بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
روزشمار انقلاب؛ ۱۳ بهمن ۱۳۵۷
امروز جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۵۷؛ مردم گروه گروه به محل اقامت امام می‌آیند تا رهبر انقلاب را از نزدیک ببینند و با ایشان تجدید بیعت کنند. در کوچه‌های اطراف مدرسه علوی جمعیت مشتاق به دیدار امام آنقدر زیادند که مردم پارچه‌های دست‌نویسی روی دیوارها نصب کرده‌اند که رویشان نوشته‌شده: «زیارت قبول، با یک بار زیارت امام این توفیق را به دیگران هم بدهید.»
تدبیر24»بر اساس برنامه کمیته رفاه و برنامه‌های امام تا اطلاع ثانوی مشتاقان همه‌روزه می‌توانند به دیدار ایشان بروند. در اولین روز اقامت امام در خانه‌ای واقع در کوچه مستجاب منشعب از خیابان مجلس گروه‌های زیادی از مردم برای زیارت به دیدار ایشان رفتند. دیروز امام از صبح در مدرسه شماره یک علوی پذیرای مردم مشتاق بودند، ولی به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود جا، ایشان به مدرسه شماره دو علوی رفتند. طبق برنامه از ساعت ۹ تا ۱۲ هر روز آقایان می‌توانند در مدرسه شماره دو علوی و خانم‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در همین محل به دیدار رهبر انقلاب بروند.

همچنین امروز گروهی از افراد نظامی و نیروی هوایی به دیدار امام رفتند و امام در حضور آنها به دولت بختیار هشدار دادند و اظهار کردند: «ما کسانی را که از ارتشیان توبه کنند و برگردند توبه همه آنها را با دل و جان قبول می‌کنیم.»

در سراسر کشور تظاهرات مردم در شهرهای مختلف در مخالفت با رژیم پهلوی و دولت بختیار و حمایت از امام خمینی و جشن‌های ورود امام به میهن ادامه دارد. در بابل مردم ورود امام به ایران را جشن گرفتند و نمایشگاه عکسی از وقایع اخیر در این شهر برگزار شد. مردم قزوین هم امروز به خیابان‌ها آمدند ... در شاهرود روحانیون طی تلگرافی ورود امام را به کشور تبریک گفتند و عده‌ای از مردم و کارکنان شرکت نفت در این شهر در حالی که تانکرهای نفت‌کش آنها را همراهی می‌کردند به خیابان‌ها آمدند. مردم اصفهان ضمن برپایی مجالس شادمانی بعد از برگزاری نماز جماعت از مسجد مصلی دست به راهپیمایی زدند. در میدان شهدای این شهر از طرف جامعه روحانیت قطعنامه‌ای هشت ماده‌ای منبی بر مخالفت با دولت و لزوم برقرای حکومت اسلامی قرائت شد.

همچنین در شهرهای مشهد، مراغه، آبادان، بروجرد، دامغان، گنبدکاووس، ارسنجان، نطنز، مریوان، بناب، شوش‌دانیال و آباده مردم بازگشت امام خمینی را گرامی داشته و جشن گرفتند. در قصرشیرین هزاران نفر از مردم گیلانغرب  به ده‌ها اتومبیل، کامیون و اتوبوس به قصرشیرین آمدند و به همراه مردم این شهر ۱۲ کیلومتر راهپیمایی کردند و در پایان قطعنامه‌ای از سوی مردم صادر شد. در بندرعباس مردم دست به راهپیمایی بزرگی زدند و در پایان آن قطعنامه‌ای صادر شد که طی آن رژیم حاکم را غیرقانونی دانسته و دولت‌های غربی را به خاطر حمایت از رژیم، محکوم و مجلسین و دولت بختیار را غیرقانونی اعلام کردند. مردم بندرعباس در پایان راهپیمایی خود برپایی شورای انقلاب و جمهوری اسلامی را خواستار شدند. در شهر خمیر هم جمع کثیری از مردم راهپیمایی کرده و چند سخنران درباره نهضت ملی سخن گفتند.

در برخی شهرها مثل خمین، اردبیل و سرپل‌ذهاب برخی چماقداران در طرفداری از رژیم شاه به مردم حمله کرده و اموال آنها را به غارت می‌برند. این مساله باعث شده برخی از جوانان این شهرها انتظامات شهر را در دست بگبرند.

از طرفی کمیته اعتصابات منتخب امام در پیامی از کارکنان اعتصاب‌کننده گمرک خواست کامیون‌های متوقف در مرز بازرگان هرچه زودتر ترخیص شوند. متن اطلاعیه شماره ۱۱ این کمیته که به امضای یدالله سحابی رسیده بدین شرح است: «با توجه به اینکه تعداد زیادی کامیون حامل کالاهای وارداتی در مرز ایران و ترکیه متوقف می‌باشد، از کارکنان محترم گمرک بازرگان درخواست می‌شود، ترتیبی دهند که این کامیون‌ها از مرز عبور کرده و آنها را به هر نحو که مصلحت می‌دانند به گمرک‌خانه‌های داخلی هدایت فرمایند.» این کمیته همچنین اعلام کرد که برای خسارت ندیدن مردم مبارز ایران، صدور محصولات گیاهی از برنامه اعتصابات گمرک خارج شده است.

طبق اعلام سازمان ملی انتقال خون بیش از دو هزار نفر از ایرانیان بنا به درخواست آیت‌الله طالقانی به این سازمان مراجعه کرده و خون مورد نیاز مجروحان حوادث اخیر تهران و شهرهای مشهد، شیراز و اهواز را تامین کرده‌اند.

جبهه ملی هم در یک اعلامیه به هشدار شاپور بختیار عضو پیشین این تشکل و نخست‌وزیر فعلی، درباره تجزیه کشور پاسخ داد و اعلام کرد: «ضمن محکوم کردن هر نوع شایعه تجزیه‌طلبی و تقبیح اعمال مذبوحانه بازماندگان استعمار و استبداد اعلام می‌دارد که در اوضاع و احوال فعلی دیگر این نقشه‌های شیطانی خریدار ندارد و برادران بیدار و هشیار بلاشک به اظهارات توهین‌آمیز آقای دکتر شاپور بختیار نیز عملا جواب‌های دندان‌شکن خواهند داد.»

همچنین ابراهیم یزدی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی هدف آیت‌الله خمینی را رضایت و آسایش مردم دانست و بیان کرد: «مردم خواهان آن هستند تا به جای رژیم غیرقانونی فعلی، دولت موقتی سر کار آید که کار تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی را بر عهده بگیرد. آنگاه انتخابات عمومی برگزار خواهد شد و قدرت دولت موقت به نمایندگان منتخب مردم منتقل خواهد شد.»

ضمن اینکه آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدکاظم شریعتمداری در تلگرافی که از قم به تهران ارسال کرد ورود امام خمینی به میهن را تبریک گفت. متن این تلگراف به شرح زیر است: «حضرت مستطاب آیت‌الله آقای حاج آقا روح‌الله خمینی دامت برکاته العالیه. ضمن ابلاغ سلام و تحیات با مسرت فراوان ورود جنابعالی را به ایران تبریک و تهنیت معروض داشته از خداوند قادر متعال موفقیت آنجناب را در پیشبرد اهداف عالیه اسلامی مسئلت می‌داریم و پیروزی کامل اسلام و مسلمین را خواستاریم. والسلام علیکم و رحمه الله.»

آیت‌الله شریعتمداری همچنین در مصاحبه‌ای عنوان کرد که در تبدیل رژیم سلطنتی به جمهوری باید جانب احتیاط رعایت شود و افزود: «با تشکیل یک جمهوری اسلامی علی‌الاصول موافق هستم اما پیش از آنکه چنین رژیمی به وجود آید تدارکات فراوانی لازم است.»

حزب توده ایران هم در بیانیه‌ای از بختیار به عنوان یک فرد خائن نام برد و اعلام کرد که رهبران جنبش دموکراتیک نباید در برابر مانورهای مختلف دشمن حتی یک لحظه درنگ کنند و باید ملت را به تدارکات و سازمان دادن مقاومت و نبرد مسلحانه فراخوانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین با درود به ملت قهرمان ایران و امام خمینی گفت: «سقوط شاه ایران نشانه سقوط همه رژیم‌هایی است که آلت دست امپریالیسم آمریکا هستند.»

شاپور بختیار نخست‌وزیر رژیم شاه هم در گفت‌وگویی با رادیو ملی فرانسه تاکید کرد: موجودیت و وحدت کشور بر همه مسائل دیگر از جمله آیت‌الله خمینی، شاه و قانون اساسی مقدم است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از هفته‌نامه الوطن‌العربی چاپ پاریس اعلام کرد که فرماندهان نظامی ایران معتقدند اگر ارتش دچار تجزیه شود قادرند به کمک واحدهای زبده و برگزیده خود اوضاع کشور را کنترل کنند. این هفته‌نامه از قول منابع آگاه نوشت که ستاد ارتش ایران شاه را از روشی که ارتش در صورت تسلیم شدن بختیار به خواست‌های آیت‌الله خمینی و یا در صورت الغای رژیم سلطنتی در پیش خواهد گرفت، آگاه کرده است. این کار توسط یکی از افراد ستاد ارتش که به صورت ناشناس به مراکش رفته، صورت گرفته است.

همچنین امروز ستاد بزرگ ارتشتاران خبر اعتصاب غذا و شرکت دانش آموزان دبیرستان صنعتی نیروی زمینی شاهنشاهی در تظاهرات و خبر اعتصاب غذای نظامیان پادگان سنندج را تکذیب کرد. ضمن اینکه امروز سرهنگ معتمدی از اعضای بلندپایه ساواک در تهران توسط عده‌ای ناشناس کشته شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها