بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
معاون توسعه مدیریت و مبانع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سینما باید در کشور به عنوان یک صنعت شناخته شود.
تدبیر24»علی‌اصغر کاراندیش شب گذشته در آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد که در پردیس سینمایی اطلس برگزار شد، اظهار کرد: اگر جوامعی که داریم از جمله جامعه ما و کشور ما به این باور برسند که توسعه پایدار و همه جانبه  اقتصادی، سیاسی و اجتماعی منوط به توسعه پایدار در حوزه فرهنگ و هنر است بسیاری از مسائل و مشکلات ما حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه جوامعی که توانسته‌اند رشد کنند، اول به فرهنگ و هنر پرداخته‌اند، تصریح کرد: در میان حوزه فرهنگ و هنر، سینما زبان بسیار گویایی برای انتقال مطالب به مخاطب و فرهنگ‌سازی است که باید به آن یقین پیدا کنیم. جشنواره فیلم فجر هم در این راستاست که برای اینکه موفق باشد هم باید به مسائل ارزشی و هم به مسائل اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی بپردازد.

معاون توسعه مدیریت و مبانع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه «خوشبختانه در استان خراسان رضوی مسئولین اجرایی وقت همه به این موضوع وافر هستند»، عنوان کرد: جناب آقای تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد، در سال 94 که هیچ مسئولیتی نداشتند در مکاتباتی با وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد اقدامی در جهت توجه به فرهنگ و سینما داشتند که منجر به تأسیس گروه مالی توسعه هنر با سرمایه خوبی از سوی بانک‌ها و بخش هنر شد و در آن به هیچ وجه دولت نفشی ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما شناخت سینما به عنوان یک صنعت در کشور است، چراکه تاکنون سینما به عنوان یک صنعت در کشور شناسایی نشده است. چاپخانه‌ها نیز تا سال گذشته به عنوان صنعت شناخته نمی‌شدند، اما با اقداماتی که صورت گرفت اکنون چاپخانه‌ها به عنوان صنعت شناخته می‌شوند و می‌توانند از امکانات و مزایای صندوق توسعه ملی استفاده کند و این موضوع را برای صنعت سینما دنبال می‌کنیم.

کاراندیش با بیان اینکه با همه این محدودیت‌ها و مشکلات در حوزه سینما کارهای خوبی انجام دادیم، تصریح کرد: دیجیتالی کردن سینماهای کشور، کمک به ساخت سینماهای جدید که امسال 100 سالن سینما به کشور اضافه می‌شود، همچنین اقدامات دیگری همچون سینماهای‌سیار و... انجام شده است تا بتوانیم از این صنعت و هنر استفاده کنیم در جهت تعالی، رشد و توسعه فرهنگ کشور انجام دهیم.

وی اضافه کرد: من لازم می‌دانم از همه مسئولین این استان که در حوزه اجرایی و مقننه و... تلاش می‌کنند در توسعه فضاهای فرهنگی استان تقدیر و تشکر کنم و آرزوی موفقیت داشته باشم.

سالن‌های سینمای مشهد تا پایان سال به 31 عدد افزایش پیدا می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سالن‌های سینمای مشهد تا پایان سال به 31 عدد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا، سعید سرابی شب گذشته در آیین افتتاح پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد که در پردیس سینمایی اطلس برگزار شد، اظهار کرد: خداوند را شاکرم که امسال نیز شاهد افتتاح این جشنواره با همت بلند مسئولین و بخش خصوصی که همراه است با افتتاح پردیس بخش خصوصی اطلس، بودیم.

وی ادامه داد: هنگامی که از جشنواره فیلم فجر و برگزاری آن در مشهد نام می‌بریم، حتماً باید از استاندار خراسان رضوی، رشیدیان، تشکر و قدردانی داشته باشیم. استاندار برای برگزاری جشنواره پیگیرتر از ما بودند و امسال هم این‌که جشنواره کاملی در مشهد اکران خواهد شد و این مجموعه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد همه لطف این بزرگوار است.

سرابی با بیان این‌که امسال هم جشنواره فیلم فجر با مجموعه کاملی در مشهد اکران خواهد شد، خاطرنشان کرد: تعداد 20 فیلم سینمایی در 4 سالن سینمایی مشهد اکران خواهد شد، همچنین امسال برای نخستین بار با همکاری آموزش و پرورش 6 فیلم کودک برای صبح‌های جشنواره در نظر گرفته شده است که ابتکار جدیدی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: امسال فیلم‌های جشنواره فجر مشهد در چهار پردیس‌های سینمایی اطلس، هویزه، آفریقا و همچنین چند فیلم خراسانی در سالن سینمایی شهید اصغرزاده اکران خواهند شد.

وی با اشاره به افتتاح پردیس سینمایی اطلس، عنوان کرد: این مجموعه با همت بخش خصوصی و با 11 سالن سینمایی 1130 صندلی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. مشهدی که گرچه قبل از این تاریخ پس از تهران بیش‌ترین بازدید سینما داشت، اما تا قبل از این در مشهد تنها 16 سالن سینمایی داشتیم که امشب این سالن‌ها به 27 سالن سینمایی خواهد رسید و تا پایان سال با همت بخش خصوصی به 31 سالن افزایش خواهد یافت. 

سرابی با اشاره به اینکه این اقدام را لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی می‌دانم، بیان کرد: لازم است به نوبه خود از شهردار مشهد نیز قدردانی و تشکر کنم چراکه بهره‌برداری این پردیس سینمایی در آغاز دهه فجر جز به ابتکار ایشان نیست. مردی که در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری سابقه درخشانی دارد و همین چند ماه هم همواره بر این مهم تأکید داشتند و چند نوبت از این مجموعه  بازدید اختصاصی داشتند و تلاش‌های بسیاری برای تکمیل این مجموعه تا دهه فجر و رسیدن به جشنواره فجر کردند. وجود ایشان و اعضا شورای شهر فرصت خوبی است و مطالبه به حقی که دارند در طول سال‌های آتی زیرساخت‌ها بیش از قبل توسعه بدیم و این همت‌های بلند را بیش از پیش می‌ستایم.

وی اضافه کرد: همچنین از همه همت‌هایی که باعث شدند این جشنواره در این مکان برگزار شود تشکر می‌کنم. همچنین پیشاپیش از کوتاهی‌ها و کمبودهایی که ممکن است در طول جشنواره پیش آید پوزش می‌خواهم  و امیدواریم مجموع اتفاق به صورتی باشد که با افزایش زیرساخت‌های فرهنگی در شهر مشهد جشنواره‌ها نیز افزایش پیدا کند.


هنوز تکلیف ما با موسیقی و سینما و تئاتر مشخص نیست

شهردار مشهد گفت: هنوز تکلیف ما با موسیقی و سینما و تئاتر مشخص نیست و ما نمی‌دانیم که می‌خواهیم در این زمینه‌ها ورود داشته باشیم یا نه.

به گزارش خبرنگار ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی که شامگاه گذشته در آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در محل پردیس سینمایی اطلس سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: اگر تکلیف ما مسئولان با این حوزه‌ها روشن باشد؛ مسلما رشد بهتری را در این زمینه خواهیم داشت و هنرمندان ما نیز راحت‌تر خواهند توانست به تولید آثار هنری بپردازند.

وی ادامه داد: ایام دهه فجر امسال برای ما مبارک‌تر است زیرا افتتاحیه جشنواره فجر با این تعداد فیلم همراه است و برای اولین بار یازده سالن سینمایی توسط بخش خصوصی در مشهد افتتاح می‌شود.

شهردار مشهد تصریح کرد: ما در زمینه سینما در ابتدای راه هستیم زیرا از 7 میلیارد دلار فروش سینما در دنیا ما سهم اندکی داریم و در نرم جهانی ما باید 3500 سالن سینما داشته باشیم حال آن‌که 300 سالن داریم و فروش آثار سینمایی ما نیز در حوزه قاچاق بیشتر است.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: ما در اول راه هستیم و این به خاطر هنرمندان نیست بلکه به خاطر ما مسئولان است و من به سهم خودم از این بابت عذرخواهم.

وی عنوان کرد: اما به آینده امیدواریم زیرا حاتمی‌کیا و امثال او را داریم هرچند که صندوق توسعه صنعت هنوز یک وام به صنعت سینما نداده است.

شهردار مشهد اضافه کرد: ما امیدواریم زیرا از 10 نفر اولی که در ایران بلیت سینما خریده‌اند 8 نفر مشهدی هستند و امیدواریم زیرا بخش خصوصی در زمینه ساخت سینما ورود پیدا کرده است و ما امیدواریم که بتوانیم در این زمینه به استاندارد جهانی نزدیک بشویم.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم انسان بسازیم باید بدانیم که سینما انسان می‌سازد، گفت: در همین راستا ما از تمام سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم که به مشهد بیایند و از همین جا اعلام می‌کنیم که دست آنان را به گرمی می‌فشاریم و از آنان حمایت خواهیم کرد. 

وی اظهار کرد: من از طرف شهرداری و شورای شهر اعلام می‌کنم که تمام مسئولان مشهد این آمادگی را دارند که در زمینه فرهنگ و هنر حضور داشته باشند و با تمام توان از این حوزه حمایت کنند. 

تنها چند ساعت پس از آغاز رسمی پانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، پردیس سینمایی هویزه مشهد رسما از میزبانی این جشنواره انصراف داد.

به گزارش ایسنا، در متن این انصراف مکتوب که توسط روابط عمومی پردیس هویزه در اختیار خبرنگار ایسنا قرار گرفته، آمده است: نظر به خودداری دبیرخانه جشنواره فیلم های فجر در اکران یکسان فیلم‌های این دوره در سینمای نامبرده و احترام به مخاطبین فهیم خود، پرده سینمای هویزه به نشانه اعتراض خاموش گردیده و از اکران فیلم‌های این دوره سرباز زده خواهد شد. 

ضمن احترام به سازندگان فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر و تقدیر از علاقه‌مندان سینما، با عنایت به برنامه ریزی‌های سنجیده و دور از تبعیض، سینمای یاد شده میزبان دوره های آتی جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

این انصراف در شرایطی انجام می‌شود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا خبر از صدور دستور تهیه همه فیلم‌های جشنواره فیلم فجر برای سینماهای میزبان جشنواره در مشهد داده بود. 

سرابی عنوان کرد: برگزاری جشنواره در دوره‌های مختلف شرایط خاص و پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد و در این دوره نیز این اتفاق روی داد که برخی از فیلم‌ها با شرایط خاصی به جشنواره آمدند ولی ما تلاش کردیم تا اتفاق بزرگی روی بدهد و بتوانیم تمام جدول جشنواره را به مشهد بیاوریم؛ اتفاقی که در درجه اول اهمیت قرار دارد و نباید طرح سایر موضوعات از اهمیت آن بکاهد. 

وی ادامه داد: در قدم بعدی ما از ظرفیت یک پردیس سینمایی جدید بهره‌مند شدیم که بسیار مهم است و با استفاده از همین ظرفیت توانستیم جدول کامل جشنواره را به مشهد بیاوریم، اتفاقی که در شهرهای دیگری نظیر شیراز نیز رخ داده است و پردیس‌های تازه تاسیس شرایط را برای اکران برخی فیلم‌های خاص فراهم کرده‌اند و سینماهای قدیمی‌تر بخش دیگری از فیلم‌ها را اکران می‌کنند. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: اما به جهت بهبود بخشی به شرایط برگزاری جشنواره در مشهد ما دستور تهیه فیلم‌های مورد نظر را برای سایر سینماهای مشهد به جز اطلس نیز صادر کرده‌ایم تا علاقه‌مندان به هنر سینما و جشنواره فیلم فجر از این بابت نگرانی خاصی نداشته باشند. 

از صحبت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چنین استنباط می‌شود که احتمالا مساله‌ای که در این میان وجود دارد این است که پردیس اطلس امتیاز نمایش برخی فیلم‌ها را تهیه کرده است و این اتفاق برای هویزه رخ نداده است؛ از طرف دیگر باید دید که با وجود اعلام انصراف پردیس هویزه از جشنواره فجر و همزمان صدور دستور تهیه امتیاز نمایش فیلم‌های مورد مناقشه برای این پردیس؛ سرانجام چه اتفاقی روی خواهد داد؟ آیا فیلم‌ها خریداری می‌شوند و هویزه به زنجیره اکران جشنواره فیلم فجر مشهد برمی‌گردد یا آنکه این سینما بر اساس متن انصرافش به کلی از این چرخه خارج می‌شود و مشکلات این دوره از جشنواره فیلم فجر مشهد دچار پیچیدگی‌های جدید و ابهامات تازه‌ای می‌شود؟
برچسب ها: تدبیر24 ، صنعت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها