بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان:
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه نه تنها فرهنگیان طلبی از بانک سرمایه ندارند بلکه بابت وام بدهکارند و وجوهی از صندوق از بین نرفته است گفت: آموزش و پرورش و صندوق ذخیره به بانک سرمایه بابت وام‌هایی که دریافت کرده‌اند بدهکار است؛به ادعای بانک، سود عدم واریز اقساط آن وام ها به 150 میلیارد تومان رسیده این در حالیست که شرکت‌های اقماری ما هم بدهکار بودند.
تدبیر24»مهندس مهدی نیکدل در نشستی که در استودیو الفبا وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه از ابتدای ورودم به صندوق نیت اصلی ام کمک بود گفت: اولین شعار ما شفافیت بود و معتقدیم ممکن است در غیاب شفافیت اتفاقاتی رخ دهد که برداشت های سوء از آن صورت پذیرد.

وی افزود : در همین راستا ورود به بازار بورس را در اولویت قرار دادیم. در گذشته معدود شرکت های ما در بورس بودند. خوشبختانه هفته گذشته بیمه معلم و اخیرا پتروفرهنگ وارد بورس شدند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف ما عدم تاخیر در پرداخت سهم الشرکه اعضاء بود گفت: از مهر گذشته تا مهر امسال 620 میلیارد تومان پرداختی داشتیم.

رقم واریزی فرهنگیان و دولت به صندوق ذخیره

فرهنگیان طلبی از بانک سرمایه ندارند



نیکدل با بیان اینکه از ابتدای تاسیس صندوق از سال 74 تا کنون یک میلیون و 530 هزار و 521 عضو داریم و تعداد اعضای موجود 852هزار و 537 نفر است گفت: واریزی اعضاء از ابتدا 1572 میلیارد و واریزی دولت 635 میلیارد تومان است. سود موسسه از ابتدا تا کنون 4074 میلیارد تومان است.


نیکدل با بیان اینکه نه تنها فرهنگیان طلبی از بانک سرمایه ندارند بلکه بدهکارند و وجوهی از صندوق از بین نرفته است اظهار کرد: آموزش و پرورش و صندوق ذخیره به بانک سرمایه بابت وام‌هایی که دریافت کرده بدهکار است؛به ادعای بانک، سود عدم واریز اقساط آن وام ها به 150 میلیارد تومان رسیده است و شرکت های اقماری ما هم بدهکار بودند.

وی ادامه داد: اینطور نیست که در صندوق تخلفی رخ نداده باشد ولی عمده داستان‌ها به بانک سرمایه برمی‌گردد. بخشی از تخلفات در صندوق ذخیره به عقد قراردادها با بخش خصوصی برمی‌گردد و به این نتیجه رسیدیم صندوق از این روند مغبون شده و قرار بر این است با بخش خصوصی شراکت نکنیم بلکه بخش خصوصی را به عنوان خریدار خدمت در نظر می گیریم. ضرر وزیان حاصله از این محل حدود 200 تا 300 میلیارد تومان است.


مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه مشکلات بانک سرمایه نیز به عدم بازگشت سرمایه ها در قالب وام‌های دریافتی برمی‌گردد گفت: نمی‌شود اسم مطالبه وصول نشده را اختلاس گذاشت. اینکه کلاهبرداری دستش را در جیب مردم کرده و سرمایه بانک را خارج کرده مساله‌ای جداست و دیگر چرا باید اسمش را اختلاس در صندوق ذخیره گذاشت؟.

وی افزود: کمتر از 5 درصد سرمایه ما و حدود 218 میلیارد تومان در بانک سرمایه است و بنابراین اموالی از ما به تاراج نرفته است. صحیح است که سهامدار بودیم و سلب مسوولیت نمی‌کنیم اما سهامدار در حد سهمش مسوول است.

ورود صندوق ذخیره به بحث گردشگری

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه آمار مربوط به ورودی های صندوق، میزان و نحوه سرمایه گذاری ها در سایت اطلاع رسانی صندوق قرار دارد و سعی می‌کنیم عملکرد شفافی داشته باشیم گفت: اخیرا به بخش گردشگری نیز ورود کرده ایم و اقداماتی انجام شده است تا فرهنگیان بتوانند از تسهیلات سفر استفاده کنند.

نیکدل ادامه داد:  امکان استمرار و ادامه عضویت بازنشستگان وجود دارد. دولت سهم خود را به صندوق در چندسال اخیر پرداخت نکرده، اما حساب بازنشستگان را باز می‌گذاریم که اگر روزی دولت سهم معوقه اش را پرداخت کرد آن را به حساب اعضای خارج شده واریز کنیم.

عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان تا امروز قابل قبول بوده است

قرارداد با شرکت‌های خودرو سازی

وی با اشاره به اینکه عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان تا امروز قابل قبول بوده است و آنچه امروز درو می‌کنیم حاصل اقدامات چندین سال گذشته است گفت: برای اتفاقات ناخوشایند سنوات اخیر تدابیری بکار گرفتیم و افراد پاکدست در مسوولیت های مختلف منصوب کردیم و کمیته های حسابرسی را فعال کردیم و تلاش می‌کنیم دیگر اتفاقات گذشته رخ ندهد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به بخشنامه جدید معاونت توسعه مبنی بر قابل انتخاب شدن سهم اعضا تا پنج درصد با توجه به مصوبه برنامه ششم توسعه مبنی بر واریزی سهم دولت به صندوق گفت: فرهنگیان درخواست خودروهای با مدل بالاتر داشتند و اخیرا با شرکت های خودروسازی برای "سراتو" قرار داد بستیم و 300 درخواست دادیم که 30 نفر ثبت نام کردند. البته چون حقوق معلمان بالا نیست ذیحساب اجازه کسر وام از حقوقشان را نمی دهد و اکنون خودروهای مختلفی به صورت لیزینگی به فرهنگیان با شرایط خوب ارائه می‌شود.

وی درباره انتخاب دو معلم در هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در این قالب تمرین نظارت می کنیم و در کل اقدام مفیدی است به شرط آنکه سازوکار درستی داشته باشد.

نقش مدیران قبلی صندوق ذخیره در تخلفات بانک سرمایه در دست پیگیری است



نیکدل در پاسخ به پرسشی درباره نقش سفارشات مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان برای اعطای وام های کلان بانک سرمایه گفت: اطلاع نداریم با سفارش تلفنی مدیر صندوق وامی داده شده باشد. هرچند نقش مدیران صندوق در تخلفات بانک سرمایه توسط مراجع ذیربط نظارتی در دست پیگیری است.

صندوق ورشکسته نیست



وی ادامه داد: به طور معمول هرسال 5تا 6 هزار نفر انصراف می‌دادند و در اوج مشکلات صندوق حدود 12هزار نفر انصراف دادند. اکنون فرهنگیان دریافته اند هجمه‌ها واقعی نیستند و اعضا در صندوق می مانند. اکنون فرهنگیان به این نتیجه رسیده اند صندوق ورشکسته نیست و اموالش به باد نرفته است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه اطلاعات لازم به کمیته تحقیق و تفحص از سال 74 ارائه شده است گفت: بیش از 100هزار برگ سند ارائه کرده ایم. از سال 92 تا 95، 2600 میلیارد تومان سود تقسیم کرده ایم که عملکرد قابل قبولی است

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی از ابهامات که در گزارشات غیررسمی تحقیق و تفحص منتشر شده بود که از جمله آنها می‌توان به بکارگیری مشاوران متعدد با ارتباطات غیرسازمانی و عدم اطلاع وزارت آموزش و پرورش از میزان دقیق کسورات از حقوق فرهنگیان اظهار کرد: پروژه های بسیاری داریم و استفاده از مشاور الزام آور است، هرچند اطلاعی از تعداد دقیق مشاوران در دوره های مدیریت قبلی ندارم.

وی افزود: کمیته تحقیق و تفحص کسورات یک میلیون عضو از ابتدای سال 74 را از وزارتخانه خواسته بودند ولی چون سیستم های رایانه‌ای عوض شده بود و در وزارتخانه به سیستم های قدیم دسترسی نداشتند این امر مشکل بود. هرچند شبهه‌ای وجود ندارد و اکثر اطلاعات ارائه شده است.
 

عدم واریز سهم 5 درصدی دولت / میزان بدهی دولت

نیکدل درباره وضعیت سهم دولت در صندوق ادامه داد: دولت سهم 5 درصدی خود را در چندسال اخیر واریز نکرده که اگر در دیوان رای بیاورد دولت 700 میلیارد به ما بدهکار می‌شود.

وی افزود: بدهی دولت بابت امسال340 میلیارد است و پیش بینی می کنیم سال آینده به 700 میلیارد تومان برسد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها