بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با پاسخ به سخنان معاون وزارت کار مبنی بر تغییر کتاب‌های درسی و سود ۲۰ هزار میلیاردی آن گفت: باید تلاش کنیم تا ارزش و اقتدار آموزش و پرورش از چشم مردم نیفتد چرا که در آن صورت اعتماد به مدرسه لطمه می‌خورد.
تدبیر24»حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در خصوص اظهارات اخیر معاون وزارت کار مبنی براینکه تغییر کتاب‌های درسی سالانه 20 هزار میلیارد تومان سود نصیب مافیای آموزش و پرورش می‌کند، اظهار کرد: از آقای میدری انتظار داشتیم تا در رابطه با اقدامات وزارت خانه متبوعش در بحث کودکان کارو همراهی آنها با آموزش و پرورش برای تحصیل این کودکان سخن بگوید.

وی افزود: در صحبت‌های آقای میدری دو مقدمه نادرست وجود داشت، نخست آنکه آموزش و پرورش هر سال پایه به پایه و به صورت پلکانی کتاب‌های درسی را تغییر می‌دهد چرا که مطابق با سند تحول بنیادین موظفیم هر سال کتاب‌های درسی دو پایه تحصیلی را تغییر دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: از سالی که کتابهای درسی پایه اول دبستان تغییر یافت دیگر به سراغ تغییر کتاب‌های درسی این پایه نرفتیم و سیر تغییرات کتاب‌های درسی در سال تحصیلی جاری به پایه یازدهم رسید.

* کتاب‌های درسی باید هر 5 سال بازنگری شود

محمدیان ادامه داد: منطق کتاب‌های درسی بدین صورت است که هر 5 سال یک بار بازنگری شوند چرا که بوی کهنگی از نظام آموزشی کشور به مشام می‌رسید و کتاب‌های درس ریاضی 30 سال و درس علوم 17 سال تغییر نکرده بود و موظفیم مگر برنامه درسی با نیازهای درسی تطبیق نداشت آن را تغییر دهیم. 

وی با اشاره به اشتباه دیگر در سخنان معاون وزارت کار خاطرنشان کرد: آقای میدری در بخشی از سخنان خود گفت" مافیایی از مدیران آموزش و پرورش پشت این مسئله قرار دارند" که این موضوع یک افترا است، در تماسی که با ایشان داشتم اعلام کرد که منظورش مدیران ارشد وزارتخانه نیست. بلکه خطاب وی مدیران مدارس هستند اما این نیز نادرست است. هرچند که ما نیزمدعی نیستیم در 105 هزار مدرسه کشور هیچ مدیری تخلف نمی‌کند اما نمی‌توان تخلف تعدادی از مدیران مدارس را به حساب تمام آنها نوشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: ما نیز قبول داریم در نشر کتاب‌های کمک آموزشی گردش مالی بالایی وجود دارد که به جهت پررونق بودن بازار کنکور است و آموزش و پرورش نیز بابت این مسئله بارها شکایت و نارضایتی خود را اعلام کرده است چرا که این مسئله اهداف سند تحول بنیادین را مخدوش می‌کند.

محمدیان گفت: طبق سند تحول بنیادین اهداف ما شکوفایی فطرت و ارتقای خلاقیت دانش‌آموزان است در حالی که تست‌زنی‌ها خلاقیت آنها را از بین می‌برد.

وی با طرح این پرسش که باید بدانیم پشتوانه سیاسی این مسائل چیست، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب 12 اردیبهشت سال گذشته عنوان کردند«دست‌هایی در تلاشند تا آموزش و پرورش رسمی را از چشم بیندازند». باید بدانیم معنا و مفهوم این حرف چیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اگر دائم بگوییم آموزش و پرورش در جنبه های مختلف ضعیف است یا اینکه برخی می‌گویند آموزش و پرورش ایدئولوژیک است یا می‌خواهد مانیفست جمهوری اسلامی را آموزش دهد، ضربه به این نهاد است و باید پرسید که کدام کشور آموزش و پرورش خود را به دست گروه مخالفان حکومت می‌دهد؟

محمدیان گفت: دین اسلام مجموعه‌ای از بایدها را دارد که برای ما ایدئولوژی محسوب می‌شود،‌ آیا ارزشها و شهادت باید در کتاب درسی بیاید یا خیر؟ به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم شهید حججی را در کتابهای درسی مطرح کنیم عده‌ای تحلیل کرده و می‌گویند می‌خواهند بچه ها را با خشونت طلبی آشنا کنند اما آیا این مسئله خشونت طلبی است یا ترویج روحیه ایثار و مقاومت؟ همچنین متفکران باید متوجه این موضوع باشند که علوم اجتماعی جدید بر مبنای سبک زندگی آمریکایی است.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا ارزش و اقتدار آموزش و پرورش از چشم مردم نیفتد چرا که در آن صورت اعتماد به مدرسه لطمه می‌خورد افزود: برخی با استناد به مشکلات موجود در آموزش و پرورش، مدارس غیردولتی، آموزشگاه خصوصی، کتابهای کمک درسی و اردوهای خارج از کشور را رواج می‌دهند و این بدل سازی‌ها آموزش و پرورش رسمی را از بین برده است و این مسئله به ضرر حاکمیت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: همگرایی ملی و ایرانی بودن در مدرسه به بچه‌ها آموزش داده می‌شود و اگر دائم از ناکارآمدی‌های آموزش و پرورش یا سایر نهادها ایراد بگیریم مجموعه آنها به نام انقلاب اسلامی تمام می‌شود و وقتی یأس به جامعه القا شد چگونه آن را اصلاح خواهیم کرد.

محمدیان خاطرنشان کرد: اینکه دائم بگوییم همه کارها درست است نیز اشتباه است اما اگر ضعفها را با ذره بین بزرگ کنیم خیانت و اگر ضعفها را به صورت مشفقانه نقد وحل کنیم رسالت است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها