بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه کنکور سایه شومی بر نظام آموزشی ایران است گفت: نظام آموزشی ایران دانش آموز و دانشجوی سرگردان تحویل جامعه می دهد.
تدبیر24» سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد حذف کنکور به گفت وگو پرداخت.

وی معتقد است کنکور نخستین سایه شوم بر نظام آموزشی ایران است که نمی گذارد اسناد بالادستی مانند سند بنیادین تحول در آموزش وپرورش اجرا شود.

مشروح این گزارش را در ادامه می خوانید:

قانون حذف کنکور فراز ونشیب‌های بسیاری داشته و این روزها به اوج خود رسیده است این قانون در سال ۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که بر اساس آن، کنکور باید تا سال ۱۳۹۰ حذف و رقابت داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گرفت.

پس از محقق نشدن آن باز مصوب شد که سال ۹۷ بساط کنکور برچیده شود اما گویا مسئولان صبر کردند که نزدیک سال ۹۷ شود و بگویند که زیرساخت ها برای این اقدام فراهم نیست زیرا رئیس سازمان سنجش آذرماه سال جاری اعلام کرد که موافق حذف کنکور هستیم اما باید معیار جایگزین داشته باشیم و قطعا نمی توانیم کنکور را در رشته های پرمتقاضی حذف کنیم.

ابراهیم خدایی پس از هفت سال از تصویب این قانون تنها چند ماه به اجرای آن گفت: نمی توانیم بگوییم از فردا کنکور نداریم! زیرا دانش آموز برای سه سال آینده خود برنامه ریزی می کند و آب پاکی را روی دست همه ریخت که کنکور در رشته‌های پرمتقاضی حذف نمی‌شود زیرا با ۲۷ هزار داوطلب گروه تجربی با معدل بالای ۱۹.۷۵ نمی توان کنکور را حذف کرد.

سید محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس با اشاره به اختلاف نظر بین سازمان سنجش و وزارت آموزش وپرورش در خصوص روش اجرای قانون حذف کنکور، گفت: سازمان سنجش به صراحت اعلام کرد هیچ گزینه مطلوبی جایگزین کنکور نیست و با این وجود نمی‌توان انتظار حذف کنکور را داشت.

وی افزود: برای حذف کنکور باید کارهای علمی صورت گیرد زیرا عادلانه نیست که ورود به دانشگاه براساس نتایج امتحانات نهایی باشد زیرا عدالت آموزشی در کشور برقرار نشده و باید با مطالعات تطبیقی نحوه پذیرش دانشجو در کشورهای توسعه یافته را بررسی و الگوی گیری کرد.

وی گفت: اراده‌ای برای حذف کنکور در کشور وجود ندارد زیرا لابی قدرتمند منابع درسی پیش از کنکور از حذف این آزمون جلوگیری می‌کند.

در این مورد با سیدحمایت میرزاده نماینده مردم گرمی و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در دهمین مجلس شورای اسلامی به گفت وگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه می آید:

راهکار شما برای پرورش خلاقیت در نظام آموزش و پرورش چیست؟

مشکل کشور در کمبود خلاقیت در مدارس است هدف از تحصیل در نظام آموزشی ایران این است که دانش آموز پس از فارغ التحصیلی به ایرانی و مسلمان بودن و فرهنگ خود افتخار کند و مهارتی را آموخته باشد که بتواند روی پای خود بایستند و مفاهیم شهروندی و زیست اجتماعی را بداند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته مهارت آموزی، مستقل و پخته شدن دانش آموز مهمتر از حجم زیاد کتب درسی است لذا در کنار شناخت جغرافیا و تاریخ به خروجی سیستم آموزشی خود بها می دهند که اشتغالزایی، کارآفرینی و خلاقیت در آن رشد کند اما متاسفانه اشکال نظام آموزشی ما این است که بیشتر تئوری و بر پایه تعریف کنید؟ نام ببرید؟ و تست بزنید استوار شده و تابع کنکور است.

نظر شما در مورد کنکور چیست؟

سنجیدن معلومات یک نفر با قرارگرفتن تست های چهار جوابی در مقابل وی، آن هم در دو ساعت و سپس مشخص کردن مسیر زندگی دانش آموز و در نهایت جامعه با این آزمون، آخرین شیوه سنجش شایستگی است.

بایستی با شیوه های متعدد و در طول زمان استعداد فرد بر اساس شایستگی ها و علایق وی بررسی شود.

راهیابی به دانشگاه به شیوه کنکور را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه در این مورد وضعیت مطلوبی نداریم و با این شرایط نظام آموزشی ایران دانش آموز و دانشجوی سرگردان تحویل جامعه می دهد.

دانش آموزانی را پرورش می دهیم که الفبای زندگی اجتماعی را درست نیاموخته اند، وابستگی به والدین یا یکی از آن ها دارند و در بحث کاریابی و کارآفرینی و دیگر مسائل مشکل دارند و زمانی که از آنان پرسیده شود چه کاری بلد هستی؟ مدرک را نشان می دهند و حرفه آموزی در کشور در مدرک و نام دانشگاه خلاصه شده و خلاقیت، نوآوری، ایده پردازی و تولید در این میان گم شده است.

مشکل اساسی این است که آموزش وپرورش بحث های تئوری و کنکور را محور قرار داده و در نتیجه صاحبنظران در حوزه های مختلف نادر هستند تا حلال مشکلات کشور باشند.

درخصوص رعایت عدالت پس از حذف کنکور تدابیری اندیشیده شده که برخی به صورت ناعادلانه با پرداخت هزینه های سنگین معدل فرزند خود را بخصوص در مدارس غیرانتفاعی خریداری نکنند؟

ما هم موافق معدلی شدن بجای برپایی کنکور نیستیم سوابق تحصیلی باید جایگزین کنکور شود زیرا کنکور نخستین سایه شوم بر نظام آموزشی ایران است که نمی گذارد اسناد بالادستی مانند سند بنیادین تحول در آموزش وپرورش اجرا شود.

متاسفانه آموزش وپرورش جا پای نظام غلط آموزشی منبعث از کنکور گذاشته و مدارس نمونه مردمی، تیزهوشان و مدارس خاص آموزش وپرورش نیز آتش بیار معرکه برای این وضعیت شده اند و این وضعیت نشان می دهد که  آموزش وپرورش راه خود را گم کرده و در راهی قدم می گذارد که پایان آن دستاوردی جز مدرک گرایی ندارد.

راهکار چیست؟

تا زمانی که اولیا از همان ابتدا که فرزند خود را برای ثبت نام می برند به فکر دکتر و مهندس شدن وی هستند و به استعداد و خلاقیت مختص فرزند خود توجهی ندارند و از مدیر مدرسه می خواهند که حتی پنجشنبه و جمعه هم برای وی کلاس بگذارند و هر هفته آزمون بگیرند مدارس هم طبق خواسته اولیا گام برمی دارد وضعیت اینگونه خواهد ماند.

مشکل ما تنوع مدارس است که آموزش وپرروش باید در گام نخست با یکسان سازی مدارس در دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی طبق قانون اساسی در ایران وارد عمل شود و دوم اینکه کنکور، تست و برپای کلاس های خارج از عرف را کنار بگذارد و اجازه دهند دانش آموز در محیط اجتماع زندگی کند.

دانش آموز باید کنار خانواده مسافرت برود، شمال و جنوب شهر و خانواده های فقیر و مرفه را بشناسد، زندگی عملی را بیاموزد و برای مشاهده و درک عملی اجتماع به دانش آموز فرصت داده شود.

برای این امور اساسی وقت گذاشته نمی شود؛ باید اجازه داد دانش آموز با واقعیت های اجتماع آشنا شود و فقط در کتاب و محیط مدرسه نباشند آموزش وپرورش باید این را محقق کند و از سوی دیگر شیوه پذیرش به وسیله کنکور را تغییر دهد و طرحی نو دراندازد.

چه چیزی مانع اساسی برای برداشتن کنکور است؟

منافع مادی بسیاری نمی گذارد کنکور برداشته شود نه فقط در صحنه کنکور بلکه پشت صحنه آن هم مزید بر علت است.

معنای سنجش، کنکور نیست بلکه شیوه های متعددی برای سنجش استعداد وجود دارد که آخرین، ناچارترین، راحت ترین و پردرآمدترین آن کنکور است.

بسیار کتاب های غلطی که چاپ می شود و فقط جلد و نام موسسه آن تغییر و سوال های جابه جا می شود و گاهی هم رسانه های ما به دلیل هزینه ای که از آگهی های تبلیغاتی دریافت می کنند پشتیبان این عده می شوند.

و صدا وسیما آگهی های نادرستی که درآن تبلیغ می شود که هر کس در این موسسه بیاید بهترین دانشگاه برگزیده می شود و از این دست حرف های بیهوده را بدون بررسی پخش می شود و اجازه برداشتن کنکور را نمی دهد.

همه این عوامل دست به دست هم داده و این نظام آموزشی را ایجاد کرده که با پرکردن در ودیوار از آگهی های موسسات تبلیغاتی افراد را رهسپار دانشگاه کند.

کجای دنیا اینگونه علم را تبلیغ می کنند؟ عاشقانه و بر اساس استعداد باید به دنبال علم رفت لزومی ندارد که روی در ودیوار نصب شود که کدام رشته و کدام موسسه خوب و کدام بد است

این ها قابل طرح نیست و هیچ کجای دنیا علم را تبلیغ نمی کنند اما ما داخل چنین مجموعه ای قرار گرفتیم.

طبق شواهد و اذعان برخی از مجلسیان، تا سه سال آینده کنکور هست، به نظرتون موفق می شوید آن را حذف کنید؟

تمام توان خود را بکار می گیریم زیرا طبق قانون سال ۹۷ باید حداقل ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه ها باید بر اساس سوابق تحصیلی باشد نه از طریق کنکور.

ما در مجلس تلاش می کنیم هم تعدد مدارس را جمع کنیم و هم سایه شوم کنکور را از سر نظام آموزش وپرورش برداریم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها