بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
‌یک کارشناسی ارشد تغذیه دام و عضو پیوسته انجمن زنبورداری کشور گفت: ژل رویال یک ماده غذایی بسیار ارزشمند و دارویی است.

تدبیر24»مهندس مصطفی نیک‌کار در گفت‌وگو با ایسنا- ‌با اشاره به اینکه ژل رویال نوعی ماده غذایی است که توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود، گفت: معمولاً همه لاروها در سه روز اول زندگی از ژل رویال تغذیه می‌کنند اما این جیره غذایی از روز چهارم تغییر می‌کند و جای آن را مخلوطی از عسل و گرده می‌گیرد و تنها ملکه تا آخر عمر از ژل رویال تغذیه می‌کند و به نظر می‌رسد که این نوع غذا باعث به وجود آمدن اختلافات اساسی بین زنبورهای ماده و ملکه می‌‌شود، به طوری که طول مدت زندگی ملکه بیش از 52 برابر طول زندگی زنبورهای کارگر است و از لحاظ حجم نیز ملکه دو تا سه برابر کارگرها است.

وی افزود: ژل رویال توسط زنبورهای پرستار تولید می‌شود و این زنبورها در روز ششم زندگی اقدام به ترشح شاه‌انگبین می‌کنند که در حقیقت مایعی سفید رنگ است که در تغذیه لاروها و به ویژه ملکه به کار می‌رود اما این ترشحات در روز دوازدهم قطع می‌‌شود و لاروهای پرستار این وظیفه را به نسل دیگری از لاروها که سن آن‌ها کمتر است، می‌سپارند‌.

ژل رویال ترش‌مزه است

نیک کار ادامه داد: زنبورهای کارگر دارای دو غده بر روی سر خود هستند، بنام غدد زیرحلقی که توانایی تولید این ماده را از سن ۱۰ الی ۱۵ روزگی دارند. رنگ ژل رویال از سفید شیری تا زرد روشن بوده و ترش‌مزه است. ملکه در زمان زندگی تنها با ژله رویال تغذیه می‌شود. تمامی لاروها در سه روز اول لاروی با این ماده تغذیه شده و بعد از ۳روزگی آن‌هایی که قرار است تبدیل به کارگر شوند با عسل و گرده تغذیه شده و آن لاروی که قرار است به ملکه تبدیل شود فقط با ژله رویال تغذیه می‌شوند.

عضو پیوسته انجمن زنبورداری کشور گفت: ژل رویال زود فاسد می‌شود و باید بعد برداشت مصرف شود، این ماده دارای ویتامین‌های آ،سی، ای و دی و به ویژة ب۱۲، ب۶، ب۲ و ب۱ است‌.

لارو چیست

این کارشناس ارشد تغذیه دام گفت: لاروهای نوزاد که از تخم خارج می‌شوند اغلب بلافاصله شروع به تغذیه می‌کنند ولی گاهی تا مدتی از تغذیه خودداری می‌کنند. لارو حشرات هنگام تغذیه رشد و نمو کرده، ازدیاد حجم پیدا می‌کنند و سپس پوست‌اندازی می‌دهند و فاصلهٔ میان دو پوست‌اندازی را یک سن (Instar) لاروی می‌گویند.

وی افزود: تعداد بارهای پوست‌اندازی در گونه‌های مختلف،متفاوت ولی برای یک گونه معمولاً ثابت است، مگر در موارد استثنایی که تحت تأثیر گرما و رطوبت و سایر شرایط خارجی ممکن است تعداد آن متغیر باشد.

چگونگی تولید ژل رویال

عضو پیوسته انجمن زنبورداری کشور تصریح کرد: این ماده از دو جفت غده هیپوفارین موجود در طرفین سر زنبوران کارگر جوان ترشح شده و با بزاق دهان آنها مخلوط می شود. این ژل، خمیری شکل با رنگ تقریبا سفید تا زرد کمرنگ و طعمی تند و زننده است. این ماده مغذی تا سه روز مورد استفاده همه لاروها قرار می‌گیرد، ولی زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می‌شود.

وی افزود: بدون ژل رویال هیچ لاروی قادر به رشد نیست و این ماده، ملکه را قادر می‌سازد که در روزهای تخم ریزی در شبانه روز بیش از دو هزار و 500 تخم بگذارد که وزن این مقدار بیش از وزن خود ملکه است. همچنین ملکه زنبور عسل به واسطه استفاده از این ماده مغذی حدود 5 تا 6 سال عمر می‌کند، در حالی که زنبور های کارگر در فصول فعالیت خود (بهار و تابستان) حدودا در کمتر از 14 تا 24 روز از فعالیت خود می‌میرند‌.

خواص ژل رویال چیست؟

تولید کننده عسل و ژل رویال گفت: ژل رویال یک ماده غذایی بسیار ارزشمند و دارویی است که در درمان بسیاری از ناتوانی‌ها و امراض موثر است از جمله در کاهش چربی خون، تنظیم هورمون‌ها، کمک به باروری و تسریع در بهبودی ناتوانی جنسی، کمک به رشد استخوان، محرک رشد، اشتهاآور، رفع سختی رگ‌ها، بهبودی روماتیسم مفصلی، درمان افسردگی، افزایش دهنده مقاومت بدن در مقابله با عفونت‌ها و جلوگیری از پیری زودرس بسیار موثر است‌.

نحوه نگهداری

عضو پیوسته انجمن زنبورداری کشور با بیان اینکه به خاطر وجود آنزیم‌ها و هورمون‌های موجود در ژل رویال بهتر است از تماس با نور و اکسیژن هوا جلوگیری نمود تا تجزیه نشود و الزاماً در یخچال یا فریزر نگهداری شود، گفت: ژل رویال به علت دارا بودن ماده‌ای بنام استیل کولین که نقش اساسی در نقل و انتقال پیام‌های عصبی ایفا می‌کند برای پیشگیری و درمان مشکلات عصبی نظیر آلزایمر، رعشه، اضطراب کاربرد دارد و همچنین در فعالیت‌های فکری زیاد هم می‌توان از این ماده استفاده کرد. در ضمن به خاطر داشتن همین ماده (استیل کولین)از رسوب کلسترول در جداره رگ‌ها که باعث سفت شدن دیواره رگ‌ها می‌شود و سکته را به‌دنبال دارد، می‌کاهد. ‌در ژل رویال مقدار فراوانی کلاژن موجود است که در استحکام یاخته‌ها با یکدیگر نقش اساسی بازی می‌کند به ویژه یاخته‌های پوست‌.

خواص درمانی ژل رویال

مهندس نیک کار گفت: مطالعات وسیعی از سال 1835 میلادی بر روی این ماده اعجاب انگیز صورت گرفته و خواص درمانی متعدد آن را به اثبات رسیده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود‌:

میکروب کشی: ژل رویال به دلیل داشتن اسید چرب غیر اشباع (HAD10) ضد باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی، سالمونلا تیفی (عامل حصبه) عمل می‌کند. همانطور در درمان عفونت‌های ویروسی که مجاری تنفسی را درگیر می‌کند، موثر است. در ژل رویال پروتئین قوی میکروب‌کشی بنام (Riyalisin) وجود دارد که اثر قوی بر ضد باکتری‌های گرم مثبت دارد‌.

جلوگیری از آلزایمر: در هر گرم ژل رویال یک میلی گرم استیل کولین وجود دارد. استیل کولین ماده مورد نیاز در انتقال پیام‌های عصبی در بدن انسان است. این ماده در درمان و جلوگیری از آلزایمر، رعشه و فراموشی بسیار موثر است و با آن میتوان فعالیت‌های فکری را افزایش داد .

جلوگیری از فشار خون: استیل کولین باعث گشاد شدن رگ های خونی نیز شده و موجب کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، می‌شود‌.

جلوگیری از تصلب شرائین: سخت شدن سرخرگ‌های قلب که با افزایش سن و افزایش کلسترول خون در بدن انسان ایجاد می‌شود و (HAD10) موجود در ژل رویال با کاهش ذخیره کلسترول در دیواره سرخرگ باعث کاهش فشار خون می‌گردد، بنابراین از تصلب شرائین پیشگیری می‌کند‌.

جوانی و شادابی پوست و ضد پیری: کلاژن، لسیتین، تیامین و ویتامین های A,C,D,E موجود در ژل رویال برای پوست بسیار مفید است.کلاژن، موجب اتصال بافت به یکدیگر شده و از چروک خوردن پوست جلوگیری می‌کند. همچنین طول عمر سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهد، ضمنا اثر ضد التهابی ژل رویال در روند بهبود زخم‌های پوستی نیز موثر است‌.

ضد سرطانی: ماده (HAD10) به ژل رویال خاصیت ضد سرطانی بخشیده است. همچنین از طریق خاصیت ضد فعالیت استروژن، این ژل مانع رشد سلول‌های سرطانی در سرطان پستان میشود. این ماده می‌تواند سلول‌های ایمنی را وادار به تولید مواد و عوامل ضد تومور در بدن کند. از جمله این مواد می‌توان به عامل نکروز دهنده تومور و اینترفرون گاما اشاره کرد. در مشاهدات آزمایشگاهی افزایش مواد فوق در کشت سلول همراه با ژل رویال تایید شده است‌.

این ماده بسیار مغذی، تاثیر خوبی بر بهبود بیماران سرطانی بعد از پرتو درمانی و شیمی درمانی دارد و باعث افزایش سرعت تولید گلبول‌های سفید (WBC) در خون می‌شود‌.

تولیدکننده عسل و ژل رویال در پایان افزود: بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که تاکنون به دست آمده و همچنین با عنایت به نظر گذشتگان ما در طب سنتی ژل رویال می‌تواند در تمامی سنین مصرف شود و به عنوان مکمل غذایی مناسب در رژیم غذایی قرار گیرد. البته این ماده اعجاب انگیز به دلیل خواص فوق العاده‌اش برای افراد بالای 50 سالگی به طور خاص توصیه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها