بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
درحالی نرخ دلار دیروز رکورد ۴۸۰۰ تومان را زد و ساعتی بعد در کانال ۴۷۵۰ آرام گرفت که رئیس جمهور چند روز قبل به مردم اطمینان داده بود که خیالشان بابت دلار راحت باشد.
تدبیر24»ناآرامی ها در بازار ارز و شدت شوق مردم برای خرید دلار کار را در این بازار به جایی رسانده که بار دیگر صف‌های طولانی برای خرید این ارز مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی تشکیل شده است.

شوق خرید دلار از آنجا بین مردم بالا گرفته که قیمت دلار چند هفته‌ای است مدام در حال افزایش است و مردم با این تصور که اگر دلار بخرند سود می‌کنند وارد این بازار شده و به خرید ارز مشغول شده‌اند.

خانه‌دارها پای ثابت صف‌های طولانی خرید دلار

جالب‌تر اینکه به‌مانند سنوات قبل و سال‌های ۹۰ و ۹۱ این‌بار هم خریداران منتظر در صف‌های طولانی مقابل صرافی‌های فردوسی خانم‌های خانه‌دار هستند! خانه‌دارهایی که کنار دلال‌های بازار ارز سودای سود بیشتر با خرید دلار را دارند.

یکی از فعالان بازار از حرکت پول‌های خرد به‌سمت این بازار خبر داده و می‌گوید: هیجانات در بازار اکنون به اوج رسیده و هر کسی با هر میزان سرمایه‌ای که دارد، از دور و نزدیک خود را به چهارراه استانبول و سبزه‌میدان رسانده است تا بلکه بتواند سودی هرچند اندک اما پرریسک را به خانه ببرد.

شاید هم حق با خانه‌دارها و دلال‌ها باشد! بالاخره دلار طی چند روز رشد چشمگیری داشت! ولی طبق اذعان یکی از همین دلال‌های خیابان فردوسی که او هم پاتوق اصلی‌اش پاساژ افشار است، سود اصلی گرانی دلار به جیب سرمایه‌دارهای بزرگ این بازار می‌رود نه مردم و دلال‌های خرد!

حقیقتاً این دلال سالخورده که به‌گفته خودش عمری را در این بازار سپری کرده، راست می‌گفت؛ برای اینکه راستی گفته او را برای مخاطبان محترم هم ثابت کنیم اشاره‌ای خواهیم داشت به اتفاقات صبح تا ظهر بازار ارز در روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه!

سودهای میلیاردی دلار ۴۸۰۰تومانی به جیب چه‌کسانی رفت؟

۱۵ بهمن را شاید به‌عنوان روز رکوردزنی دلار یاد کنیم چراکه در این روز دلار درحالی رکورد ۴۸۰۰ تومان را زد که پیشتر مسئولان ارشد دولتی از جمله رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی به مردم وعده داده بودند که دلار ارزان می‌شود!

اما دیروز دلار برای ساعتی در بازار ارز از ۴۸۰۰ تومان هم عبور کرد. در زمانی که دلار از ۴۸۰۰ تومان عبور کرد سود به جیب چه‌کسی رفت؟ دقت داشته باشید دلار خیلی روی کانال ۴۸۰۰ تومان نماند ولی همان دقایق کوتاه هم کافی بود تا سرمایه‌داران اصلی که نبض بازار را در اختیار دارند دلارهای خود را با قیمت بالا به مردم و دلال‌های خرد بفروشند.

فروش در قیمت‌های بالا هم معمولاً برای این افراد کاری ندارد چراکه خودشان با دپوی دلارهای بازار این تصور را در بازار جا می‌اندازند که دلار نیست و این یعنی گرانی بیشتر! هر زمان هم که دلار در بازار کم شده و قیمت‌ها بالا رفته شوق مردم و دلال‌ها برای خرید دلار بیشتر از قبل شده است، این رویه‌ای است که نمی‌توانیم منکرش شویم.

بله! چند دقیقه فرصتی است که دلال‌های بزرگ بازار ارز که در گزارش‌های قبلی تسنیم نام دو نفرشان را آورده بودیم، سودهای میلیاردی به جیب بزنند! سود میلیاردی هم از این جهت که این افراد در معاملاتشان به فروش ۱۰۰ دلار و ... کفایت نمی‌کنند بلکه معاملاتی که اینها دارند در حوزه یک و دو میلیون دلار است نه صرفاً چندصد دلار!

بعد از آنکه دلار این افراد فروخته شد و کمی ارز در بازار زیاد شد قیمت‌ها نیز سیر نزولی را در پیش گرفت! حال قضاوت با شماست که بگویید در زمان گرانی دلار چه‌کسانی سود می‌کنند، باز هم یاد صحبت‌های دلال موسپید افشار افتادم که گفت: این دلال‌ها صبح که می‌خواهند دلارهایشان را بفروشند قیمت‌ها را بالا می‌برند ولی بعد از ظهر که دیگر دلارهایشان به‌فروش رفت، قیمت دلار ارزان می‌شود!

در بازار ارز تهران دیروز همین هم شد، دلار خیلی روی کانال ۴۸۰۰ تومان نماند و دقایقی بعد به کانال ۴۷۰۰ تومان جاخوش کرد و بین ۴۷۵۰ تا ۴۷۸۰ تومان معامله شد، البته کاهش دلار بعد از ورود بانک مرکزی به کف بازار کمی شدت گرفت.

از ظهر دیروز و بعد از آنکه دلار رکورد ۴۸۰۰ تومان را هم زد از خیابان فردوسی و مقابل پاساژ افشار خبر رسید که نماینده بانک به پاتوق اصلی دلارفروش‌ها رفته و به تمام متقاضیان دلار با نرخ بانکی می‌فروشد. متقاضیان با کارت ملی می‌توانند ۳۰ دلار دریافت کنند.

در دقایق نخست فروش ارز بانکی به عموم متقاضیان در بازار آزاد قیمت فروش دلار از سوی نماینده بانک ۴۷۸۵ تومان اعلام شد، ولی دقایقی بعد دلار بانکی با قیمت ۴۷۵۵ تومان و بعد از آن ۴۷۴۹ تومان و هم‌اکنون ۴۷۲۵ تومان به مردم فروخته شد.

گفتنی است در ایام گرانی دلار مسئولان قوه قضائیه از دستگیری تعدادی از مهره‌های اصلی این بازار خبر داده‌اند. دیروز هم اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد: در ارتباط با نابسامانی‌های اخیر، ۶ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند اما نمی‌دانم بازداشت هستند یا خیر؛ وزارت اطلاعات نیز به این موضوع ورود کرده است.

ولی گرانی‌ها در بازار دلار درحالی هر روز رنگ جدیدی به خود می‌گیرند که در هفته‌های قبل و همزمان با اوج‌گیری دلار هم رئیس جمهور و هم رئیس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان داده بودند که دلار به‌زودی ارزان می‌شود ولی به‌نظر می‌رسد وعده‌های مسئولان در عمل تحقق نیافت.

در روزهای آخر آذرماه بود که ولی‌الله سیف از ارزانی دلار در ماه‌های بهمن و اسفند خبر داد ولی گذشت ۱۵ روز از بهمن نیز نشان داد که ظاهراً بهمن هم ماه آرامش بازار ارز نیست و به این سادگی بازار آرام نمی‌شود.

البته بازاری‌ها معتقدند اگر بانک مرکزی اراده کند دلار خیلی راحت به ۴۰۰۰ تومان می‌رسد ولی مشخص نیست واقعاً چه‌دست‌هایی پشت‌پرده گرانی‌های این روزهای دلار هستند.

در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد. البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد.

ولی‌الله سیف درباره میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده است، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتاً نظارت بر این روند دارد؛ البته به‌نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

این درحالی است که رئیس جمهور نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم تأکید کرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد.

بازاری‌ها بعد از آنکه دلار رکورد ۴۸۰۰ تومان را هم زد مدام از رئیس جمهور یاد می‌کردند و می‌گفتند: الآن با دلار ۴۸۰۰تومانی خیالمان راحت باشد؟

یکی از این افراد با اشاره به سخنان نوبخت سخنگوی دولت مبنی بر اینکه خاطر رئیس جمهور از گرانی دلار مکدر می‌شود، گفت: من نمی‌دانم الآن هم خاطر آقای روحانی مکدر شده یا خیر!

فردا طبق اعلام دولت، بناست رئیس جمهور با اصحاب رسانه نشست خبری داشته باشد، شاید فردا حسن روحانی گریزی هم به اتفاقات این روزهای بازار ارز داشته باشد.

برچسب ها: تدبیر24 ، خیال مردم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها