بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۰۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
چند روز پیش خبر درگذشت صادق تبریزی، نقاش مکتب سقاخانه و خوش‌نویس، منتشر شد که زمان فوت دقیق او مشخص نشده بود؛ با این حال همسر این هنرمند به ایسنا گفت او بیش از یک ماه پیش درگذشته است.

تدبیر24»همان روز (۱۱ بهمن‌ماه) مهرداد فلاح ـ از اقوام تبریزی ـ نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید خبر فوت و خاکسپاری این هنرمند پیشکسوت در لندن، اظهار کرد: تاریخ دقیق فوت او از طریق خانواده و فرزندان او اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین اطلاعیه‌ای در روز ۱۵ بهمن از طرف فلاح منتشر شد که در متن آن آمده است: « مرگ پایان راه همه ماست، اما مرگ هنرمندان گویی ما را از موهبتی بزرگ محروم می‌کند؛ مرگ هنرمندانی چون صادق تبریزی که حلقه اتصال ما با گذشته بودند فقدان بیشتری را هم به‌همراه دارد. استاد صادق تبریزی ۴ ماه پیش به علت بیماری تحت درمان قرار گرفته و در بیمارستانی در تهران بستری شدند. همان زمان بیماری ایشان سرطان پیشرفته تشخیص داده شد. با نظر خودشان و تصمیم خانواده جهت ادامه درمان به کشور انگلستان عزیمت نمودند که متاسفانه درمان‌ها در آن کشور موثر واقع نشد و ایشان از بین ما رفت. پیکر ایشان طی مراسمی در آن کشور به خاک سپرده شد. خانواده ایشان همین جا وظیفه خود می‌داند مراتب قدردانی خود را از تمامی هنرمندان، اقشار مردم، اصحاب رسانه، مسوولان، موزه‌های داخلی و خارجی و مدیران حراج‌های داخلی و خارجی که بازماندگان را در تحمل این مصیبت یاری بخشیدند و با تلفن، پیامک، ارسال اعلامیه، ایمیل و پارچه نوشته مرهمی بر قلب داغدارمان بودند، اعلام نماید. تاریخ مراسم یادبود ایشان در تهران به زودی از طریق رسانه ها اعلام می‌گردد.»

در این میان خدیجه نائینی ـ خواهرزاده تبریزی ـ در تماسی با ایسنا، می‌گوید: دایی من ۱۲ آذرماه امسال ایران را به همراه پسرش به قصد انگلستان ترک کرد؛ او در روز ورودش به این کشور (۱۳ آذر) و پیش از رسیدن به پزشک فوت می‌کند.

او ادامه می‌دهد: بیماری او سرطان کبد بود. دایی من با همسر دومش زندگی می‌کرد و او از خروج دایی من از ایران اطلاعی نداشت و دو ماه تلاش زیادی کرد تا از طریق وزارت‌ امور خارجه به او اعلام کردند سفارت انگلستان اطلاع داده او ۱۳ آذرماه درگذشته است.

نائینی ادعا می‌کند: تمام تابلوهایی که در منزل این خانم وجود داشته از طریق پسر تبریزی، جمع‌آوری شده و اکنون سرنوشت و جای آن‌ها نامعلوم است.

خواهرزاده صادق تبریزی همچنین اظهار می‌کند: دایی من صاحب برجی در خیابان سمیه است که با مهندسی خود او ساخته شده است. این ساختمان بعد از پلاسکو، دومین برجی است که در تهران ساخته شده است.

***

صادق تبریزی سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد و کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری از دانشکده هنرهای تزئینی دریافت کرد. او از منتقدان جدی جریان‌های حاکم بر حراجی‌های داخل ایران بود.

 آثار این نقاش پیشگام ایرانی سبک سفاخانه که در حوزه خوش‌نویسی نیز فعالیت داشته است، در موزه‌های مهم دنیا مانند مجموعه گری دانشگاه نیویورک، موزه هان چین و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.

نصرالله ‌افجه‌ای ـ هنرمند خوش‌نویس ـ در گفت‌وگویی اعلام کرده است صادق تبریزی نخستین کسی بوده که هنر نقاشیخط را به‌ شکل امروزی و معاصرش ابداع کرد و برای جامعه به‌ نمایش گذاشت و در بروز و ظهور آن نقش مهمی ایفا کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها