بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان این که در ۴ دهه انقلاب، ایران نشان داده می‌تواند بازیگر فعال منطقه‌ای باشد، اظهار کرد: مواضع اصولی ما با همه کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند هم در سطح منطقه و هم بین‌الملل ترسیم‌کننده ایفای نقش فعال ما در سیاست‌های خارجی است.

تدبیر24»عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی گفت: با انقلاب اسلامی و تحولاتی که در سطح داخلی و خارجی رخ داد، دکترین جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی مبتنی بر استقلال، خوداتکایی و احترام متقابل با کشورهایی که دارای مشروعیت هستند به ویژه گسترش ارتباطات با کشورهای پیرامونی و با اولویت کشورهای اسلامی بود.

وی تصریح کرد: این روند ادامه پیدا کرد و جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته نشان داد که می‌تواند بازیگر بسیار فعال منطقه‌ای در مبارزه با موادمخدر، تنش‌ها و ناهنجاری‌هایی که متاسفانه خاورمیانه را در بر گرفته، باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: ایجاد ثبات داخلی کمک بسیاری کرده به ویژه اینکه توانستیم با تروریسم بین‌الملل مبارزه کنیم و در خط مقدم این مبارزه هم بوده‌ایم. آنچه امروز شاهدیم این است که با این دکترین و بر اساس رفتاری که منافع مشترک را تعریف می‌کند، مواضع اصولی ما با همه کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند هم در سطح منطقه و هم بین‌الملل ترسیم‌کننده ایفای نقش فعال ما در سیاست‌های خارجی است.

این عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم ادامه داد: بنابراین، این سیاست اصولی به خوبی توانسته در بین ملت‌ها جوابگو باشد و ما شاهد هستیم که کشورها و حتی مردم مختلف سایر کشورها با توجه به موقعیت ژئواستراتژیکی که داریم تلاش می‌کنند تا  تعاملات و ارتباطات را حفظ کنند.

منصوری آرانی در ادامه اظهار کرد: این علیرغم فشارهایی است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌آورند تا به گونه‌ای ارتباطات را بر هم زنند و در واقع سعی آن‌ها بر این است که با ایجاد واکنش‌هایی در منطقه و تحریک همسایگان موانعی را بر سر راه دکترین جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند اما ما توانستیم ثبات و امنیت پایداری را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم در بعد اقتصادی تلاش‌هایی را داشته باشیم گرچه این  مساله با سیاست خارجی پیوند خورده است. همان‌طور که می‌دانیم توسعه‌یافتگی و ثبات منطقه‌ای مولفه‌های مختلفی دارد و در این راستا مسائل سیاسی، داخلی، اجتماعی،‌ فرهنگی و نظامی بر سیاست خارجی تاثیرگذار هستند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه بیان کرد: باید همچنان در بعد سیاست خارجی با جذب کشورها و نشست‌های اصولی با آنها تلاش کنیم دیدگاه‌های خود را تشریح کرده و در این نشست‌های مشترک منافع مشترکی را تعریف کنیم و بر همان مبنا هم حرکت نماییم و به نظر می‌رسد در این زمینه سیاست خارجی کشور باید فعال‌تر برخورد کند.

منصوری آرانی همچنین گفت: سیاست خارجی ما می‌تواند با تبیین ظرفیت‌های اقتصادی، توانمندی‌های علمی و میراث فرهنگی چهره‌ای که دنیای استکبار علیه ما ترسیم می‌کند را کم‌رنگ کند و چهره واقعی ما را با تمدن بسیار کهن و فرهنگی که داریم واقعی‌تر نشان دهد. البته در این زمینه دچار اشکالاتی هم هستیم زیرا شناختی که دنیا از ما دارد با آنچه که هستیم، متفاوت است و می‌طلبد که بیش از پیش در این زمینه تلاش شود.

وی با بیان اینکه مواضع داخلی ما می‌طلبد که هماهنگ و همسو با سیاست خارجی باشد، گفت: شورای عالی امنیت ملی در داخل کشور می‌تواند نقش بسزایی را ایفا کند و نقاط قوت بیشتری را بیان کند زیرا بسیاری از کشورها حساسیت‌هایی دارند که ممکن است صحیح هم نباشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه فعالیت‌های اقتصادی با عرصه سیاست خارجی پیوند زیادی دارد، اظهار کرد: فکر می‌کنم نبود یک مجموعه اقتصادی در وزارت خارجه منجر به این شده که سفرای ما در این زمینه خیلی کمک کننده نباشند اما امیدواریم ساختار جدید وزارت خارجه به تبیین ظرفیت‌ها و معرفی توانمندی‌ها کمک کند.

منصوری آرانی یادآور شد: البته مجموعه کسانی که در دستگاه دیپلماسی کار می‌کنند صرفا در مساله سیاست خارجی تخصص داشته و دارند اما اگر بتوانیم در سفارت‌خانه‌ها گفت‌وگوهایی را راه‌اندازی کنیم و با کشورهای مختلف که فعالیت‌های اقتصادی ویژه‌ای دارند نشست‌هایی را داشته باشیم می‌تواند موثر باشد.

وی اظهار کرد: بنابراین اینها موضوعاتی است که در بعد سیاست خارجی و اقتصاد داخلی مغفول مانده و منجر شده که واردات زیاد و صادرات کمی داشته باشیم در حالیکه بسیاری از کشورها از ظرفیت‌های ما استفاده کرده و در جهت منافع خود کالاهای‌شان را به کشور ما صادر کردند اما متقابلا ما نتوانستیم در این زمینه خوب کار کنیم.

منصوری آرانی در پایان گفت: به نظر می‌رسد در همین راستا تمام مطبوعات و جریان‌های سیاسی باید از یک مشی که همان مشی شورای عالی امنیت ملی است تبعیت کنند زیرا شورا کاملا منافع ملی را درک کرده و می‌داند، اگر قرار است در مورد کشوری اظهارنظری داشته باشیم این اظهارنظر نباید منجر به این شود که تعامل با این کشور را از دست بدهیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها