بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
نگاهی به انیمیشن «فیل شاه» ساخته هادی محمدیان
لاله محمودی / عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
تدبیر24»شاید یکی از بهترین راه‌هایی که بتوان نسل جدید کودک و نوجوان را با تعالیم دینی و داستان‌های قرآنی آشنا ساخت استفاده از رسانه سینماست و البته تحقیقات و پژوهش‌ها در این زمینه نشان داده که انیمیشن یکی از بهترین و اثرگذارترین حوزه‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.

طبق حکایت قرآن، ابرهه وقتی مشاهده کرد که اقوام مختلف برای حج به کعبه می‌روند و از این راه سود و اموال سرشاری نصیب قوم عرب به خصوص قریش می‌شود، معبدی بزرگ در صنعا بنا کرد و درصدد برآمد که حج‌گزاران را به سوی آن معبد متوجه گرداند. مردی از کنانه از این تصمیم ابرهه باخبر شد، و شبانه وارد آن معبد شد و آستانه درب ورودی آن را با سرگین آلوده کرد. ابرهه از این ماجرا باخبر شد، و آتش خشمش شعله‌ور گردید. لشکری جرار، عبارت از 60 هزار سرباز و چندین فیل، به راه انداخت و به مقصد کعبه به راه افتاد و عزم جزم کرد که خانه کعبه را ویران گرداند. برای خود نیز بزرگ‌ترین فیل را برگزید.

در لشکر ابرهه ۹ یا ۱۳ فیل بود. به راه خویش ادامه داد تا وقتی که به مغمس رسید. در آن‌جا لشگریان خود را آماده حمله کرد و فیل خویش را نیز آماده ساخت و سوار شد و آماده شد تا وارد مکه شود. وقتی بهوادی محسر، فی‌مابین مزدلفه و منا، رسید، فیل بر زمین نشست و از جای برنخاست تا به سوی کعبه برود. هم این‌که روی او را به طرف جنوب یا به طرف شمال یا به طرف مشرق می‌گردانیدند، از جای برمی‌خاست و هروله کنان به راه می‌افتاد؛ اما، بلافاصله، وقتی که او را به طرف کعبه می‌گردانیدند، بر زمین می‌نشست. در همان اثنا که در چنین وضعیتی به سر می‌بردند، خداوند متعال «ابابیل» را بالای سر آنان فرستاد و آن پرندگان با سنگریزه‌های سجیل لشگریان ابرهه را نشانه گرفتند و آن‌ها همه را مانند کاه خرد شده و نیم خورده بر زمین ریختند. پرندگان جثه‌هایی به اندازه پرستو چلچله داشتند.

هر یک از آن پرندگان سه سنگریزه در اختیار داشت؛ یکی به منقار و دو تا در میان انگشتان پاهایش. سنگریزه‌ها به اندازه دانه‌های نخود بودند. همین‌که هر یک از آن سنگریزه‌ها به یکی از لشگریان ابرهه اصابت می‌کرد، اعضای او را متلاشی می‌کرد و هلاکش می‌ساخت. سنگریزه‌ها به همه آنان اصابت نکرد. پا به فرار گذاشتند، و چون امواج دریا در یکدیگر فرورفتند. در راه و بیراهه یکی پس از دیگری از مرکب‌شان بر زمین می‌افتادند و بر سر هر آبشخوری در میان راه، چند تن از آنان بر زمین می‌افتادند و از میان می‌رفتند. خود ابرهه را نیز، خداوند متعال بر او دردی بی‌درمان مسلط گردانید که بر اثر آن انگشتانش بندبند جدا می‌شدند و می‌افتادند. وقتی به صنعا رسید، از شدت لاغری و نزاری همچون جوجه‌ای پرکنده شده بود. دیری نپایید که سینه‌اش نیز برشکافت و قلبش از قفسه سینه بیرون افتاد و در گذشت.

تمام این حکایت همه آن چیزی است که تیم سازنده «فیل‌شاه» تلاش کرده‌اند تا در قالب یک داستان انیمیشن به مخاطب کودک و نوجوان خود القا کرده و منتقل سازند و در انتها نیز نوید ولادت پیامبر(ص) را بدهند، اما متأسفانه دوبله ضعیف است و نمی‌دانم به چه علت عامیانه و کوچه بازاری به اعتقاد من به این مسأله ضربه زده و البته این‌که آیا بخش‌هایی از حکایات قرآن در فیلمنامه فیلم دچار تغییر شده از منظر عالمان دینی مورد قبول است یا خیر نیز مسأله مهمی است که می‌تواند اکران «فیل‌شاه» را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، اما انصافاً از نظر ساختار و انیمیشن چند سر و گردن بالاتر از انیمیشن‌های حال حاضر سینمای ایران و البته سیل انیمیشن‌های ایرانی بسیار خامدستانه‌ای است که ظاهراً توسط مرکز صبا برای تلویزیون تولید می‌شود.

فیلمنامه البته می‌توانست شاخ و برگ کمتری داشته باشد تا قابل فهم‌تر برای سنین پایین‌تر نیز باشد، اما به هر حال به اعتقاد من «فیل‌شاه» سرآغاز مناسبی برای حرکت سینمای کودک و نوجوان ایران به سمت حکایات قرآنی و دینی است و از این منظر می‌بایست به سازندگان این فیلم دست مریزاد گفت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها