بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
روحانی در آیین افتتاح مراکز فرهنگی دفاع مقدس:
رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید آنچنان قدرتمند باشیم تا جرات را از تهدیدکننده خود بگیریم، گفت: دشمن از اینکه بخواهد به ما حمله کند باید احساس کند بهای بسیار زیادی پرداخت خواهد کرد.
تدبیر24»حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در آیین افتتاح ۱۰ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد با تبریک ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: موضوع انقلاب اسلامی موضوع کم نظیری در تاریخ ملت های منطقه و جهان بود و ملت ایران بدون کمک هیچ کشور خارجی و با اتکا به عنایات حق و وحدت و فداکاری مردم انقلاب را به پیروزی رساند.

وی افزود: دفاع مقدس که دفاع جانانه یک ملت نه در برابر یک رژیم متجاوز بلکه در مقابل تمام جهان بود.

رئیس جمهور ادامه داد: در هر جنگ و هر دفاعی قبل از بحث سخت افزارها باید به فکر نرم افزارهای آن دفاع و جنگ باشیم. اولین نرم افزار برای یک دفاع و حماسه در برابر متجاوزین مشروعیت آن دفاع است.

روحانی با بیان اینکه ما نمی خواهیم به منافع هیچ ملتی در منطقه تجاوز کنیم، گفت: یک رژیم سفاک این جنگ را بر ما تحمیل کرد و به جنگی وارد شدیم که وظیفه دینی، ملی و انقلابی ما دفاع از سرزمین و استقلالمان بود. اگر مشروعیت در ذهن همه مردم روشن نباشد آن ملت پای کار نخواهد آمد و از آن جنگ خسته خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر مشروعیت جنگ برای مردم روشن شد، آن جنگ ممکن است ۸ سال و یا ۱۰ سال طول بکشد و مردم مقاومت کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دفاع مقدس همه اقشار جامعه اعم از فرهیختگان، علما، صاحب نظران و مردم به این نتیجه رسیدند که راهی به جز ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مردم به خوبی فهمیدند که نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه و نه حتی کشورهای دوست از آنها حمایت نخواهند کرد و بجز خودشان کسی از آنها دفاع نمی کند.

روحانی با بیان اینکه سختی های جنگ را مشروعیت آسان می کند، تاکید کرد: مشروعیت نرم افزار اصلی برای دفاع و جنگ در برابر متجاوزین است و اگر مردم به سازمان رزم و فرماندهان میدان و دفاع اعتماد نداشته باشند وارد میدان جنگ نخواهند شد.

روحانی افزود: مردم در دوران جنگ به فرماندهان جنگ اعتماد داشتند، اگر این اعتماد به فرماندهان جنگ نبود می بایست صدها ساعت روی هر عملیاتی بحث می کردند که خوب بود یا نبود و خیلی زمان می گرفت. این نکته را در پرانتز بگویم که هفته های اول جنگ و دوره اول مجلس شواری اسلامی نمایندگان استان هایی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند، هر روز یکی از فرماندهان را به مجلس فرامی خواندند؛ چرا که مشکلات بسیاری داشتیم به نحوی که نه ارتش و نه سپاه ما آماده نبودند و به خاطر آنکه دوران ابتدایی انقلاب قرار داشتیم آمادگی لازم را برای جنگ نداشتیم.

وی گفت: هفته بعد امام پیام داد که مجلس به کارهای خودش برسد و مجلس جای احضار فرمانده ها نیست، نیروهای مسلح فرمانده دارند و می دانند وظایفشان را چطور انجام دهند. اگر مجلس می خواست تحقیق و تفحص از عملیات های جنگ داشته باشد، واقعیت این است که اگر کار را به اهلش واگذار نکنیم و بخواهیم قدم به قدم راجع به همه موارد و جزییات بحث و جدل داشته باشیم کار پیش نمی رود.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما این است که زیادی احساس وظیفه می کنیم، اظهار کرد: به هر حال در کشور چارچوب و مقرراتی وجود دارد، فردی، نیرویی، دولتی مسئول شده اند و به کارهایشان ادامه می دهند.

روحانی ادامه داد: در آن زمان کسی فکر جنگ را هم نمی کرد و برنامه ریزی نشده بود، یکباره بمباران شدیم و بدین ترتیب جنگ آغاز شد. اگر آن سخن قاطع امام (ره) نبود که گفتند دزدی آمده و مردم ما جوابش را خواهند داد شاید شرایط اینطور نمیشد. اگر در دوران جنگ تحمیلی گاهی توصیه ها و تشرهای امام (ره) نبود نمی شد جنگ را ادامه داد.

وی تصریح کرد: پرواز 140 فروند هواپیما بر فراز عراق بلافاصله در فردای تجاوز؛ امید و اعتمادی برای کل دوران جنگ آفرید، اگر امید و اعتماد به آینده نباشد کار پیش نمی رود، بنابراین این امید و اعتماد در دوران جنگ هر روز بیشتر می شد. شکستن حصر آبادان که عملیات بزرگی بود و امیدها را بیشتر کرد، عملیات فتح المبین، عملیات غرور آفرین بیت المقدس و آزادی خرمشهر و دیگر عملیات های بزرگی که شکل می گرفت باعث ایجاد و گسترش اعتماد و امید مردم به آینده جنگ شده بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در ایام دفاع مقدس به مسئولان و مقام های سیاسی و نظامی اعتقاد داشتند، گفت: فرماندهان میدان جنگ از نیروهای مختلف(سپاه، ارتش و بسیج)، به پیروزی امید داشتند و روز به روز این امید بیشتر شد.

وی افزود: ملت بزرگ ما توانست در یک جنگ بسیار مهمی که تمام کشورها از جمله شوروی، فرانسه، آلمان و کشورهای مرتجع منطقه به عراق کمک می کردند، توانست پیروز شود. حامیان صدام چه در منطقه و چه در غرب به حمایت های خود از متجاوز اعتراف کردند. البته آن زمان نمی دانستیم چه کشورهایی پشت عراق هستند و بعدها در سخنان خود اعتراف کردند. امیر کویت بعد از جنگ آمد صحبت کرد که کمک مالی کردند؛ ولیعهد عربستان هم گفت که چه امکاناتی در اختیار صدام گذاشتند، بقیه آمدند حرف زدند. معلوم شد چه کسانی سلاح شیمیایی به عراق دادند و خودشان رفتند از آن شرکت ها شکایت کردند. بنابراین واضح شد که در این جنگ چگونه فرزندان این مرز و بوم در برابر همه شیاطین ایستادند و جنگ را به پیروزی رساندند.

روحانی با اشاره به ثمرات دفاع مقدس و تابلوی زیبایی که به دست ایثارگران نقاشی شد، تصریح کرد: در این هشت سال دفاع مقدس درس های فراوانی برای ما دارد و جانبازان و ایثارگران، معلمین بزرگی در زندگی ما هستند.

رئیس جمهور، اولین درس از دفاع مقدس را بالا بردن دفاع ملی دانست و گفت: اگر قدرت سیاسی، فرهنگی، دفاعی و اقتصادی با هم نباشد، مگر می‌ شود از کشور دفاع کرد؟ مثلاً در دفاع مقدس اگر نمی توانستیم مهمات و غذا را برسانیم، چه اتفاقی می افتاد؟ اگر نمی توانستیم مهمات را تهیه کنیم، اگر نمی توانستیم نفت مان را بفروشیم و یا اگر نمی توانستیم از خارک حفاظت کنیم، چه اتفاقی می افتاد؟

 وی افزود: علت اینکه مقام معظم رهبری و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بنده را به عنوان فرمانده پدافند هوایی کشور تعیین کردند و اصرار داشتند این مسئولیت را بپذیرم چون من اصرار می‌کردم این مسئولیت را برعده من نگذارند به علت خارک بود. خارک بمباران شده بود و ما دو هفته نتوانسته بودیم نفت بفروشیم. اینجا بود که متوجه شدیم حمایت از این بخشها برای ما حیاتی است. هردو بزرگوار به من گفتند برای پذیرش این مسئولیت که من ابتدا نپذیرفتم و بعد آقا گفتند که بنده از طرف امام به شما تکلیف می‌کنم به عنوان واجب عینی تا این مسئولیت را بپذیرید و بنده گفتم اگر تکلیف می‌کنید پس می‌پذیرم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر نمی‌توانستیم نفتمان را صادر کنیم، اگر نمی‌توانستیم نفت‌کش‌هایمان را با هواپیما و با کمک نیروی دریایی اسکورت کنیم، چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ حتی یک روز انتخابات ما به تاخیر نیفتد، گفت: برخی ها می گفتند شرایط جنگ است و انتخابات را به تعویق بیاندازید، اما امام (ره) می گفت انتخابات باید در همان روز برگزار شود.

روحانی با بیان اینکه ما باید همیشه کنار هم باشیم، گفت: نیروهای مسلح، دولت،قوا، حوزه های علمیه و مردم باید کنار هم باشند تا قدرت ملی ساخته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دنیا همه دارند همدیگر را تهدید می کنند، گفت: امروز آمریکایی ها، روسیه را با سلاح جدید اتمی تهدید می کنند. اما به دروغ استفاده از سلاح های هسته ای را جنایت علیه بشریت می دانند! آمریکایی ها دیگران را وقیحانه با سلاح های جدید اتمی تهدید می کنند و از صلح می گویند!

وی گفت: تا روزی که در دنیا تهدید علیه ما وجود دارد، ما هم  برای ایستادگی در برابر هر تهدید جدیدی باید قدرت دفاعی مان را تقویت کنیم و الحمدالله اکثر سلاح ها و تجهیزات نظامی را خودمان می سازیم.

رئیس جمهور گفت: ما باید نیرومند باشیم. ما باید آنچنان قدرتمند باشیم تا جرات را از تهدیدکننده خود بگیریم. دشمن یا باید از اینکه بخواهد به ما حمله کند مایوس شود یا باید احساس کند بهای بسیار زیادی پرداخت کند.

روحانی با بیان اینکه قدرت ملی برای جنگ نیست، تصریح کرد: قدرت ملی ابتدا برای صلح است. ما برای بازدارندگی قدرت پیدا می کنیم، بازدارندگی در حقیقت همان صلح عزتمندانه و مقتدرانه است.

وی با بیان اینکه ماخواهان صلح قدرتمندانه ایم، گفت: ما باید آماده باشیم برای اینکه بتوانیم تهدیدات را از سر مردم دفع و رفع کنیم؛ برای این کار، مردم، مسئولان برای توانمندی دفاعی‌شان به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نیاز ندارند و نخواهند داشت.

رئیس جمهور افزود: آنچه برای دفاع از این کشور از هر نوع سلاحی و با هر قدرتی نیاز باشد، در چارچوب مقررات قوانین و فتاوای رهبری تهیه خواهیم کرد. ما به خاطر تعهدات بین المللی و از آن بالاتر فتوای رهبری، در پی سلاح کشتار جمعی نیستیم.

روحانی تصریح کرد: ما باید خود را آماده کنیم. قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی گنجد. تمام احزاب و تمام تفکرات و جناح ها همگی ذیل این قدرت تعریف می شوند. قدرت ملی همگی باید با هم باشند.

وی اضافه کرد: در قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی همگی باید کنار هم باشیم و دوشادوش یکدیگر قرار بگیریم. در قدرت نظامی هم همه مردم باید در کنار نیروهای مسلح باشند.

رئیس جمهور گفت: قدرت ملی و دفاعی و تبیین ارزش هایمان و از جمله ارزش های انقلاب و دفاع مقدس، زیر خیمه حزب نمی رود. این موضوعات مربوط به کل ملت ایران است. مگر همه مردم در دفاع مقدس نبودند؟ مگر کسی می خواست در جبهه حضور پیدا کند از او سوال می شد عضو کدام جناح است؟ هر کسی که به دفاع از انقلاب و کشور معتقد بود، اعم از شیعه، سنی، مسیحی، یهودی و زرتشتی در جبهه ها حضور پیدا می کردند.

روحانی افزود: امروز باید مدافعان و نیروهای مسلح ما در سراسر کشور بالای جناح و حزب بایستند.

وی گفت: تمام آثار و ارزش های دفاع مقدس هم باید فوق احزاب و جناح ها قرار بگیرند. اگر هر ایرانی از هر مذهب و جناحی که به راهیان نور و موزه دفاع مقدس آمد، باید احترام ببیند، باید آنجا را از خود بداند.

رئیس جمهور تصریح کرد: یک زمان وقتی فردوسی می خواست شعر بگوید به سراغ اسطوره ای به نام رستم رفت و در سایه این اسطوره، ملتی را منسجم کند اما ما امروز اسطوره ها و رستم های دستان واقعی داریم و در حقیقت نیاز به اسطوره نداریم. شرح زندگانی هر یک از شهدا می تواند برای ما راهنما و اسوه باشد و ما را در مسیر هدایت قرار دهد.

روحانی افزود: موزه های دفاع مقدس باید مردم ما را منسجم کند و روحیه ایثار و فداکاری را بالا ببرد. این موزه ها باید راه آینده کشور را برای ما مشخص کند. هر چه این موزه ها شلوغ تر شود می تواند برای تهدیدات ما بازدارنده باشد؛ چرا که فقط سلاح بازدارنده نیست و شور و هیجان مردم، حضور آنها در مساجد و مراسم هایی نظیر اعتکاف، راهیان نور و عشق و علاقه‌شان به رهبری و علما می تواند بازدارنده باشد.

وی با بیان اینکه همه قدرت ملی ما بازدارنده است، گفت: ما باید از این قدرت ملی بهره برداری کنیم. من از همه نیروهای مسلح و همه کسانی که این روزها برای نشر آثار انقلاب مسئولیت دارند، تشکر می کنم. این عزیزان مشغول انجام کار بزرگی هستند.

رئیس جمهور با اشاره به تهدیدات فضای مجازی و با تاکید براینکه آن را باید به فرصتی برای ترویج ارزشها و روحیه ایستادگی تبدیل کنیم تصریح کرد: ما هر کاری کنیم، فضای مجازی خواهد بود. این ما هستیم که باید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم. امروز ما باید روحیه ایثار، فداکاری و مقاومت را چنان بالا ببریم که هیچ دشمنی جرأت نکند علیه ملت و نظام ما توطئه ای ایجاد کند.

روحانی ادامه داد: رزمندگان ما در سال های اخیر در کشورهای دوست به عنوان دفاع از حرم و دفاع از جان مسلمانان فداکاری کردند و نشان دادند که گرچه هنوز ۳۰ سال از جنگ گذشته اما همچنان روحیه ایثار و مقاومت در برابر دشمنان در منطقه وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها