دهد كه اين اتفاق قرار است در قالب اپديم رخ دهد

رییس سارمان برنامه و بودجه ادامه داد:« به عنوان مثال در مورد زلزله ويرانگر گورخا كه در سال ٢٠١٥ در كشور نپال رخ داد ابنيه تاريخي همچون ديگر سازه ها دچار خسارت شديدي شدند؛ اپديم متعهد شده است از طرح مطالعاتي تفصيلي خطرپذيری نپال حمايت به عمل آورده و كمك هاي فني براي مقاوم سازی ابنيه تاريخي و ميراث فرهنگي اين كشور را بر اساس تجارب زلزلزه بم فراهم كند در اين راستا هيات های كارشناسي با كمك فني مركز تحيقات راه مسكن وشهرسازی ايران در همكاري با اپديم به اين كشورها اعزام شده اند

نوبخت همچنين گفت:« در عين حال ايران انتظار دارد كه ساير كشورهاي منطقه نيز تجارب خود را در خصوص مديريت اطلاعات بلايا در اختيار اعضاي اسكاپ قرار دهد تا در نتيجه اشتراك مساعي بتوانيم زندگي بهتري براي همنوعانمان رقم بزنيم

او اظهار داشت:«جمهورى اسلامى ايران خود را متعهد ميداند كه از تمام ظرفيتهاى تخصصى خود براى تقويت اپديم استفاده كند. از جمله اين ظرفيتها عبارتند از مركز تحقيقات ساختمانى و مسكن، سازمان ملى نقشه بردارى، پژوهشكده بين المللى لرزه نگارى و مهندسى زلزله و دانشگاه تهران

گفتنی است، ايران ضمن تمهيد ساختمان مقر اپديم تا كنون مبلغ سه ميليون و ٣٠٠ هزار دلار به تاسيس اپديم كمك كرده است.
محمدباقر نوبخت در حاشیه اجلاس شورای حکام مرکز توسعه مدیریت بلایای آسیا و اقیانوسیه درباره این نشست به حبرنگاران گفت: کشورهای میزبان که مراکز بین‌المللی در آن قرار دارند می‌توانند از این فرصت برای منافع ملی خودشان ضمن کمک به صمیمیت،‌ دوستی در منطقه و جهان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در این مرحله که اسکاپ یک کمیسیون اجتماعی و اقتصادی در آسیا و اقیانوسیه است ایران رئیس حکام است. باتوجه به نقش فعالی که ایران در اسکاپ ایفا کرده مرکز این سازمان در ایران مستقر شده بنابراین ما دو مرکز در مجمع جهانی داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که سازمان ملل متحد در شاخه کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه مرکزی را در ایران مستقر کرده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه این مسئولیت بین‌المللی را از سوی ایران ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: ما تجارب بسیار خوبی در زمینه بلایای طبیعی داریم و می‌توانیم آن را به صورت انسان دوستانه به سایر کشورها منتقل و منعکس کنیم و از این تریبون برای اهداف ملی و بین‌المللی استفاده کنیم.

نوبخت ادامه داد: ما مشکلاتی در زمینه آب‌های مرزی و ریزگردها داریم، بخشی از این مشکلاتی که برای مردم غرب کشور ایجاد شده است مربوط به خارج از مرزها ست، باید به چه کسی مراجعه کنیم؟ آن مرکزی که می‌شود به آن مراجعه کرد خوشبختانه در ایران مستقر شده است و سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران می‌تواند پیگیر این مسئله باشد.

وی تاکید کرد: این ظرفیت برای اثرگذاری در ایران و کشورهای همسایه بسیار مفید است و از طریق آن برای حل بحران‌ ریزگردها که در حال حاضر با آن مواجه هستیم می‌توانیم سریع‌تر اقدام و عمل کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: تا دیروز اگر می‌خواستیم برای رفع مشکلات و یا تقلیل قانون‌ها اقدامی کنیم باید به نیویورک یا بانکوک می‌رفتیم در حال حاضر آن‌ها باید به ایران بیایند. هر نوع منابعی هم که برای کاهش بلایا است باید از ایران توزیع شود بنابراین این فرصت مغتمی است برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که در این عرصه فعال شود.

ایران پیشرو در مدیریت کاهش بلایای طبیعی

نشست حکام مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایای دو قاره آسیا و اقیانوسیه با سخنرانی قمصریان، رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه در تهران آغاز به کار کرد. قمصریان، ضمن خوشامدگویی به شمشاد اختر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگان 35 کشور آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به اینکه منطقه آسیا و اقیانوسیه مستعدترین منطقه جهان از حیث وقوع بلایای طبیعی است، گفت: وقوع این بلایا، باعث پیامدهای اقتصادی بسیار وسیع شده و تهدیدی جدی برای اهداف توسعه در این منطقه شمرده می شود.
وی افزود: هدف اسکاب، کاهش خسارات و تلفات ناشی از بلایای طبیعی است که با توسعه ظرفیتها و توانمندیهای انسانی و سازمانی کشور و تقویت همکاریهای همکاریهای منطقه ای مهیا خواهد شد.
او ضمن ابراز خوشحالی از این که در سایه تلاشهای جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای اسکاب، تاسیس مرکز اطلاع رسانی بلایا برای توسعه مدیریت اطلاعات بحرانها به ثمر نشست، گفت: کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاب) در نشست هفتاد و یکم خود با تصویب قطعنامه 11/71 تصمیم گرفت با تاسیس مرکز مدیریت اطلاعات بلایا، زمینه ساز کاهش پیامدهای اقتصادی بلایا شود، در نشست بعدی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه، اعضای اصلی و وابسته به عنوان شورای حکام، اپدیم برای مدت سه سال منتهی به 2019 انتخاب شدند که عبارتند از جمهوری اسلامی ایران، هند، بنگلادش، نپال، کامبوج، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، ترکیه، ماکائو چین.

قمصریان با بیان اینکه اجلاس تهران، پس از نشست سال گذشته دهلی نو، برگزار می شود از افتتاح همزمان ساختمان مرکز اپدیم و امضای موافقتنامه مقر در این نشست سخن گفت و توضیح داد: سه محور اساسی که جهت تبدیل شدن مرکز اپدیم به یک مرکز اثرگذار بین المللی است، عبارتند از: در اختیار داشتن مجموعه ای ارزشمند از دانش و اطلاعات و تجربیات مرتبط با بلایای طبیعی، توسعه ظرفیت در مدیریت اطلاعات بلایای طبیعی و ارائه خدمات اطلاعات منطقه ای برای بلایای طبیعی بین المللی.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بلایای طبیعی نظیر زلزله، طوفان های شن و ریزگرد، خشکسالی و سیل، تجارب بسیاری آموخته است، اظهار امیدواری کرد مرکز اپدیم بتواند ضمن ایجاد شبکه ای منجسم برای پردازش اطلاعات بلایای طبیعی در راستای ایجاد آمادگی برای پیشگیری و رویارویی با این بلایا، مقاوم سازی زیرساختها و احیا و بازسازی سازه های عمرانی موثر واقع شود.

براساس این گزارش، پس از سخنان دكتر نوبخت و همچنين خانم شمشاد اختر، معاون دبيركل سازمان ملل، طى مراسمى، توافقنامه تاسيس مركز اپديم به ميزبانى ايران به امضا رسيد.

با حضور معاون دبیر کل سازمان ملل؛مقر دائمی اپدیم در تهران افتتاح شد

بعد از توافقنامه‌ای که امروز در تهران به امضای دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین خانم شمشاد اختر، معاون دبیر کل سازمان ملل رسید، طی بازدید کارشناسان عضو اسکاپ، مقر دائمی مرکز منطقه‌ای مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه (اپدیم)، به طور رسمی در ایران افتتاح شد.

شمشاد اختر، معاون دبیر کل سازمان ملل در ایران، در جریان افتتاح مرکز اپدیم در ایران، با ابراز خشنودی از حضورش در تهران بیان کرد: از آنجا که آسيا و اقيانوسيه پرخطرترين منطقه بلاخيز در جهان است و بيشترين آسيب را از بلاياي فاجعه بار متحمل شده، بسیار مهم است که همکاری‌ کشورهای منطقه برای پیشگیری از مخاطرات حوادث طبیعی در دستور کار قرار بگیرد و مرکز اپدیم به ما چنین ظرفیتی را می‌دهد.

دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (اسکاپ) با اشاره به این که ایران دانش و تجارب زیادی در زمینه مقابله با حوادث طبیعی دارد، گفت: با افتتاح مقر دائمی اپدیم در ایران به عنوان مرکز منطقه‌ای برای مدیریت بلایای طبیعی و همکاری کشورهای عضو برای تبادل علم و تجربه در این زمینه، این امکان به وجود می‌آید که در حوادث طبیعی بعدی که در کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه رخ می‌دهد، شاهد تلفات انسانی و خسارات مالی کمتری باشیم.

همچنین دکتر نوبخت با اشاره به این که در گفتگو با معاون دبیر کل سازمان ملل، بر تقویت همکاری بین کشورهای عضو اسکاپ تاکید شده است، اظهار داشت: ما تجارب بسیار خوبی در زمینه مدیریت بلایای طبیعی داریم که می‌توانیم آن را به صورت انسان‌دوستانه به سایر کشورها منتقل کنیم. از آنجا که ایران رییس دوره‌ای شورای حکام اپدیم است و نقش فعالی در اسکاپ دارد، با آغاز به کار مرکز اپدیم، می‌توانیم نقش‌آفرینی بیشتری در منطقه ایفا کنیم.

او تاکید کرد: اپدیم به عنوان مرکزی بین‌المللی، می‌تواند نقش موثری در کاهش بلایا در منطقه آسیب‌خیز آسیا و اقیانوسیه باشد. این مرکز فرصتی را ایجاد می‌کند که کشورها تعامل چندجانبه‌ای برای انتقال دانش به یکدیگر داشته باشند و چه در مرحله پیش از بحران و چه هنگام بحران و پس از آن، از کمک‌های انسان‌دوستانه یکدیگر به طور منسجم بهره‌مند شده و به تاب‌آوری شهرها و کشورهای منطقه کمک کنند. درواقع اپدیم فرصتی است برای ظرفیت‌سازی مدیریت دانش، شبکه‌سازی سازمان‌های مرتبط با مراکز فعال در حوزه کاهش مخاطرات بلایا و بهره‌مندی کشورها از حمایت‌ منسجم پیش و پس از حوادث طبیعی.

گفتنی است که نشست دو روزه نمایندگان کشورهاى عضو اسکاپ صبح امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران شروع به کار کرد و قرار است در نشت‌های جداگانه‌ای به موضوع ریزگردها و سایر بلایای طبیعی از جمله زلزله پرداخته شود. در کنار نمایندگان کشورهای منطقه، سازمان‌هایی از کشورمان ازجمله سازمان برنامه و بودجه، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، سازمان پیشگیری از مدیریت بحران، سازمان محیط زیست، سازمان نقشه‌برداری و ... در این کارگاه‌ها مشارکت دارند.

برچسب ها: تدبیر24 ، نوبخت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها