بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۰۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است مسائلی مانند رفع فیلتر توییتر و چگونگی فعالیت پیام‌رسان‌ها که در دولت‌های قبل اتفاق افتاده، مزایا و معایبی دارد و در عین حال که نمی‌توان تنها از وزارت ارتباطات مطالبه داشت، برطرف کردن این چالش‌ها که درباره‌شان اختلاف نظر وجود دارد را باید با گفت‌وگو به جمع‌بندی رساند و این مهم با ظرفیت شورای عالی فضای مجازی محقق خواهد شد.

تدبیر24»محمدجواد آذری جهرمی همزمان با ایام دهه مبارک فجر در خبرگزاری دانشجویان ایران حضور یافت تا به سوالاتی درباره‌ موضوعات روز پاسخ دهد. موضوعاتی پرچالش مانند تعرفه اینترنت ثابت، رجیستری یا ثبت شماره گوشی‌های همراه و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی که او به عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه دولت دوازدهم، حتی پیش از رسیدن به مصدر وزارت در سمت مدیر عاملی شرکت ارتباطات زیرساخت هم با آن‌ها مواجه بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این عقیده است که برخی اختلاف نظرها در حوزه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) تنها با گفت‌وگو حل می‌شود؛ گفت‌وگویی که البته باید در جلسه اتفاق بیفتد و نه اینکه نظرات در یک رسانه یا افکار عمومی مطرح و درنهایت به یک مسئله سیاسی و ایجاد دوقطبی در حاکمیت تبدیل شود.

او با اعتقاد بر اینکه ضرر این موضوع متوجه مردم و سود آن نصیب سرویس‌های خارجی خواهد شد، تاکید دارد که باب این گفت‌وگو در شورای عالی فضای مجازی و با حضور نخبگان، فعالان و مسئولان متولی باید باز شود و اینکه مردم همه انتظارات را از دولت و وزارت ارتباطات داشته باشند، کافی نیست.

رفع فیلترینگ توییتر مزایا و معایب خود را دارد

آذری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره رفع فیلترینگ توییتر توضیح داد: عده‌ای اعتقاد دارند اگر اکنون توییتر را باز کنیم، اهمیت و تک قطبی بودن تلگرام در حوزه رسانه می‌شکند و عده‌ای هم در مقابل معتقدند اگر توییتر را باز کنیم، بدتر است زیرا این شبکه اجتماعی مقررات حاکمیتی ما را قبول نمی‌کند و این یک تهدید جدید رسانه‌ای است. اما این موضوع با گفت‌وگو حل می‌شود و امیدواریم این اتفاق با ظرفیتی که شورای عالی فضای مجازی دارد، رخ دهد و با طرح دیدگاه‌های مختلف به یک جمع‌بندی برسیم.

وی با بیان اینکه باید استراتژی داشته باشیم و بنابر آن تفاهم ایجاد کنیم، افزود: برای مثال در حوزه حاکمیتی دچار مشکلاتی برای اعمال مقررات در حوزه اتصال تلگرام به نظام ارز رمزمحور هستیم که اگر بیاید، با تاثیر بر حوزه اقتصادی‌ ما چالش جدیدی ایجاد می‌کند که باز باید آن را حل کنیم. در نتیجه باید از یک نقطه نامناسب به سمت نقطه مناسب تر برویم و این موضوع هم طبیعتا به گفت‌وگو نیاز دارد تا نقاط ضعف و قوت بررسی شود و جای این گفت‌وگو هم شورای عالی فضای مجازی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد اما با گفت‌وگو حل می‌شود، بنابراین کشاندن این مسائل به سطح رسانه در شرایطی که هنوز وفاق و وحدت نظر وجود ندارد، مسئله سیاسی ایجاد کرده و در نهایت حاکمیت ما دچار یک تعارض ساختاری در برخورد با این مسئله می‌شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه باید باب گفت‌وگو در شورای عالی فضای مجازی باز شود و آنها پاسخگو باشند، افزود: اینکه مردم همه انتظارات را از دولت و وزارت ارتباطات داشته باشند، کافی نیست. ما پاسخگوی نظرات و مطالبات مردم هستیم اما این مطالبه تک‌بعدی از این وزارتخانه صرفا پاسخگو نیست و دستگاه‌های دیگر هم مسئولند. مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه مسئولیت دارد، مسئول جمع‌بندی هم مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی است و مطالبات باید از مسیر خودش پیگیری شود. در این راستا قطعا نظر مردم مفید است و می‌توانیم با تعیین یک چارچوب و مشخص شدن مزایا و معایب، درنهایت به یک تصمیم جمع‌بندی شده برسیم که بر سر آن اتفاق نظر وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه مقوله پیام‌رسان‌های بومی و بین‌المللی، ترکیبی از یک زیست‌بوم است، افزود: الزاما با امر حاکمیت و مقررات‌گذاری در حوزه‌های مختلف، مردم به سمت یک پیام‌رسان گرایش نشان نمی‌دهند. همانطور که دیدیم با فیلتر شدن یک پیام‌رسان خارجی، مردم چندان به پیام رسان های داخلی روی نیاورند و این به دلیل شرایط فنی یا مسائل دیگر  از جمله درک اکوسیستم‌ها و ساختار پیام‌رسان‌های داخلی بود.

محدودیت‌های سرویس‌های IT در سال‌های گذشته

وزیر ارتباطات با تاکید بر هدف به اشتراک‌گذاری منابع توسط شبکه و سرویس‌های مختلف و اینکه از روز اول که سرویس‌های مختلف عرصه فناوری آمدند، هدف‌شان به اشتراک‌گذاری دانش و ایجاد یک پایگاه دانش قوی بود تصریح کرد: اما این پایگاه دانش زمانی ارزشمند است که افکار و گروه‌های مختلف در اقصی‌ نقاط دنیا در آن حضور پیدا کنند و این دانش بشری با نگاه افراد مختلف شکل بگیرد. با وجود این، ما در کشورمان و طی سالهای گذشته و به دلایل مختلف با محدودیت‌هایی برای دسترسی مردم به سایر سرویس‌های حوزه فناوری اطلاعات مواجه بودیم.

آذری جهرمی افزود: از همان ابتدای شکل‌گیری این سرویس‌های داخلی و خارجی، نگاهی وجود داشته که نسبت به مفهوم به اشتراک‌گذاری و استفاده از این ظرفیت‌ها مخالف بود. ماحصل این نگاه دوقطبی این بوده که یک پیام‌رسان خارجی (تلگرام) در دولت یازدهم وارد عرصه شود که دسترسی به آن محدود نشده و این فضا انحصاری شده است؛ به طوریکه کاربرد به‌اشتراک‌گذاری ویدیو، کاربرد رسانه، کاربرد گروه‌های مرجع و مجموعه‌ای از این نیازمندی‌ها در این پیام‌رسان وجود دارد؛ بنابراین کوچ مردم از این شبکه اجتماعی به هر جای دیگر کار ساده‌ای نیست.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها